Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 21:53 #153924QarillionDeltagare
kom att tänka på en rolig sak när vi ändå pratar diskriminering lite off topic men men.
Kan man säga att jag blev diskriminerad när jag inte fick vara fadder i kyrkan åt min systers barn för att jag inte var med i kyrkan ?! Tydligen är man inte värdig att ta hand om andras barn om olyckan skulle vara framme.. men att döpa mina egna två barn skulle varit helt ok!. Jag är lämplig förälder åt mina barn om jag döper dem men inte andras eftersom jag inte är med i kyrkan:confused:
16 oktober, 2012 kl. 21:58 #153926GregerADeltagareJa du Joel, gränsen går väl där … 😮
Det finns ju i lagen ett antal saker man inte får diskriminera folk för (ras, religion, sexuell läggning, funktionshinder och ålder) men betalningsanmärkningar, ekonomisk status eller om man så vill samhällsklass, finns inte i lagens rekvisit.
Fast om du nekar romer med befarad dålig ekonomi att handla, och även nekar kineser, muslimer, katoliker och vanliga Svensson med befarad dålig ekonomi t.ex, så har du ju inte missgynnat någon av grupperna. Alla behandlas lika.
Nu kan det vara en känslig fråga för många, och vi skall väl hålla oss ifrån rent politiska diskussioner här.
16 oktober, 2012 kl. 22:58 #153927PrixDeltagareMen då fortsätter vi på Joels spår fast från ett annat håll. Man får inte diskriminera pga ålder (vilket jag kan tycka är konstigt för sådant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).
Men om en tant på 103 år beställer Avatar 3D från mig så anar jag oråd. Får jag då inte neka den beställningen?
Och till Ledwebb, känns det konstigt i magen så är det oftast konstigt. Skickade en beställning som inte kändes helt rätt men allt såg bra ut för några veckor sedan. Den blev aldrig betald och nu går varken Påminnelsen eller Inkasso fram eftersom enligt Posten så har personen i fråga flyttat men i folkbokföringen har inget hänt på ett bra tag. Enligt kronofogden så kan inte de heller se att personen flyttat bara att den har ett par förelägganden. Hur får man tag på en sådan person är en bra fråga?
(Sen kan det vara roligt att läsa http://www.sydsvenskan.se/skane/internetblasningar-utreds-inte/ )
17 oktober, 2012 kl. 05:38 #153930SabbacusDeltagare@Prix 54009 wrote:
Men då fortsätter vi på Joels spår fast från ett annat håll. Man får inte diskriminera pga ålder (vilket jag kan tycka är konstigt för sådant gör ju? Eller kön? Läs: Nattklubbar).
Fast nattklubbar får inte diskriminera på ålder heller. Det finns flertalet domar på det (har dock inga exempel).
Tillåtet: Åldersgräns 23 år (lika för alla)
Inte tillåtet: 23 år för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)17 oktober, 2012 kl. 06:23 #153932ParvelitoDeltagare@Joel 54004 wrote:
Vilket föranleder mig till en annan diskussion:
Om vi nekar en kund med många betalningsanmärkningar att handla mot faktura p.ga att andra kunder med många betalningsanmärkningar inte betalar, så anses ju det helt OK. Men om vi nekar romer att handla p.ga att andra romer/zigenare inte gör rätt för sig, så anses det som diskriminering. Vart går gränsen? :confused:
Du kan aldrig neka någon att handla på grund av dess etnicitet, religion, kön sexuella läggning eller handikapp. Du kan t.ex. inte neka värmlänningar att handla för att du tycker de betalar sämre än smålänningar. Däremot kan du neka någon att handla om du tror att vederbörande inte kan betala för sig, oavsett om denne är en muslimsk homosexuell rom som bor i Värmland eller inte.
Naturligtvis får man också kolla upp om man anar ugglor i mossen att den uppgivna beställaren faktiskt har gjort beställningen. Man kan väl på goda grunder anta att 103-åringar inte beställer så mycket actionfilmer och spel, liksom kanske 19-åringar inte beställer hälsokost för att mildra effekterna vid klimakteriet.
Det är mycket lättare för ehandlare att hantera dessa frågor än i fysiska butiker. Vi ser ju inte om en kund tillhör en folkgrupp eller ej, vilken sexuell läggning eller vilken religion en kund tillhör. Därför kan våra beslut knappast ifrågasättas att vara diskriminerande ur de aspekterna.
17 oktober, 2012 kl. 06:47 #153933Thomas THLDeltagare@LEDwebb 53985 wrote:
Då vi är relativt nya inom E-handel och ej har påträffat några bedragare ännu kan vi vara helt ute och cykla, valde dock göra en tråd här för att vara säker.
Det ramlade in beställningar från två personer i onsdags kväll (10 okt), båda från samma ort men olika adresser, samma efternamn och liknande mobilnummer (6 första siffrorna var identiska), fyra timmar hann gå emellan beställningarna. Båda valde att betala mot faktura.
”Inget ovanligt” tänkte vi och skickade iväg beställningarna på X antal produkter.
De har inte betalat än (vilket är helt förståeligt då det bara gått sex dagar sedan vi skickade ordern.)Nu till det som oroar oss:
Idag kom det ytterligare två beställningar på samma varor från samma beställare med samma uppgifter som tidigare. Enda skillnaderna var att de beställde något fler denna gång, det saknades en bokstav i den enes mailadress jämfört med innan samt att det skedde med endast 30 minuters mellanrum.
Vi tänkte att något skumt var i gärningen och ringde upp numret varpå en av personerna svarar. Min kollega presenterar sig och säger att han ringer från LEDwebb. Innan vi hinner säga så mycket mer hör vi dock från andra sidan luren att personen i fråga ”hör oss dåligt” varpå samtalet bryts (de klickar oss antagligen). De svarar sedan inte på efterföljande samtal.De fyra ordrarna ligger på ca 7500kr tillsammans, ganska mycket pengar för oss som är i startgroparna.
De två första är redan skickade så det kan vi väl inte göra så mycket åt.Det är i sådana här fall man vill ha Klarna, dock vill inte kollegan ta det steget än.
De går igenom kreditupplysning utan problem.
• Får man som företag ”tvinga” dem genomföra köpet på förhand innan man skickar varor?
• Kan man vägra att skicka varorna (alltså neka dem köp) om de inte väljer annat betalsätt?Tack på förhand!
EDIT: Man skulle väl kunna säga att produkterna inte är av den typ man skulle vilja ha X antal av i ett hus såvida man inte bor i en stor villa och då finns det samtidigt bättre alternativ… De håller ett ganska bra pris jämfört med konkurrenter dock så de kanske såg någon möjlighet i att kränga dem vidare?
Luktar bedrägeri lång väg tyvärr.
Vart går ordern till? Vissa områden är kända för att husera bedragare.Dra iväg ett mejl typ ”Vänligen kontakta oss ang. ordernr XXX” så ligger bollen i deras händer och du har inte nekat något köp.
Du kommer förmodligen aldrig höra av dem igen…./Thomas
17 oktober, 2012 kl. 07:06 #153935Per NilssonDeltagareTypiskt bedragare-modus som rävarna säger.
Ett tips är att bolla med @internetsweden (Peter Forsman). Han är Sveriges främsta expert på internet-bedrägerier.
Med vänlig hälsning
Per17 oktober, 2012 kl. 07:47 #153940GregerADeltagareJag kan ju tillägga att i fall där vi inte vill lämna kredit så skickar vi ett mail där vi ber kunden förskottsbetala ordern, samt att vi är tacksamma om de snarast meddelar ifall de önskar annullera den.
Några betalar.
Några meddelar att i så fall vill de inte handla.
Några tycker det är för dj***igt att vi låter dem lida för en anmärkning de dragit på sig något år tidigare.
Flertalet hör man inte av alls.Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
Kunder som har bråttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:17 oktober, 2012 kl. 08:03 #153942PrixDeltagare@Sabbacus 54012 wrote:
Fast nattklubbar får inte diskriminera på ålder heller. Det finns flertalet domar på det (har dock inga exempel).
Tillåtet: Åldersgräns 23 år (lika för alla)
Inte tillåtet: 23 år för killar 18 för tjejer (könsdiskriminering)Men dem gör det ändå.
Kan namnge flera som har olika för tjejer och killar och flera där det bara är personer mellan 22-35 som kommer in. Då är frågan om personerna som är 21 och 36 blir diskriminerade.17 oktober, 2012 kl. 08:10 #153943PrixDeltagare@GregerA 54022 wrote:
Vad var det vi konstaterade i Sundsvall?
Kunder som har bråttom och är överdrivet trevliga skall man se upp med. :rolleyes:Hehe, säger det igen – magkänslan är det som gäller. Hade en väldigt trevlig kund där allt var helt knasigt, telefonnumret fel och personnumret fel med ett år. Kändes lite konstigt och sedan mejlar hon att hon skrivit fel telenr. och om jag kan ringa henne för hon ville verkligen ha filmen och de va lite bråttom.
Jag ringer upp direkt och har då kollat upp personen lite, allt stämmer överrens och personnumret var fel med en siffra. Jag skickar, får betalt och aldrig varit med om en så tacksam kund. ”Jag ska skriva om Er på Facebook” – Pratar om 5 dubblades inom 2 dagar.
Men jag står fast vid att kunder med väldigt många mobilnummer är skumma. Senaste två bedrägerierna har varit till personer som när man slår upp dem på eniro/hitta så har dem säkert 10 nummer!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.