Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2012 kl. 08:19 #153944bslaskDeltagare
@Prix 54025 wrote:
Men jag står fast vid att kunder med väldigt många mobilnummer är skumma. Senaste två bedrägerierna har varit till personer som när man slår upp dem på eniro/hitta så har dem säkert 10 nummer!
Jo det kanske kan stämma, men det kan också vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna på sig själv
17 oktober, 2012 kl. 08:44 #153947ParvelitoDeltagare@bslask 54027 wrote:
Jo det kanske kan stämma, men det kan också vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna på sig själv
Nästan all kreditbedömning bygger på poängsättning av olika riskelement. Jag var en gång i världen på kurs hos Intrum Justitia i just kreditbedömning, och de jobbade väldigt mycket med parametrar som kunde ge poäng för att sålla ut de som innebar en högre risk.
Vissa postnummer hade t.ex. signifikant många fler människor med skuldsaldo hos kronofogden än andra postnummer. Män med låga inkomster i åldern 20-30 år betalade mycket mer sällan sina räkningar än kvinnor i åldern 65-75 år med samma inkomster. Människor med en betalningsanmärkning hade enormt mycket större chans att få en andra anmärkning än någon som inte hade anmärkningar alls. Och ja, människor med stora engagemang i form av abonnemang och många kreditupplysningar hade en större risk än andra att en dag inte kunna betala för sig.
Det är svårt att göra kreditbedömningar utifrån enstaka parametrar, de kan slå fel. Även om man har en rad olika parametrar så kan det slå fel, men sannolikheten ökar för att man har rätt om man har ett bra statistiskt underlag.
17 oktober, 2012 kl. 08:45 #153948PrixDeltagare@bslask 54027 wrote:
Jo det kanske kan stämma, men det kan också vara en helt vanligt 3 barnsfarsa som har samtliga barns abonnemang skrivna på sig själv
Självklart och det är ju anledningen till att jag inte tar allt för hårt på det. Men utav 4 bedrägeri jag varit med om så har två stycken haft runt 10 nummer listade… Kan vara slump men ändå!
4 januari, 2013 kl. 12:22 #157956PrixDeltagareHar blivit utsatt för en kund som jag tror bedrar mig.
Han är väldigt trevlig och ringer alltid och pratar länge om de ena och andra.
Första försändelsen han fick fattades det en produkt i. Jag har helt säker på att den fanns med. De skulle bara finnas en i lager och den var sedan borta, samt att vikten på brevet var i enlighet med att filmen skulle vara med.
Andra beställningen var smärtfri.
Tredje beställningen så har ett paket med högre värde nu gått i retur från DHL men står sedan som att det är hämtat av mottagare på terminal. Visst så registrerar dem även legitimationen elektroniskt och lämnar bara ut till mottagare el. giltigt ombud där?
Han hävdar sedan att han fått avisering till sin mejl men enligt DHL så har det enbart gått till SMS och brev. När jag säger detta så jo visst, då har han ju fått påminnelse via sms och skickar över dessa.
Tillbaka till första försändelsen så har jag hittat personen i frågas Tradera-konto. Något konstigt är att han säljer väldigt mycket film, speciellt inplastad och nya filmer. När jag sedan tittar närmare så har han sålt produkterna som han köpte av mig första gången (troligtvis dem) och den som jag då blev tvungen att skicka två av har det också sålts två exemplar av…..
Hur hade ni gått till väga? Börja med att kontakta DHL och höra om de kan lämna ut uppgifter om vem som hämtade paketet? Kan dem det?
4 januari, 2013 kl. 12:59 #157961GregerADeltagareJa, du skall kunna få uppgift om vem som hämtat paketet. Det är möjligt att det kostar en slant dock.
Jag vet inte riktigt vilken bevisbörda man har om kunden säger att det saknas saker i försändelsen, men du har ju i alla fall lite uppgifter som styrker din version. Det som vore intressant är att visa på att kunden satt i system att luras.
Så antingen fortsätter du sälja till honom, och dokumenterar allt väldigt noggrant, och gör en polisanmälan, eller så tackar du nej till fler order från honom. Du kan ju tipsa honom om att det finns en bra säljare på Tradera … :rolleyes:
Det är väl vad jag kan komma på.
4 januari, 2013 kl. 13:04 #157963PrixDeltagare@GregerA 58555 wrote:
Ja, du skall kunna få uppgift om vem som hämtat paketet. Det är möjligt att det kostar en slant dock.
Jag vet inte riktigt vilken bevisbörda man har om kunden säger att det saknas saker i försändelsen, men du har ju i alla fall lite uppgifter som styrker din version. Det som vore intressant är att visa på att kunden satt i system att luras.
Så antingen fortsätter du sälja till honom, och dokumenterar allt väldigt noggrant, och gör en polisanmälan, eller så tackar du nej till fler order från honom. Du kan ju tipsa honom om att det finns en bra säljare på Tradera … :rolleyes:
Det är väl vad jag kan komma på.
Tack! Ska kolla med DHL så fort jag kommer tillbaka till Sverige.
Senaste paketet så filmades det när de packades och sattes plomberingar så att det inte ska kunna skyllas för att vara öppnat under leverans. Det berätta jag för kunden så att det inte skulle kunna hända igen, han kunde även få filmen om han ville.
Men om detta inte löser sig så är det slutsålt till honom.
4 januari, 2013 kl. 13:50 #157966QarillionDeltagareDet är surt när man vet att man gör rätt och kunden ändå påvisar att man gjort fel.
Vi hade en kund för ett par månader sedan som ringde oss och meddelade att en viss produkt som var ganska dyr inte var med i leveransen som han hade beställt av oss.
Vi gör alltid kreditupplysning och det såg bra ut när vi skickade iväg prylarna. Vi valde att skicka en ny till honom fast vårt lagersaldo stämde överrens med vad det borde vara och att vi var 100% säkra på att denna produkten var med.
När sedan fakturan förföll kom det inga pengar och efter 15 dagar ringde vi och självklart hade han ont om pengar också och kunde inte betala just nu men skulle ordna det så snart som möjligt. Nu är han 70 dagar för sen och jag har precis skickat inkasso till honom så nu har han 14 dagar på sig att betala sen går det vidare till kronofogden istället.
Surt när man vet att han fått en extra produkt som ändå är värd 2000:-. Detta gjordes ju dock innan fakturan ”inte” var betald. Så hade vi vetat att han inte skulle betala fakturan även om vi skickade ny till honom så hade vi ju aldrig gjort detta.
Lärdom av detta? Inte vet jag? Man kan inte lita på någon?!
6 januari, 2013 kl. 10:17 #158010connywesthDeltagare@Qarillion 58560 wrote:
Lärdom av detta? Inte vet jag? Man kan inte lita på någon?!
Lärdom: Sälj inte på kredit!
8 januari, 2013 kl. 17:28 #158122NellyPeterDeltagare@connywesth 58605 wrote:
Lärdom: Sälj inte på kredit!
Eller…. ”Låt någon annan ta risken och sälj mer.”
Det är klart att man inte vill bli lurad av dåliga betalare. Men min erfarenhet är att merparten av ”kredithandlarna” gör rätt för sig. Att välja bort kredit för att man är rädd för att bli lurad av enstaka bedragare är att välja bort försäljning. Sedan kan man på olika sätt begränsa risken så mycket som möjligt. När det gäller kredit så är Sverige dock ett av de bästa länderna i världen. Tänk på det om Ni har internationella planer. Det blir ”bara” värre och det är bra att vara förberedda på det. Men det kan fortfarande vara lönsamt! Precis som Varubrev kan vara mer lönsamt än Paket
Men visst vore det trevligt med ett stort centralt register för e-handlare i Sverige där man kan kolla upp eventuellt tidigare leveranser till samma adress eller person?! Tyvärr så finns det ju regler i Sverige som sätter stopp för ett centralt register av integritetsskäl. Men svensk lag kanske inte gäller i alla länder….som typ vissa länder i Asien….
9 januari, 2013 kl. 12:30 #158145GregerADeltagareI morgon invigs EU:s enhet för nätbedrägerier.
Nu tar EU krafttag mot kontokapningar | Min Ekonomi | Nyheter | AftonbladetDå kan vi väl se detta med bedrägerier som ett avslutat kapitel om några veckor. :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.