Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägare?
Etiketter: bedrägeri
- Detta ämne har 31 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2012 kl. 19:07 #98974LEDwebbDeltagare
Då vi är relativt nya inom E-handel och ej har påträffat några bedragare ännu kan vi vara helt ute och cykla, valde dock göra en tråd här för att vara säker.
Det ramlade in beställningar från två personer i onsdags kväll (10 okt), båda från samma ort men olika adresser, samma efternamn och liknande mobilnummer (6 första siffrorna var identiska), fyra timmar hann gå emellan beställningarna. Båda valde att betala mot faktura.
”Inget ovanligt” tänkte vi och skickade iväg beställningarna på X antal produkter.
De har inte betalat än (vilket är helt förståeligt då det bara gått sex dagar sedan vi skickade ordern.)Nu till det som oroar oss:
Idag kom det ytterligare två beställningar på samma varor från samma beställare med samma uppgifter som tidigare. Enda skillnaderna var att de beställde något fler denna gång, det saknades en bokstav i den enes mailadress jämfört med innan samt att det skedde med endast 30 minuters mellanrum.
Vi tänkte att något skumt var i gärningen och ringde upp numret varpå en av personerna svarar. Min kollega presenterar sig och säger att han ringer från LEDwebb. Innan vi hinner säga så mycket mer hör vi dock från andra sidan luren att personen i fråga ”hör oss dåligt” varpå samtalet bryts (de klickar oss antagligen). De svarar sedan inte på efterföljande samtal.De fyra ordrarna ligger på ca 7500kr tillsammans, ganska mycket pengar för oss som är i startgroparna.
De två första är redan skickade så det kan vi väl inte göra så mycket åt.Det är i sådana här fall man vill ha Klarna, dock vill inte kollegan ta det steget än.
De går igenom kreditupplysning utan problem.
• Får man som företag ”tvinga” dem genomföra köpet på förhand innan man skickar varor?
• Kan man vägra att skicka varorna (alltså neka dem köp) om de inte väljer annat betalsätt?Tack på förhand!
EDIT: Man skulle väl kunna säga att produkterna inte är av den typ man skulle vilja ha X antal av i ett hus såvida man inte bor i en stor villa och då finns det samtidigt bättre alternativ… De håller ett ganska bra pris jämfört med konkurrenter dock så de kanske såg någon möjlighet i att kränga dem vidare?
16 oktober, 2012 kl. 19:44 #153909Richie72DeltagareHar ni skickat paketet så ni kan bevisa om de tagit emot dem?
Ni kan alltid säga att ni inte vill vänta med nästa paket/sändning till den första är betald.Det är här Klarna/Svea mfl gör nytta.
16 oktober, 2012 kl. 19:48 #153911LEDwebbDeltagareNej tyvärr har vi inte gjort detta.
Det är alltså ok att säga att vi väntar med beställningen tills den andra är betald? Inget de kan anmäla till konsumentverket eller liknande?@Richie72 53990 wrote:
Har ni skickat paketet så ni kan bevisa om de tagit emot dem?
Ni kan alltid säga att ni inte vill vänta med nästa paket/sändning till den första är betald.Det är här Klarna/Svea mfl gör nytta.
16 oktober, 2012 kl. 19:51 #153912QarillionDeltagareVi sköter också faktureringen själva och jag har ganska bra koll på vilka som beställer vad och hur mycket.
Tycker det är ett måste idag. Vi tar alltid upplysningar och råkar ut för liknande dilemma någon gång i veckan oc vid dessa ”dubbelbeställningar” så ber jag alltid om att dom lägger om ordern som förskottsbetalning eller kortbetalning då vi inte kan skicka mer innan föregående order/ordrar är betalda. Oftast får vi inget svar på detta då dock.
Blir samma med folk med betalningsanmärkningar.. får aldrig svar samt att folk aldrig svarar på mobilen. I 90 fall av 100 så är mobilen avstängd.
16 oktober, 2012 kl. 19:55 #153913QarillionDeltagareDom kan inte göra något åt att du inte vill skicka på faktura. Bara att hänvisa till att du har en kreditlimit på tex 4000:- på förstagångskunder eller liknande så att dom måste betala det du skicka innan du kan skicka mer.
Det finns inget som reglerar vilka du måste ge kredit till eller inte
16 oktober, 2012 kl. 20:11 #153914ekungenDeltagareAtt ha klarna eller Svea i sådana fall behöver inte betyda att du skulle ha fått köpet igenom. Klarna och Svea har egen databas av sådana människor och det betyder inte att även om kreditupplysningen går igenom behöver inte klarna eller Svea godkänna köpet. De kollar på mycket annat än just kreditkontrol.
Vi har Svea och har ganska många nekade köp och när vi kontaktar Svea så är svaret i de flesta fall att kunden har obetalda faktura/fakturor.
16 oktober, 2012 kl. 20:37 #153916GregerADeltagareTyvärr finns det folk som sitter och letar upp nya webbshoppar där man kan handla på faktura. Tyvärr är det väl också så att de ofta lyckas handla som ny kund.
Troligen är det också en grupp på flera personer där de s.a.s förbrukar en identitet i taget. När en hamnar hos Kronofogden så byter de till en annan identitet och kör ett varv till.
Just mönstret att det kommer en ny order ganska tätt inpå den första är typiskt för bedragare. Ibland lägger de en liten testorder på 300:-. Går den igenom så lägger de en större på 3000:-. De är väl medvetna om att många bara gör en kreditkoll vid första ordern – och att en ny koll inte skulle gett någon ny information efter så kort tid. (Rekordet för oss är en ny order 30 min efter de fått mail om att den första ordern är på väg)
Vill man skapa lite trygghet i sina affärer så kan man göra så att man inte erbjuder faktura till nya kunder, utan bara till sådana som handlat ett par gånger – och då betalat med kort eller bank. Naturligtvis finns en risk att man tappar några affärer.
Det finns inget som tvingar dig att acceptera en inkommen order. Du kan alltid avböja en affär (så länge det inte handlar om ren diskriminering).
16 oktober, 2012 kl. 21:33 #153919LEDwebbDeltagareTack för snabba svar allihop!
Om det nu är så att de är bedragare, vilket det lutar väldigt mycket åt, hur får de tag i varorna om de beställt dem i någon annans namn/adress? Bör man ta kontakt med personerna på leveransadressen och berätta hur det ligger till?
16 oktober, 2012 kl. 21:45 #153922JoelDeltagare@GregerA 53997 wrote:
Det finns inget som tvingar dig att acceptera en inkommen order. Du kan alltid avböja en affär (så länge det inte handlar om ren diskriminering).
Vilket föranleder mig till en annan diskussion:
Om vi nekar en kund med många betalningsanmärkningar att handla mot faktura p.ga att andra kunder med många betalningsanmärkningar inte betalar, så anses ju det helt OK. Men om vi nekar romer att handla p.ga att andra romer/zigenare inte gör rätt för sig, så anses det som diskriminering. Vart går gränsen? :confused:
16 oktober, 2012 kl. 21:48 #153923DanDeltagareNär man väher in saker som kön, ras, etnicitet,religion o dylikt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.