Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Behöver akut hjälp fråga ang posten!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100174
    Kenan83
    Deltagare

    Jaha nu har en paket från UK kommit bort. Dom skickade det med interlinkexpress och posten tog över i Sverige.

    Dom var tydligen här igår och letade efter mig (jag var här hela dagen och fick även lite andra paket från TNT så har lite svårt att tro på dom).

    Det värsta är att hon i telefon säger att mitt paket (värde 25 000 kr) kan vara på väg till UK nu.

    Hon har ingen aning om var den är och säger att jag måste vänta på nästa scaning innan jag kan få veta hur det ligger till.

    Det är en jätteviktig paket och jag bara måste ha den! Dom i telefon vill inte alls hjälpa till och nyss la dom på i luren på mig för att jag ringde så mkt till dom.

    Hjälp??

    #164556
    VATadviser
    Deltagare

    Hos mig brukar paket som inte kan lämnas direkt till mig (då jag i princip aldrig är hemma då de kommer) hamna på mitt postkontor först. Det tar ofta en dag innan det kommer dit. Sedan får jag avi att hämta ut det. Kanske du kan kolla där?

    #164558
    Kenan83
    Deltagare

    @VATadviser 65369 wrote:

    Hos mig brukar paket som inte kan lämnas direkt till mig (då jag i princip aldrig är hemma då de kommer) hamna på mitt postkontor först. Det tar ofta en dag innan det kommer dit. Sedan får jag avi att hämta ut det. Kanske du kan kolla där?

    Ju, jag försökte det. Dom i telefon säger att jag måste vänta på nästa scanning och att dom inte kan göra nåt. Dom sa att brevbäraren inte kunde hitta mitt företagsnamn (jag har företaget i en lägenhet i bostadsområdet) och därför uteblev leveransen.

    hon sa att paketet förmodligen kommer skickas tillbaka och vi måste vänta på nästa scanning men det låter helt sjukt. Sen lägger dom på bara när jag ber dom om dom kan ringa till centralen och se var paketet är (vet att den var i Härryda senast, Göteborg).

    #164562
    sanmic
    Deltagare

    @Kenan83 65371 wrote:

    Ju, jag försökte det. Dom i telefon säger att jag måste vänta på nästa scanning och att dom inte kan göra nåt. Dom sa att brevbäraren inte kunde hitta mitt företagsnamn (jag har företaget i en lägenhet i bostadsområdet) och därför uteblev leveransen.

    hon sa att paketet förmodligen kommer skickas tillbaka och vi måste vänta på nästa scanning men det låter helt sjukt. Sen lägger dom på bara när jag ber dom om dom kan ringa till centralen och se var paketet är (vet att den var i Härryda senast, Göteborg).

    Du borde fått ett kollinummer från de som skickade paketet från UK, har du forskat något kring det?

    #164565
    Kenan83
    Deltagare

    @sanmic 65375 wrote:

    Du borde fått ett kollinummer från de som skickade paketet från UK, har du forskat något kring det?

    Ju jag fick det, de var på så sätt jag kunde se att mina paket inte kommit.

    Här nedan kommer mitt mail som jag skicakde till posten som sammanfattar vad som hänt:

    Hej.

    Jag har väntat på ett paket från er och efter att ha kollat på er hemsida idag så såg jag att dom försökte leverera den igår med att det inte gick. Lite konstigt då TNT lyckade leverera och jag var på plats hela dagen men ok.

    Ringde in till er kundtjänst och fick prata med en riktigt otrevlig tjej som sa att eftersom dom inte hittade så kommer mina varor förmodligen skickas tillbaka till UK. Det är kläder för ca 25 000 kr som jag måste ha nu när jag drar igång min verksamhet. Hon anklagade mig även för att jag l juger och var helt ofrivillig att hjälpa till. Hon tyckte att jag ska sitta hemma och vänta tills nästa skanning för att se vad som händer med paketet. Jag frågade om jag kunde åka och hämta den nånstans eller göra nåt annat som kommer hjälpa mig att få mina var or som jag betalat till er för att få levererade med det fanns inget som vi kunde göra tyvärr. sen tröttnade hon på mig och la på. Jag ringde upp efter 10 minuter i hopp om att få prata med nån vettig då svarade nån kille istället och han var ännu värre.

    Han k unde tydligen se att jag pratat med den tjejen för 8 minuter sen och han vägrade svara på nåt utan skrattade åt mig bara. Vad än ja g frågade honom så sa han men vad sa min kollega. Fick inga svar alls utan han refererade bara till sin kollega så jag la på.

    Jag blev riktigt orolig och det här paketet har jag väntat på länge. Det är allt jag behöver för att komma igång med min verksamhet oc h jag har många beställningar.

    Efter ca 40 minuter ringde jag och en tjej som heter Albina svarade. Hon var jättetrevlig och efter ca 5 minuter så fick jag reda på att mina paket kommer komma till min ombud, fick även veta tid och hur jag ska göra för att hämta .

    Jag vet att ni kan se vilka det var jag pratade med först då dom skrivit anteckningar i systemet (sök på mitt företag Nani Design AB) och ni får gärna skälla lite på dom. Vet inte om dom haft en dålig dag eller om dom är allmänt bittra men tycker att dom ska byta jobb om det inte passar dom.

    Jag vet inte vad ni har för policy, men jag vill jättegärna ge denna tjej Albina en presentkort på 199 kr (en valfri tröja) i min webbutik som tack! Om det går så skicak mig gärna hennes e-mail så mailar jag henne en presentkort.

    Det här skickade jag till dom runt 14, efter jag pratat med Albina. Fy fan va bra tänker man då. JA, jag har slösat bort halva arbetsdagen och varit orolig, men nu har det löst sig.

    Jag ringer till en kompis och ber honom låna en lite större bil och komma för att hjälpa mig (jag väntar på 11 paket som väger sammanlagt 240 kg drygt).

    Jag och min kompis ska precis gå när jag får en samtal. Det är en trevlig kille som ringer och säger att han har en paket till mig men att han inte hittar till mig. Han står vid en fotbollsplan och jag förklarar var min adress ligger (konstigt att det är så himla svårt att hitta till mig, bara för att testa så slog jag in det i gps på mobilen och den visade precis till min trappuppgång).

    Och det var självklart mina tröjor han hade med sig! Det var en therma nåt budbil. Jag förklarade för honom vad som hänt och han skrattade lite bara och sa att posten har haft mycket att göra så dom har gav uppdraget till dom idag.

    Är inte det lite konstigt tycker ni att posten var här igår och letade säkert i flera timmar men inte lyckades hitta mig, men idag så anställer dom en annan budfirma och ber dom köra ut det till mig? Den här killen ringde mig, varför ringde inte posten? TNT lyckades leverera paket igår, så så jäkla jobbigt kan det inte vara.

    Den sista samtalet, där hon tjejen förklarar för mig var jag kan hämta mina paket efter kl 15, hur jag kan hämta och hon frågar även en kolega för att vara på säkra sidan har jag spelat in och kan lägga upp om någon misstror mig.

    Vad gör man åt sånt här? Det är så jobbigt att känna sig så maktlös.

    Jag har ju betalat för en tjänst som dom inte levererat. Dom har kallat mig för lögnare, varit otrevliga i telefonen, ljugit om att mina varor som jag betalar ca 25 000 ska tillbaka till England (hela min verksamhet hänger på dom här varorna, jag har många beställningar som står och väntar och det här är allt som fattas), gett mig magsår, förstört halva arbetsdagen för mig, jag har fått betala för en lite större bil och även fått en bra kompis att sluta lite tidigare för att hjälpa mig att bära mm mm.

    (Förlåt om jag skrivit lite klantigt, jag är jättebesviken just nu och helt slut efter att ha fått bära upp alla paket).

    #164566
    Kenan83
    Deltagare

    Ja förresten, behöver jag ens säga att mina paket var helt sönderslagna och vissa var även öppnade så några tröjor har ramlat ut och blivit smutsiga.

    #164567
    GregerA
    Deltagare

    Det är inte lätt det där med att få leveranser när man har firman i bostaden.

    Det händer tyvärr hos alla transportörer att ”de inte hittar”. De som kör jobbar under stor tidspress och många dagar hinner de egentligen inte leverera alla paket om de skall hålla hastighetsbegränsningar och följa andra trafikregler.

    Tar det då mer än 3 sekunder att hitta mottagaren så kör de vidare, och rapporterar att de inte hittade alternativt att det var ingen som öppnade.

    Att i det här fallet Posten anlitat en annan firma för att köra ut paketen är inte helt ovanligt. De har en viss kapacitet på sina egna bilar, och räcker inte den till så får de hyra in extra. Det kan också ske vid sjukdom, bil som gått sönder etc.

    Naturligtvis är det trist att paketen inte kommer fram som de skall. Men man får ha ta i beaktande att företagstjänster inte är utformade för leverans till bostadsområden. Som mottagare bör man vara övertydlig när man skriver adressen om man har firman hemma. Det bör stå Mitt Bolag AB c/o Mitt Namn, Min Gata 33 … så minskar man risken för att problem skall uppstå.

    Sedan är det naturligtvis ännu tristare att vissa medarbetare på kundtjänst tror att alla som ringer är idioter, och behandlar dem därefter. Sådana vill man definitivt inte att ens pengar går åt för att avlöna.

    Att paketen verkligen skulle gå i retur efter ett misslyckat leveransförsök tror jag inte på. Någon form av efterforskning måste de väl göra innan det går tillbaka.

    Nu blev jag inte klok på om du fått paketen eller inte – men jag hoppas verkligen att det löser sig.

    #164568
    Kenan83
    Deltagare

    @GregerA 65381 wrote:

    Det är inte lätt det där med att få leveranser när man har firman i bostaden.

    Det händer tyvärr hos alla transportörer att ”de inte hittar”. De som kör jobbar under stor tidspress och många dagar hinner de egentligen inte leverera alla paket om de skall hålla hastighetsbegränsningar och följa andra trafikregler.

    Tar det då mer än 3 sekunder att hitta mottagaren så kör de vidare, och rapporterar att de inte hittade alternativt att det var ingen som öppnade.

    Det förstår jag, men så ska det inte vara. Jag har ju betalat för en tjänst, och om transportörer inte hinner med alla så får lösa det på annat sätt, jag ska inte behöva bli lidande. Jag är självklart inte sur på föreren, jag har själv haft en liknande jobb och vet hur det kan vara, dock så behöver jag prata av mig för jag känner mig jättebeskiven och hjälplös.

    @GregerA 65381 wrote:

    Att i det här fallet Posten anlitat en annan firma för att köra ut paketen är inte helt ovanligt. De har en viss kapacitet på sina egna bilar, och räcker inte den till så får de hyra in extra. Det kan också ske vid sjukdom, bil som gått sönder etc.

    Håller med, dock så vet jag inte varför dom kör ut igen till en adress som inte exsisterar? Blir det inte dyrt för posten att anlita en annan firma som ska köpra ut paket på 240 kg till en adress där deras gubbar var på dagen innan och säger att den inte exsiterar?

    @GregerA 65381 wrote:

    Naturligtvis är det trist att paketen inte kommer fram som de skall. Men man får ha ta i beaktande att företagstjänster inte är utformade för leverans till bostadsområden. Som mottagare bör man vara övertydlig när man skriver adressen om man har firman hemma. Det bör stå Mitt Bolag AB c/o Mitt Namn, Min Gata 33 … så minskar man risken för att problem skall uppstå.

    Yes, du har helt rätt.

    @GregerA 65381 wrote:

    Sedan är det naturligtvis ännu tristare att vissa medarbetare på kundtjänst tror att alla som ringer är idioter, och behandlar dem därefter. Sådana vill man definitivt inte att ens pengar går åt för att avlöna.

    Det värsta är att man känner sig så maktlös, jag har väntat på den här leveransen i flera dagra nu och planerat hur jag ska göra, sen så är dom jätteoroliga och lägger på luren bara.

    @GregerA 65381 wrote:

    Att paketen verkligen skulle gå i retur efter ett misslyckat leveransförsök tror jag inte på. Någon form av efterforskning måste de väl göra innan det går tillbaka

    Anledningen till det var eftersom min adress inte existerar sa hon, därför trodde jag på henne.

    @GregerA 65381 wrote:

    Nu blev jag inte klok på om du fått paketen eller inte – men jag hoppas verkligen att det löser sig.

    Yes, jag fick det med den andra budbilen som kom när jag var precis på väg att hämta mina paket hos en ombud. Enligt telefonsamtal så skulle mina paket vara hos ombuden efter kl 15.

    #164571
    banane
    Deltagare

    Förstår att det är jobbigt, men se det som träning. Jag fick 9 paket skickade till ett flygföretag i Kansas för att fraktsedlarna var fel. Killen i USA mailade bilder på mina paket men när jag snackade med ups vägrade dom säga något annat än att mina paket var i Sverige :-) tog en månad ungefär att lösa. Så vänj dig vid att det kan bli mkt värre :-)

    #164574
    Bjorn F
    Deltagare

    Leveransproblem är aldrig roliga men tyvärr så uppstår de ju ibland ändå!

    Själv hade jag ett paket som de försökte leverera fem gånger på fem dagar, varje gång stod det att ingen var plats. Till slut så sov jag över på lagret för att inte kunna missa dem när de kom. Då, tidigt på morgonen, ser jag en liten kille stå och kika in genom fönstret på ett totalt sönderslaget växthus som ligger 10 meter från mitt lager. Där hade de stått i en vecka och kikat in och knackat utan att det kom någon.

    Det här är alltså ett helt övergivet växthus som har stått där i säkert 20 år utan att någon har använt det, ser ut nästan exakt såhär: Broken Greenhouse | Flickr – Photo Sharing!

    Då var jag ganska irriterad men såhär i efterhand kan jag tycka att det var rätt kul av dem. Man måste ju imponeras av att de faktiskt fortsatte försöka! Alltså; var irriterad och hata dem idag, borsta av dig det imorgon och hoppas att det fungerar bättre nästa gång (det brukar det göra).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.