Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägerier
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av iesus.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2012 kl. 08:42 #145913ParvelitoDeltagare
Kontakta din inlösare istället för betalväxel, så ordnar de med spärr av kort.
21 maj, 2012 kl. 09:05 #145916Richie72Deltagare@Parvelito 45094 wrote:
Kontakta din inlösare istället för betalväxel, så ordnar de med spärr av kort.
Men de kan väl inte se uppgifterna direkt? Poängen med DIBS är ju att de ser uppgifterna omedelbart. Men jag ska maila min kontakt på banken för vi fick precis in en till felaktig.
21 maj, 2012 kl. 09:47 #145920ParvelitoDeltagareJag har Babs som inlösare, och de brukar vara snabba och bra att ha att göra med vid sådana här tillfällen. Det är till inlösaren som det så småningom ställs en reklamation från den surinamesiska banken så incitamenten att reagera finns där. Dibs får ju betalat vad som än händer…
21 maj, 2012 kl. 11:10 #145925evomediaDeltagare@Joel B 35481 wrote:
Yes, tro det eller ej, men dem söker faktiskt på det i olika kombinationer. Efter ett litet snabbtest ligger vi relativt högt för frasen, helt omedvetet.
Alla våra försändelser mot faktura/delbetalning skickas till folkbokföringsadressen. Detta var bara ett exempel på hur det ser ut för vissa beställningar som inkommer. 80% av våra bedrägerier är via kortbetalning, men på senare tid har Payson varit extremt bra på att förhindra detta.
Vi har dock under senare perioder börjat notera att allt fler beställer mot faktura och struntar i att betala dem. I vårt gränssnitt hos Svea kan vi enkelt notera de beställningar vi tidigare uppmärksammat som suspekt, ha ett inkasso-ärende på sig. Givetvis är det inte vår uppgift att driva in den skulden, utan Sveas. Men det känns på något vis riktigt trist att leverera olojala kunder till det företag som tillhandahåller ens fakturor.
Ett annat tips för just denna bransch som jag jobbat med i drygt 5 år på Internet, är att de flesta bedragarna beställer till Malmö-området. Jag vill inte dra alla Malmö-bor över denna kam, men 99% av samtliga bedrägerier via kortköp kom från Malmö-trakten under 2007-2009 hos ett annat TV-spelsföretag som verkar inom e-handeln – där jag jobbade.
På något vis känns det som att de har tagit detta vidare till nästa steg med att handla via fakturor. Överanordnare hittar målvakter och kör ”drivar” med att beställa diverse olika saker från olika butiker med samma personnummer och hoppas på att få varorna levererade. På så vis kan jag förstå deras försök till detta.
Men är det inte svea som tar smällen då eftersom ni skickar till folkbokföringsadressen? Med klarna har jag för mig att dom tar den risken om man skickat det spårbart folkbokföringsadressen.
21 maj, 2012 kl. 12:24 #145929Per NilssonDeltagare@Richie72 45091 wrote:
Har precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt någon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning på en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, då ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Helt otroligt vilken slapp inställning de har till bedrägerier.
Ja DIBS är fan inte vassaste kniven i lådan när det gäller support och service angående detta ämne.
Har fått ett varningsmejl där det står ”Mistænkelig betaling”
Det uttömmande och hjälpsamma svaret jag fick från från DIBS support när jag mejlade dem och frågade är följande:
”Du kan læse mere i DIBS manualen. Det ligger under [Helpdesk–Manual]”
Tack för den DIBS…
21 maj, 2012 kl. 13:10 #145931iesusDeltagare@Joel B 35426 wrote:
Jag noterade ett inlägg som Dan skrev för ett tag sedan. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en uppföljare som komplettering till detta i hopp om att underlätta för andra ehandlare inom samma bransch.
Tanken är väll egentligen i ren funktionsväg och hur man i vissa fall kan försöka eliminera beställningar som man misstänker är bedrägerier. Man vill ju inte behöva makulera en beställning som är riktig, men som man misstänker är ett bedrägeri, right?
Vår butik säljer tv-spel och tillbehör, precis som Dan börjat med. Vi upplever dock dessa problem på veckobasis. I det system vi jobbar med (Prestashop), finns det en hel del smarta funktioner, b.la. vad kund har sökt på innan den kommit till vår sida om den använt en sökmotor.
Man kan i de flesta fall hitta ett mönster på alla dessa bedrägerier, jag tänkte skippa att skriva i klartext denna gång, utan bara med en endaste bild visa upp hur ”fiffiga” bedragarna kan vara.
Se den bifogade filen.
(Notera! Bilden är en skärmdump på vart just denna beställning kom ifrån innan den handlade hos oss, detta loggas i vårt system specifikt per beställning och kund om den använt t.ex. en sökmotor.)Detta behöver dock inte betyda att kunden i regel är en bedragare, men när man börjar spåra telefonnummer som inte överensstämmer med adressuppgifter och personer på adressen, förstår man ganska snabbt hur det egentligen ligger till.
Vi får försöka komma på fler smarta funktioner som kan underlätta för oss att utesluta om en beställning är korrekt eller felaktig utan att behöva ringa som ett fån till kunden.
//Joel
Detta får mig att börja tänka lite…
En tanke… Skulle det vara bra med ett betygs-system med keywords?
Gör tex. en liten databas på de vanligaste upptäckta ”bedrägeriorden” ex. ”svewebpay” som folk använder när de söker, ge dem ett par poäng för att de har kommit den vägen. Gör en kontroll på telefonnummer och dubbelkolla namnet i synnerhet då efternamnet, och peta in ett par poäng till om det inte stämmer. Sedan kan man tänka sig att många använder någon typ av proxyserver eller ett botnet så gör en kontroll på IPnummer också. stämmer inte IPnummer med det land som kunden utger sig att vara ifrån spärra den direkt. om tex staden inte stämmer så ge den ett par poäng.
Jämför med tidigare order och se historik, har kunden bedrägeriförsök tidigare så spärras det omedelbart, om kunden har fullt fungerande orderhistorik ge minuspoäng istället.
När tillräckligt många poäng uppmätts så spärras ordern .
..bara en tanke på ett anti-bedrägerisystem..21 maj, 2012 kl. 13:40 #145932ParvelitoDeltagare@iesus 45114 wrote:
Detta får mig att börja tänka lite…
En tanke… Skulle det vara bra med ett betygs-system med keywords?
Gör tex. en liten databas på de vanligaste upptäckta ”bedrägeriorden” ex. ”svewebpay” som folk använder när de söker, ge dem ett par poäng för att de har kommit den vägen. Gör en kontroll på telefonnummer och dubbelkolla namnet i synnerhet då efternamnet, och peta in ett par poäng till om det inte stämmer. Sedan kan man tänka sig att många använder någon typ av proxyserver eller ett botnet så gör en kontroll på IPnummer också. stämmer inte IPnummer med det land som kunden utger sig att vara ifrån spärra den direkt. om tex staden inte stämmer så ge den ett par poäng.
Jämför med tidigare order och se historik, har kunden bedrägeriförsök tidigare så spärras det omedelbart, om kunden har fullt fungerande orderhistorik ge minuspoäng istället.
När tillräckligt många poäng uppmätts så spärras ordern .
..bara en tanke på ett anti-bedrägerisystem..Jag tror det är uppfunnet redan.
21 maj, 2012 kl. 13:55 #145933iesusDeltagare@Parvelito 45115 wrote:
Jag tror det är uppfunnet redan.
Nice!
Däremot så är en egen lösning anpassad efter just din butik med dina sökord osv.Sedan känner jag lite tvivel över att överlämna kundinformation till en tredje part (är det ens lagligt?), och att dessutom betala för det känns ju inte alls bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.