Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Belägg för Klarnas påstående om generösare kreditkontroll?
- Detta ämne har 49 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av gottis.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2011 kl. 21:42 #124006GregerADeltagare
@Björne 20978 wrote:
ok, tack för infon. Klarna vilket guldägg för ägarna alltså…
imponerad. Lite märkligt känns det att typ enbart svea har tagit upp kampen.Enbart Svea?
De här bolagen erbjuder on-line faktura; Gothia, Visma, Handelsbanken, Payex, Fortus, PayPort, ClickGirot … sedan finns det säkert ett 30-tal bolag man kan köra traditionell factoring genom.Fast visst har Klarna byggt ett starkt varumärke när de lyckas inbilla majoriteten av Sveriges e-handlare att man dels inte kan ta betalt själv, och dels inte genom någon annan. :rolleyes:
21 juni, 2011 kl. 22:35 #124007rougtubeDeltagareJag har haft Klarna i ca 3 år och väldigt många företag som handlar av oss blir nekade, t o m ett stort börsnoterat företag blev nekad på en ordersumma om 189 kr. Jag talade då med Klarna som fortsätter att hävda att dem släpper igenom flest. För 2 månader sedan bytte jag, i min b2b butik, till Svea och dem släpper helt klart igenom fler företag än vad Klarna gör. Ett antal företag som inte har och aldrig har haft betanmärkningar eller skuldsaldo nekas av Klarna men inte av Svea. Hur det ser ut på privatsidan vet jag inte då jag inte har använt mig av Svea där.
21 juni, 2011 kl. 23:03 #124008magnusfredinDeltagareHej alla, en intressant diskussion och bra feedback.
Vi ser alltid köpupplevelsen som extremt viktig och omfrågandekopia som ett exempel är inte något som förbättrar det. Därför är det naturligtvis viktigt för oss att vi minimerar antalet som skickas ut. Hur vi jobbar med det eller andra frågor som kreditbedömning, bedrägerier och inkasso delar vi gärna med oss av. Därför bjuder jag gärna in er till Klarna i Stockholm och jag betalar gärna er resa för er som vill komma.
Ni som inte har tid att komma till Fjollträsk får gärna ringa mig imorgon mellan 14-17 om ni vill veta mer om ovanstående eller komma med feedback på vad vi kan göra bättre.Maila på magnus.fredin@klarna.com eller ring på 076 526 00 27.
21 juni, 2011 kl. 23:52 #124009PrixDeltagareIntressanta svar. Även jag står i valet om jag skall erbjuda Klarna i flera kommande butiker. Någon nämnde 5%, det låter väldigt mycket, jag vet inte vad ni andra betalar? Möjlighet att förhandla priserna?
Kundservicen verkar Klarna ha som ett stort plus. Att erbjuda betald resa för ett personligt möte gjort utan tvekan att de hamnade i pluskanten (även om jag bor i Malmö och har en bit till Stockholm så jag inte kan delta, men ändå!).
22 juni, 2011 kl. 05:21 #124010fotofyndetDeltagareJag är inte så imponerad av Klarna. Eller man ska väl egentligen säga att som kund är jag inte så imponerad av hur ett köp går till, speciellt om det händer något under resan som gör att man måste returnera något eller någon annan händelse som faller det minsta utanför det normala. Då har man startat ett helvete som är svårt att komma ur, där butiken skyller på Klarna, Klarna på butiken och det är kunden som får stå för jobbet. Pengarna kan man nog få tillbaka, men det tar sin tid.
Att Klarna dominerar den svenska marknaden tror jag beror på flera saker. Till att börja med så var man tidigt ute. Jämför tex med Blocket och Tradera som startade tidigt och som har kommit att dominera sina respektive marknader så totalt att man nästan kan tala om monopol.
Dessutom valde man ett mycket bra varumärke i ”Fakturera mig” och den tillhörande loggan. Den känner nästan alla till och det är såklart en fördel när man ska ragga nya kunder bland oss företagare.
Om man sedan lägger till detta hur många gånger Klarna har ringt och tjatat, trots att vi gång vänligen men bestämt avböjt, så gnager de väl ner motståndet hos återstående handlare.
22 juni, 2011 kl. 05:44 #124011Jimmy OstromDeltagareJag upplever det inte så med returer/delkredit/makulering hos Klarna
Dom gånger man får tillbaka returer så är det upp till butiken att kreditera/makulera dessa i ADMIN på sin hemsida eller om det tex är en delkredit så får man göra det inne på Klarnas ADMIN.
Så dessa sakerna måste ligga hos butiken. Men sen kan det vara så att man inte fått tillbaka en vara för att någon fraktleverantör slarvat bort det och då är det svårt att betala tillbaka/kreditera kunden innan man verkligen vet att produkten är skickad, kanske är här det skiter sig?
Jag har gjort en del returer på klarna och det funkar bra tycker jag så jag ser inga problem med just detta.
@fotofyndet 20984 wrote:
Jag är inte så imponerad av Klarna. Eller man ska väl egentligen säga att som kund är jag inte så imponerad av hur ett köp går till, speciellt om det händer något under resan som gör att man måste returnera något eller någon annan händelse som faller det minsta utanför det normala. Då har man startat ett helvete som är svårt att komma ur, där butiken skyller på Klarna, Klarna på butiken och det är kunden som får stå för jobbet. Pengarna kan man nog få tillbaka, men det tar sin tid.
Att Klarna dominerar den svenska marknaden tror jag beror på flera saker. Till att börja med så var man tidigt ute. Jämför tex med Blocket och Tradera som startade tidigt och som har kommit att dominera sina respektive marknader så totalt att man nästan kan tala om monopol.
Dessutom valde man ett mycket bra varumärke i ”Fakturera mig” och den tillhörande loggan. Den känner nästan alla till och det är såklart en fördel när man ska ragga nya kunder bland oss företagare.
Om man sedan lägger till detta hur många gånger Klarna har ringt och tjatat, trots att vi gång vänligen men bestämt avböjt, så gnager de väl ner motståndet hos återstående handlare.
22 juni, 2011 kl. 06:25 #124013Katrin LundgrenDeltagareInte jag heller har haft problem med returer och delleveranser. Det är väl precis som om du sköter det själv. Fakturan ska makuleras och pengarna återbetalas till kund. Sedan om jag gör det i eget system eller Klarnas ser inte jag någon skillnad på.
Hurvida butiken och Klarna skyller på varandra säger nog mer om butikens innehavare än Klarna är jag rädd….Klarna har en enkel admin där du lätt kan göra det och sedan får du göra en utbetalning i din internetbank. Inga större problem.
Priserna brukar vara förhandlingsbara precis som hos alla andra företag.
Klarna har en superbra kundservice, och jag har under mina år som kund aldrig någonsin haft problem med dem, eller fått ett dåligt bemötande. Oavsett om det var tidigare när jag var så liten att jag knappt kunde kallas e-handlare eller nu när jag är lite större men fortfarande inte särskilt stor. Ingenting har någonsin varit omöjligt.
Varför de är stora har säkert med att man var tidigt ute att göra, men också med att man faktiskt byggt upp system och rutiner för just e-handeln och satsat på det.
Om jag jämför med Svea deras största konkurrent är de i mitt tycke milsvid efter vad gäller systemlösning och framförallt kundtjänst och bra bemötande22 juni, 2011 kl. 06:52 #124014ParvelitoDeltagareKlarna är störst i Sverige därför att de erbjuder en bra lösning för både kunder och handlare. De var tidigt ute med tjänster specialiserade för e-handel, och de pysslar mest med e-handel (vilket jag tycker de gör helt rätt i).
Jag har aldrig blivit dåligt bemött av Klarna, tvärtom är deras säljare bland det trevligaste man kan råka på i telefonen när de ringer och vill försöka övertala mig att välja dem. Och utan att vara särskilt vetenskaplig så vill jag påstå att även de köpande kunderna har färre klagomål på Klarna jämfört med andra företag. Klarna upplevs som justa i jämförelse med hur det brukar vara.
Att jag sedan inte är kund hos Klarna beror på att jag från min utgångspunkt tycker att de är för dyra att använda, liksom också andra är för dyra i förhållande till vad jag tycker att de ger mig. Jag ser ett värde för kunden att kunna vända sig till EN kundtjänst och jag ser ett värde som företagare att ta hand om intäkterna från faktureringen själv (ärligt talat är jag bättre på det än H1-taggar och annat webshopssnickrande). Jag ser också ett värde i att kunna spetsa till mitt erbjudande gentemot mina kunder med längre betalningstider, köp nu – betala om x månader eller räntefria/lågränte-avbetalningar utan att vara hänvisad till vad som är möjligt inom en extern partners system.
Jag har alltså inget emot Klarna, tvärtom är det förmodligen Klarna som skulle få äran den dagen jag lejer ut faktureringen. Det jag är emot är att leja ut det till någon alls.
22 juni, 2011 kl. 16:25 #124041BjorneDeltagare@GregerA 20979 wrote:
Enbart Svea?
De här bolagen erbjuder on-line faktura; Gothia, Visma, Handelsbanken, Payex, Fortus, PayPort, ClickGirot … sedan finns det säkert ett 30-tal bolag man kan köra traditionell factoring genom.Fast visst har Klarna byggt ett starkt varumärke när de lyckas inbilla majoriteten av Sveriges e-handlare att man dels inte kan ta betalt själv, och dels inte genom någon annan. :rolleyes:
Jo det är ju sant att det finns andra företag men det känns inte som dom tagit upp kampen, hälften av dom du räknade upp har jag aldrig ens hört talas om.
Undrar vad Klarnas + Sveas marknadsandel ligger på bland dom e-handlare som inte vill sköta faktureringen själv. Mitt intryck är det måste handla om uppemot 90 % eller nåt.
Parvelito, får man fråga dig ungefär hur många av dina kunder som inte betalar i tid?
22 juni, 2011 kl. 20:15 #124044fotofyndetDeltagare@Parvelito 20988 wrote:
Jag har aldrig blivit dåligt bemött av Klarna, tvärtom är deras säljare bland det trevligaste man kan råka på i telefonen när de ringer och vill försöka övertala mig att välja dem.
Om det verkade som om säljarna är otrevliga så var det inte menat så, men för mig är telefonförsäljare som Egyptens gräshoppor, oavsett om han säljer prenumeration på strumpor eller försöker övertala mig att välja hans faktureringstjänst. Har jag sagt nej så är det nej.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.