Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bedrägeriförsök

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96059
    Thomas THL
    Deltagare

    Nu hände det som jag funderat över länge.

    En privatperson köper en mutterdragare för 8995 kr och väljer att betala med SveaWebPay.
    Allt är frid och fröjd, kunden går igenom kreditkontrollen och jag skickar mutterdragaren med DHL till en ServicePoint nära honom med sms-avisering.

    Nu kan man tycka att en mutterdragare för 8995 kr är mycket pengar för en privatperson och jag borde reagerat och kollat upp ordern.
    Jag har har haft större ordrar till privatpersoner, de som t ex driver sin bilverkstad som enskild firma får ju fakturan på sig själva.

    Hur som helst, igår kväll ringde kunden upp mig och sa att han fått en faktura men inte har beställt något.
    Telefonnumret går inte till honom.

    Jag ringer till ICA-butiken som fått in paketet och säger till dem att vara supernoga med leg och att verkligen kolla att det är Kalle Andersson (och noga kolla på fotot) som hämtar ut paketet.

    Jag ringer även upp numret som aviseringen gått till, detta nummer leder till ung kille/tjej som säger sig få en massa aviseringar utan att beställt något.
    Han/hon/det säger att han/hon/det inte vet något och har skickat aviseringen i skräpmappen.
    Här kan jag mycket väl bli fintad av han/hon/det och avslutar med att det är poilsanmält och att han/hon/det gör bäst i att inte hämta ut något.

    Ringer DHL nu på morgon och hoppas att de ska kunna skicka tillbaka paketet, första tjejen säger att det är bara polisen som kan hämta paketet. DHL kan inget göra!
    Jag lägger på luren och ringer igen och får tag på ny tjej som tar uppgifter och ska se vad som kan göras. Hon tror att man kan begära att det skickas tillbaka till mig.
    Här kan man ju tycka att det fortfarande är mitt paket och om jag vill få det tillbaka så borde det inte vara svårare än så.
    DHL skulle återkomma.

    Ringer Svea och förklarar läget, de säger att Kalle Andersson ska ringa upp dem och sedan göra en polisanmälan.
    Jag frågar hur det blivit om han/hon/det hämtat/hämtar ut paketet.
    Svea förklarar då Svea tar kreditrisken och inte bedrägeririsken….

    Vi får se hur det går….. DHLs server bör krascha snart så ofta som jag uppdaterar sändningsstatus :)

    Jag har funderat på detta just med faktura och endast skickas till folkbokföringsadressen. Paketet hamnar ju hos ICA och kunden får ett sms och vem som helst med smset kan hämta ut paketet.
    Ska man börja med brevavisering endast?

    /Thomas

    Ps. Innan ni frågar, JA, paketet är skickat till en stad i långt ner i södra Sverige..

    #123064
    GregerA
    Deltagare

    Du menar väl inte Malmö, här har vi inga sådana problem … för oss finns de längre norrut … :rolleyes:

    Det finns möjlighet att begära tillbaka ett paket, men transportören brukar inte kunna lämna någon garanti att det verkligen kan tas tillbaka innan det lämnas ut. Det går nog inte att sätta en utlämningsspärr i systemet. Så du har nog gjort klokt i att kontakta utlämningsstället. Smart tänkt!

    Men man kan väl säga att om paketet lämnas ut till mottagaren, som legitimerar sig, så är det en kreditrisk.

    Om paketet lämnas ut till någon annan, för att leg.kontroll är bristfällig, så har transportföretaget gjort fel. Dock är ju inte DHLs paket så högt försäkrade, så du kommer inte att få ut så mycket misstänker jag. Möjligen kan man kräva ett högre skadestånd pga vårdslöshet, men vem orkar driva det?

    #123077
    laser
    Deltagare

    Har du skickat till folkbokföringsadressen? Har du det så ska hy SVEA ta kreditrisken och även bedrägeririsken. OM du kontaktar butiken så kan dem notera på paketet ”Kontroll” och när kunden hämtar ut paketet så kontrollerar man kunden extra noga. Den som heter Kalle Andersson kan gå till butiken och säga att han vägrar att motta varann och den ska skickas tillbaka till avsändaren.

    PS: Jobbar som ombud för DHL och är i från MALMÖ

    @Thomas THL 19930 wrote:

    Nu hände det som jag funderat över länge.

    En privatperson köper en mutterdragare för 8995 kr och väljer att betala med SveaWebPay.
    Allt är frid och fröjd, kunden går igenom kreditkontrollen och jag skickar mutterdragaren med DHL till en ServicePoint nära honom med sms-avisering.

    Nu kan man tycka att en mutterdragare för 8995 kr är mycket pengar för en privatperson och jag borde reagerat och kollat upp ordern.
    Jag har har haft större ordrar till privatpersoner, de som t ex driver sin bilverkstad som enskild firma får ju fakturan på sig själva.

    Hur som helst, igår kväll ringde kunden upp mig och sa att han fått en faktura men inte har beställt något.
    Telefonnumret går inte till honom.

    Jag ringer till ICA-butiken som fått in paketet och säger till dem att vara supernoga med leg och att verkligen kolla att det är Kalle Andersson (och noga kolla på fotot) som hämtar ut paketet.

    Jag ringer även upp numret som aviseringen gått till, detta nummer leder till ung kille/tjej som säger sig få en massa aviseringar utan att beställt något.
    Han/hon/det säger att han/hon/det inte vet något och har skickat aviseringen i skräpmappen.
    Här kan jag mycket väl bli fintad av han/hon/det och avslutar med att det är poilsanmält och att han/hon/det gör bäst i att inte hämta ut något.

    Ringer DHL nu på morgon och hoppas att de ska kunna skicka tillbaka paketet, första tjejen säger att det är bara polisen som kan hämta paketet. DHL kan inget göra!
    Jag lägger på luren och ringer igen och får tag på ny tjej som tar uppgifter och ska se vad som kan göras. Hon tror att man kan begära att det skickas tillbaka till mig.
    Här kan man ju tycka att det fortfarande är mitt paket och om jag vill få det tillbaka så borde det inte vara svårare än så.
    DHL skulle återkomma.

    Ringer Svea och förklarar läget, de säger att Kalle Andersson ska ringa upp dem och sedan göra en polisanmälan.
    Jag frågar hur det blivit om han/hon/det hämtat/hämtar ut paketet.
    Svea förklarar då Svea tar kreditrisken och inte bedrägeririsken….

    Vi får se hur det går….. DHLs server bör krascha snart så ofta som jag uppdaterar sändningsstatus :)

    Jag har funderat på detta just med faktura och endast skickas till folkbokföringsadressen. Paketet hamnar ju hos ICA och kunden får ett sms och vem som helst med smset kan hämta ut paketet.
    Ska man börja med brevavisering endast?

    /Thomas

    Ps. Innan ni frågar, JA, paketet är skickat till en stad i långt ner i södra Sverige..

    #123079
    nobynator
    Deltagare

    Ufff…. jag känner igen mig lite här…

    Fick en beställning på det dubbla vad din ligger på, men då på delbetalning via Svea, skickade med DHL till folkbokföringsadressen. Person med annat namn hämtade ut paketet. SVEA drog tillbaka delbetalningen då de ansåg att DHL gjort fel att de lämna ut till någon med ett annat namn och DHL ville inte erkänna att de gjort något fel utan tyckte att JAG skulle göra en polisanmälan om bedrägeri.

    #123080
    laser
    Deltagare

    Vad då så kan dem väl inte göra, du har ett avtal med SVEA om att dem tar kredit och bedrägeririsken, knappast ditt fel att Kalle hämta ut det istället för Anders. Om Anders var Kalles bud. Hur gick det sen då?

    @nobynator 19947 wrote:

    Ufff…. jag känner igen mig lite här…

    Fick en beställning på det dubbla vad din ligger på, men då på delbetalning via Svea, skickade med DHL till folkbokföringsadressen. Person med annat namn hämtade ut paketet. SVEA drog tillbaka delbetalningen då de ansåg att DHL gjort fel att de lämna ut till någon med ett annat namn och DHL ville inte erkänna att de gjort något fel utan tyckte att JAG skulle göra en polisanmälan om bedrägeri.

    #123145
    Thomas THL
    Deltagare

    Uppdatering.

    Efter det fjärde samtalet (!) till DHL så är nu sändningen återtagen och på väg hem till mitt trygga lager.

    Summa kardemumma:
    DHL har inga som helst rutiner för sån här händelser. Kundtjänst har ingen information hur det ska hanteras, jag fick 3 olika svar, allt från att bara polisen kan hämta till inga problem.
    Om du märker att det är på gång själv, var AKTIV! Ring butiken där den ligger för utlämning, be den bedragna kunden åka ut till butiken och se till att ligg på fraktbolaget!

    Hädanefter kommer jag ringa och dubbelkolla ALLA ordrar till Skåne. Tråkigt men nödvändigt.
    Har tidigare avvärjt en leverans till Ystad på 95000 kr (som Wasa Kredit godkände men förmodligen på nåt avtalssätt lagt över på mig). Den stoppade jag på Schenkers terminal.

    Sms eller brevavisering? Det tål att tänkas på! Synd bara att brev sänker servicegraden betydligt enligt mig.

    /Thomas

    #123146
    Maisstore.se
    Deltagare

    Trevligt att det löste sig Thomas!

    För ca 1 år sedan blev vi drabbade av ett liknande scenario, med skillnad att leverans skedde via Posten.

    Vi fick in en beställning på ca 17 000 kr via Kreditor som levererades till folkbokföringsadressen. Tyvärr hann vi inte reagera något i god tid och insåg förens efteråt att det verkade knakigt och galet.

    Vi fick göra en polisanmälan och en anmälan till Posten. Vi fick avslag från Posten där de meddelar att de inte kunde ersätta oss pga SMS-avisering. Jahapp säger vi och funderar på om SMS-avi har blivit vassare än legitimation.

    Men man får inte glömma, i detta fall är det inte Postens fel anser jag. Det är ju ombuden som tar hand om dessa, så det måste ju varit någon trött människa som omhändertog detta fall. Eller också så kände denna ombud personen som hämtade ut paketet.. vem vet (bara analyser).

    Vi backade 17 000 kr som vi var tvungna att återbetala.

    Precis som du skriver om Skåne, så är vår bransch värst i Malmö. Därför har vi för extra avsikt att kontrollera och granska beställningar från Malmö betydligt noggrannare än övriga delar av Sverige.

    Thats it, livets tuffa vägar ;-)

    Mvh

    #123147
    bloggus
    Deltagare

    Detta problem dyker oavsett med vem man skickar och vilket bolag som står för fakturan. HAde endast ett fall som jag upptäckte innan utskicket och bara anmälde det till KLARNA. De kan tydligen sätta in detta i systemet, kanske kollar just det IP lite mer nogrannt. Hade dock tur att bedragaren hade inboxen full till sina mail och orderbekräftelsen studsade tillbaka.

    #123148
    Parvelito
    Deltagare

    Alldeles oavsett SMS-avisering eller ej skall det inte gå att få ut paketen utan legitimation på Posten. De måste ha ett personnummer för att kunna leverera ut det ur systemet, det spelar ingen roll hur känd man är.
    På Schenkers utlämningsställe fick jag också visa legitimation förra veckan när jag hämtade två paket.
    DHL Servicepoint skall också kräva legitimation. Det ringde en kund som inte hade godkänt leg från ombudet, och det var inte helt lätt att övertyga ombudet om att lämna ut paketet med mitt personnummer som kvittens via telefon till kunden.

    Nu verkar det här inte fungera i Malmö, och det måste i sådana fall bero på att ombuden är i maskopi med brottslingarna.

    #123149
    Thomas THL
    Deltagare

    Även om de kollar leg så kollar de inte leg.

    Eftersom man jobbar med ehandel och handlar rätt mycket via ehandel så har jag tänkt många gånger att jag skulle kunna haft ett nystulet leg utan problem när jag hämtar ut.

    De tar emot legget, vänder på det, blippar streckkoden och ger tillbaka det.

    Jag ska nästa gång ta med frugans körkort och lämna fram som en ren test.

    /Thomas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.