Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Behöver lite tips angående lager och lagerpersonal
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2010 kl. 16:06 #95052henrikDeltagare
Hej!
Jag skulle uppskatta om det finns någon som skulle kunna ge mig lite tips på ett par grejer rörande lager och lagerpersonal.
Hur stor % av ett lager är ok att det är slut. Det rör sig om ett lager där inget för kundens del är beställningsvara och det som är slut tar ca 6-8 veckor att ta hem beroende på att vi inte tar hem enstaka artiklar utan beställer gärna när det är mellan 50-100 olika.
Detta leder i sin tur till att mellan 5%(vanligast) och 10%(händer mer sällan) av varorna är slut i lager.En annan sak jag undrar är hur ni som har anställd lagerpersonal gör. Vi har problem med att varor missas, det läggs för få antal i beställningarna och att trasiga saker läggs ner. Vi har plocklistor som skall följas och bockas av och dem stämmer alltid men ändå missas det enligt mening alldeles för mycket. Att dubbelkolla varje order eller stickprovskontroller tar alldeles för mycket tid. Finns det något annat bra sätt man kan prova?
/Henrik
17 oktober, 2010 kl. 16:32 #115347JoelDeltagareJag tror att det är hyfsat vanligt att lagerpersonal lägger i fel produkt, fel modell, trasiga produkter, för få antal osv.
Jag skulle vilja ha ett nyckeltal i admin så att man kan följa upp enskild lagerpersonals packade ordrar för att se hur många % som blir fel, vad det vanligaste felet är och hur det ser ut över tid (om t.ex felmarginalen förbättras ju längre personen ifråga arbetat). Något man kan börja med är iaf en ”fellogg” där man skriver in alla fel som görs och så kan man följa upp det månad för månad.
Jag brukar i vilket fall påpeka alla fel som görs och diskutera dem med min anställde, så att personen ifråga ”lär sig av sina misstag” och kanske tänker till lite extra när samma vara ska packas nästa gång.
Man bör också titta på hur plocklistorna är utformade. Exempelvis kan man sätta någon form av highlight på antalet om antalet av en produkt överstiger 1. Ett annat tips är att inte lägga produkter som påminner om varandra på samma hylla då de är lätta att blanda ihop.
Sist men inte minst så är det viktigt att påpeka att det är mänskligt att fela. En viss felmarginal får man räkna med, frågan är bara hur stort snittet brukar vara? (eller BORDE vara?) för en lagerpersonal. Jag har tyvärr inte mätt detta ännu och har därför inga siffror att dela med mig av. Jag är förvånad över hur få fel vi gör, men mycket fel uppdagas nog inte heller, då kunder inte orkar klaga/höra av sig.
/Joel
17 oktober, 2010 kl. 17:17 #115348LastbrygganDeltagareEn annan sak jag undrar är hur ni som har anställd lagerpersonal gör. Vi har problem med att varor missas, det läggs för få antal i beställningarna och att trasiga saker läggs ner. Vi har plocklistor som skall följas och bockas av och dem stämmer alltid men ändå missas det enligt mening alldeles för mycket. Att dubbelkolla varje order eller stickprovskontroller tar alldeles för mycket tid. Finns det något annat bra sätt man kan prova?
Jag hade också en del problem med detta tidigare men har gjort åtgärder som minimerat detta.
Vi har alltid en person som plockar fram och en annan som packar, den som packar paketet sätter sin stämpel ”Packad av xxx” på ordern. Detta innebär att den som packar blir lite extra noga eftersom han inte vill ha skulden för att ha packat fel. Risken att den som plockar fram och den som packar skulle missa samma artikel är minimal.
Vi har också lagt till en rad på fakturan/kvittot där totala antalet artiklar på ordern är sammanställt och den som packar SKALL räkna antalet så att det stämmer.
Jag måste bara fråga varför du har trasiga produkter ihop med andra? Det måste väl vara bättre att lyfta trasiga produkter åt sidan så de inte går att plocka.
17 oktober, 2010 kl. 17:30 #115349JoelDeltagare@Lastbryggan 11209 wrote:
Vi har också lagt till en rad på fakturan/kvittot där totala antalet artiklar på ordern är sammanställt och den som packar SKALL räkna antalet så att det stämmer.
Bra tips Mats! Jag vet att även Systembolaget kör med detta och räknar antalet efter att det är inslaget för att inte missa att ta betalt för någon flaska/burk.
17 oktober, 2010 kl. 17:33 #115350henrikDeltagare@Lastbryggan 11209 wrote:
Jag hade också en del problem med detta tidigare men har gjort åtgärder som minimerat detta.
Vi har alltid en person som plockar fram och en annan som packar, den som packar paketet sätter sin stämpel ”Packad av xxx” på ordern. Detta innebär att den som packar blir lite extra noga eftersom han inte vill ha skulden för att ha packat fel. Risken att den som plockar fram och den som packar skulle missa samma artikel är minimal.
Vi har också lagt till en rad på fakturan/kvittot där totala antalet artiklar på ordern är sammanställt och den som packar SKALL räkna antalet så att det stämmer.
Jag måste bara fråga varför du har trasiga produkter ihop med andra? Det måste väl vara bättre att lyfta trasiga produkter åt sidan så de inte går att plocka.
Vi får dem levererade mellan 100 per frp upp till 10000 så att gå igenom dem innan för att personalen inte skall ta en trasig går inte. Det jag förväntar mig av dem är att de ska titta på varan innan de lägger ner den i paketen för man ser direkt om det är något fel på varan.
Ska nog prova med personlig stämpling av paketen som du säger så de kanske får lite mer press på att inte göra fel och lägga till sammanlagda artiklarna också.
Visst får man acceptera en viss felmarginal men jag tycker det är lite för mycket just nu för att acceptera.
/Henrik
17 oktober, 2010 kl. 17:48 #115351Katrin LundgrenDeltagareJag är förvånad, men vi har haft ytterst lite felskick på vårt lager. När jag började och la ut mitt lager så trodde jag att jag skulle ha mer felplock än vi haft. Jag har aldrig gjort exakta mätningar, men på de ordrar vi skickar så är det inte många som görs fel på.
Fick dock några tips här för att förbättra ytterligare, Mats din idé med antal tänker jag sno direkt
17 oktober, 2010 kl. 17:54 #115352LastbrygganDeltagareKul att våra rutiner gillas
Kan även tillägga att alla artiklar som är fler än en står i fetstil på kvittot/fakturan.
Detta i kombination med det andra gör att det sällan missas när en kund beställt fler än en av samma artikel.17 oktober, 2010 kl. 18:07 #115353pyhobbyDeltagareJag har tidigare jobbat på ett större livsmedelslager som plockare och har en del erfarenheter hur man INTE ska göra för att få sin personal att plocka rätt:)
* Man ska inte hota med sparken om de anställde inte plockar mer än 250 kolli/h
* Man bör inte jämställa sin personal med djur ”Jag kan lära en apa plocka frukt”
* Man bör inte säga till en anställd som fått en 400kg tung frysbox på armen att ”ta på lite is och kör sen på”
* Man bör inte övervaka och ta tid på sina anställa och skicka meddelanden till den anställdes truck/dator om det går för sakta.
* Man ska inte tvinga sina anställda att stanna kvar på jobbet vid skada/sjukdom.Ja, detta är några saker man ska försöka låta bli i jakten på det perfekta plockresultatet.
Vi packar alla våra varor själva men vi är inte felfria. Vi har ungefär 1 felplock på 100 ordrar.
På min tidigare arbetsplats gick man över från att trycka på en dataskärm under plockningen till att köra ett röststyrt system, detta ledde till mindre felplock, men mer problem för personalen i form av huvudvärk etc.
17 oktober, 2010 kl. 18:33 #115354LastbrygganDeltagareVi packar alla våra varor själva men vi är inte felfria. Vi har ungefär 1 felplock på 100 ordrar.
Hmm, det låter väldigt mycket i mina öron.
Vi har max 2 felplock i månaden och packar i snitt drygt 1800 ordrar/mån.Jag har mycket hög servicenivå mot de kunder som drabbas och skickar alltid med en bunusgrej när vi missat något på ordern. Har vi plockat fel produkt får oftast kunden behålla även den felplockade produkten om den inte är väldigt dyr. Är den dyr så bifogar vi alltid en frankerad returpåse så att kunden bara kan lägga den på närmaste postlåda.
Ja, detta är några saker man ska försöka låta bli i jakten på det perfekta plockresultatet.
Självklart behandlar jag mina anställda med respekt, däremot tvingar jag dem att jobba i våra tröjor.
17 oktober, 2010 kl. 18:51 #115355henrikDeltagare@Lastbryggan 11215 wrote:
Självklart behandlar jag mina anställda med respekt, däremot tvingar jag dem att jobba i våra tröjor.
Det är något som jag är väldigt noga med. Personalen skall trivas och tycka det är roligt att jobba. En nöjd personal jobbar i regel mycket bättre än dom som inte trivs eller inte bryr sig om sitt jobb.
Men jag vill hitta ett sätt för att minimera deras fel. En vanlig order kan lätt innehålla 30-40 artiklar så felmarginalen ökar väl lite pga det höga antelet, så därför borde det bli lite bättre om man kontrollräknar antelet i slutändan så det tipset tackar man jättemycket för.
/Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.