Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Belägg för Klarnas påstående om generösare kreditkontroll?
- Detta ämne har 49 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av gottis.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2012 kl. 19:15 #135097ChrisCDeltagare
@magnusfredin 20982 wrote:
Hej alla, en intressant diskussion och bra feedback.
Vi ser alltid köpupplevelsen som extremt viktig och omfrågandekopia som ett exempel är inte något som förbättrar det. Därför är det naturligtvis viktigt för oss att vi minimerar antalet som skickas ut. Hur vi jobbar med det eller andra frågor som kreditbedömning, bedrägerier och inkasso delar vi gärna med oss av. Därför bjuder jag gärna in er till Klarna i Stockholm och jag betalar gärna er resa för er som vill komma.
Ni som inte har tid att komma till Fjollträsk får gärna ringa mig imorgon mellan 14-17 om ni vill veta mer om ovanstående eller komma med feedback på vad vi kan göra bättre.Maila på magnus.fredin@klarna.com eller ring på 076 526 00 27.
Jag bor i London. När kan jag komma?
26 januari, 2012 kl. 19:31 #135100LiniverDeltagare@MickeB 33289 wrote:
Vi valde Klarna främst för deras starka varumärke.
Så här blev det för oss när vi bytte från fakturering i egen regi:
* Snittordervärde, upp.
* Konvertering, ned.
* Badwill, upp.
* Administration, ned.
* Kostnader, upp.Med facit i hand kommer vi inte att gå tillbaka till fakturering i egen regi, men vi letar partner som passar våra behov bättre än Klarna.
Så konverteringen minskade alltså? Skumt, för enligt säljaren så ska ju Klarna-loggan ge känslan av att butiken är kvalitetssäkrad och därmed öka konverteringsgraden. Jaja, vi får se hur jag gör. Sitter och grottar ner mig i Excelark nu för att räkna på det hela.
26 januari, 2012 kl. 20:21 #135106Kai_ZegerDeltagare@MatteB 21173 wrote:
Det ena utesluter inte det andra. Jag tar tacksamt emot Klarnajämförelser på både B2C och B2B.
Klarna hävdar inte längre att de är sämre på företag, även om deras hemsida innehåller ordet ”konsument” istället för ”kund” på några ställen.
Var hittade du den infon att Klarna inte längre var sämre på företag? Hade varit intressant att läsa. Vi har vår försäljning både till b2c och b2b. När det gäller privata kunder har vi aldrig haft några problem med Klarna, däremot så ställer det till med rejäl oreda för oss då och då när det gäller Klarna och b2b försäljning.
26 januari, 2012 kl. 21:45 #135107ParvelitoDeltagare@Liniver 33294 wrote:
Så konverteringen minskade alltså? Skumt, för enligt säljaren så ska ju Klarna-loggan ge känslan av att butiken är kvalitetssäkrad och därmed öka konverteringsgraden. Jaja, vi får se hur jag gör. Sitter och grottar ner mig i Excelark nu för att räkna på det hela.
Ett tips om du funderar på att lägga ut faktureringen är att ta in en offert från Svea också och jämföra lite. Jag har sett offerter från Svea som får en att fundera på varför man försöker fakturera själv.
26 januari, 2012 kl. 22:00 #135109LiniverDeltagare@Parvelito 33302 wrote:
Ett tips om du funderar på att lägga ut faktureringen är att ta in en offert från Svea också och jämföra lite. Jag har sett offerter från Svea som får en att fundera på varför man försöker fakturera själv.
Jo jag har en offert från Svea också och priserna där är bättre än hos Klarna. Dock vore det intressant att få reda på om säljaren har rätt i att en Klarna-logga kommer öka försäljningen. Man kan ju lätt se att det är måååånga e-butiker som har just Klarna, särskilt många av de stora, och det gör ju att kunderna känner igen sig. Hmm.. klurigt detta.
26 januari, 2012 kl. 22:17 #135110ParvelitoDeltagare@Liniver 33304 wrote:
Jo jag har en offert från Svea också och priserna där är bättre än hos Klarna. Dock vore det intressant att få reda på om säljaren har rätt i att en Klarna-logga kommer öka försäljningen. Man kan ju lätt se att det är måååånga e-butiker som har just Klarna, särskilt många av de stora, och det gör ju att kunderna känner igen sig. Hmm.. klurigt detta.
Be Klarnasäljaren om oomkullrunkeliga bevis för att konverteringen ökar. Jag anar att det där är ett rätt bra säljtrick, för det är svårt att kontrollera sanningen i det. Själv fakturerar jag i egen regi och ligger stadigt på runt 5% konvertering. Med de offerter jag har fått från Klarna så skulle jag behöva öka runt 0,5% för att täcka merkostnaden. Skall jag dessutom kompensera för påminnelseavgifter och inkassoavgifter som nu flyter in skulle jag behöva öka konverteringen ännu mera. Jag tror mig veta att det inte kommer att ske bara med en Klarna-logga.
26 januari, 2012 kl. 23:58 #135116Richie72Deltagare@MickeB 33289 wrote:
Vi valde Klarna främst för deras starka varumärke.
Så här blev det för oss när vi bytte från fakturering i egen regi:
* Snittordervärde, upp.
* Konvertering, ned.
* Badwill, upp.
* Administration, ned.
* Kostnader, upp.Intressanta slutsatser. På hur många dagar/besök/avslut har du dragit ovanstående slutsatser?
Vad menar du med konvertering ned? Har andelen som valt faktura minskat eller har andelen totala köp minskat? Jag antar att antal köp kanske minskar med faktura om du släppt igenom vad som helst tidigare. Men att konverteringen skulle minska för att du lägger upp en Klarna-logga på hemsidan låter som rena fantasier.
Badwill upp? Vad menar du med den, har aldrig hört något liknande. Jag tycker du har en grymt snygg sida, att besökare skulle se den lilla Klarnaloggan uppe till höger och tänka att ”den här butiken, den känns inte bra” tycker jag verkar konstigt.
Jag hoppas du/ni berättar lite mer om hur ni dragit era slutsatser och gärna lite om hur många besökare ni har per dag och under hur lång tid ni gjort mätningen.
27 januari, 2012 kl. 05:27 #135117AlldoGäst@Parvelito 33305 wrote:
Be Klarnasäljaren om oomkullrunkeliga bevis för att konverteringen ökar. Jag anar att det där är ett rätt bra säljtrick, för det är svårt att kontrollera sanningen i det. Själv fakturerar jag i egen regi och ligger stadigt på runt 5% konvertering.
Intressant, vi såg ingen ökning alls med Klarna, det enda som hände från att vi fakturerade själva, till att ha fakturering via Klarna, är många fler istället väljer ”Förskottsbetalning”.
Vi fakturerade själva innan till privatpersoner. Företag fakturerar vi fortfarande då de gärna vill ha 30 dgr netto osv…
Känns det kanske ”ännu tryggare” med fakturor via det egna säljande företaget för kunden, än via en fristående partner tro?
27 januari, 2012 kl. 06:03 #135118MickeBDeltagareInnan nu någon börjar skrika om att vi är en pytteliten butik som minsann inte kan ha några nämnvärda siffror att mäta med, så vill jag bara säga att; JA, vi är en pytteliten butik. Vi säljer nästan ingenting alls jämfört med Dustin.
@Richie72 33311 wrote:
Vad menar du med konvertering ned? Har andelen som valt faktura minskat eller har andelen totala köp minskat?
Antalet som valde fakturabetalning minskade omedelbart med ungefär hälften. Det har väl ökat något sedan dess, men inte alls till samma nivå som innan Klarna då vi hade 90% fakturakunder.
De andra betalsätten har ökat, men inte lika mycket som bortfallet.
@Richie72 33311 wrote:
Jag antar att antal köp kanske minskar med faktura om du släppt igenom vad som helst tidigare.
Vi var mer restriktiva än Klarna på att släppa igenom fakturabetalare. Vi släppte endast igenom personer utan betalningsanmärkning, med inkomst, rätt adress osv – utan undantag. Dessutom fick man välja förskott om summan var betydligt högre än ”normalt”.
@Richie72 33311 wrote:
Badwill upp? Vad menar du med den, har aldrig hört något liknande.
När vi skötte fakturorna själva hade vi en mycket smart (om jag får säga det själv ) rutin för hur vi hanterade försent betalande kunder. Vi fick alltid in pengarna med 0% bortfall och samtliga kunder fick en bra köpupplevelse.
Att vi lejde bort fakturorna var för att få mindre administration – inte för att vi hade kunder som inte betalar.
Idag har vi kunder som betalt sin faktura, men som fått en påminnelseavgift tack vara att de inte hämtat ut sitt paket förrän fakturan börjat gå ut. Denna påminnelseavgift drivs in med kraftiga muskler till varje pris. En femtiolapp blir extremsnabbt 900kr trots att kapitalskulden är betald sedan länge.
Detta kan man diskutera från olika synvinklar naturligtvis och det är inte jättemånga kunder det gäller.
Generellt så tycker jag det är helt okay att kräva in pengar från folk som inte betalar sina fakturor.
Men att jaga kunder som _har_ betalat sin faktura (ibland på ganska höga belopp) – ger badwill.
27 januari, 2012 kl. 07:21 #135123ParvelitoDeltagare@Alldo 33312 wrote:
Känns det kanske ”ännu tryggare” med fakturor via det egna säljande företaget för kunden, än via en fristående partner tro?
Så kan människor med all säkerhet också resonera, även om det säkert känns både bittert och deppigt för en säljare från Klarna att verkligheten inte riktigt ser ut som manuset i säljmallen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.