Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Behöver lite tips angående lager och lagerpersonal

Visar 5 inlägg - 11 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #115356
    Lastbryggan
    Deltagare

    En vanlig order kan lätt innehålla 30-40 artiklar så felmarginalen ökar väl lite pga det höga antelet, så därför borde det bli lite bättre om man kontrollräknar antelet i slutändan så det tipset tackar man jättemycket för.

    Kan mycket väl tänka mig att felprocenten är betydligt högre med så många artiklar/order.
    Våra ordrar innehåller i snitt 2-5 artiklar, lite enklare att göra rätt då. :)

    #115357
    pyhobby
    Deltagare

    @Lastbryggan 11215 wrote:

    Hmm, det låter väldigt mycket i mina öron.
    Vi har max 2 felplock i månaden och packar i snitt drygt 1800 ordrar/mån.

    Vi har ett snitt på ungefär 15 produkter/order och en väldig massa likvärdiga produkter med några få mm hit eller dit, jag får skylla på det.

    #115358
    Parvelito
    Deltagare

    Lastbryggans metod med att en plockar ut hyllorna och en packar ned i kartonger är det som generellt sett är mest effektivt. Det använde vi oss av redan på mitt första jobb som var på Systembolaget, och sedan har jag sett med egna ögon hur det är det enda verkligt effektiva sättet att verkligen få ned antalet plockfel, och för den delen andra kvalitetsbristkostnader i också.

    Det finns en förutsättning, och det är att produkterna är ordentligt märkta så att man ser om det är fel.

    Med den metoden kommer du rimligen till rätta med sådant som plockas och är av sekunda kvalitet också. Packaren borde upptäcka det trasiga. Om man ideligen får plocka om saker för att det var trasigt, så börjar man snart att inse att det är bättre att göra rätt från början.

    #115361
    Lastbryggan
    Deltagare

    Det finns en förutsättning, och det är att produkterna är ordentligt märkta så att man ser om det är fel.

    Alla produkter som är förpackade i stapelbara förpackningar ligger ”löst” på hyllorna och alla är märkta i botten med artikelnummer. Alla oregelbundna förpackningar ligger i plastbackar som är märkta med artikelnummer. Vi använder oss av en vanlig ”Meto-märkare” och har egna etiketter med företagsnamnet tryckt över artikelnumret. Detta gör det dessutom lätt för ”packaren” att kontrollera artikelnumret mot fakturan/kvittot.

    #115363
    Seke
    Deltagare

    Vi har haft tredjepartslogistik i drygt ett år men sedan i onsdags kör vi varuhanteringen i egen regi igen. En anledning till bytet är att felplockprocenten var oacceptabelt hög, vilket vi tror till stor del berodde på att en och samma person både plockade och packade utan att någon annan kollade. Vårt nya system innebär att en person plockar och en annan packar och samtidigt kollar av att det är rätt plockat.

    Håller alltså med om synpunkterna som har kommit fram i den här tråden.

Visar 5 inlägg - 11 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.