Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Bästa webbshops lösningen.
- Detta ämne har 15 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Rob.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2011 kl. 14:21 #95835PeleeeDeltagare
Sådär, var nu dags att ge sig in i webbshopsdjungeln med vårat nystartade företag. Vi har därför börjat leta alternativ till vilken webbshop vi ska ha, men eftersom det finns för mycket att välja på, anser jag det enklast att ta hjälp av expertisen här på forumet. (både googlat och sökt efter liknande trådar men inte funnit).
Vi kommer hyra webbshoppen, och behöver följande funtioner på den:
– Vanliga funktioner för webbshop såsom lägga upp bilder, info och priser.
– Betalningslösningar med både visa och klarna fakturering.
– Enkel behandling.Vi letar efter en enkel webbshop som vi kan driva utan programering och liknande. Samt till en så låg månadskostnad som möjligt då vi är ett nystartat bolag.
Vi är väldigt tacksamma för alla förslag som inkommer för ett webbshop som kan passa oss.
3 april, 2011 kl. 14:37 #121275ElinaDeltagareVälkommen in i ehandels-djungeln
Jag är lixom dig nystartad (men jag lanserade min butik i fredags) och jag hade samma problem som dig. Vad skulle man välja? Letade långt och länge innan jag valde min plattform.
Jag kan inte säga vilken plattform som är bäst, men jag kan ju berätta om min erfarenhet. Jag har ingen som helst aning erfarenhet av programmering och var lite nervös för om jag skulle klara allt av mig själv. Jag valde att ta Textalk Plus och jag har lyckats helt på egen hand att sätta upp min hemsida. Jag tycker textalk är perfekt för mig i alla fall. Den är lätt att administrera, lätt att få in bilder, katergorier och sökmotoroptimering. Det är även lätt att integrera både Klarna och Kortbetalning.
Textalk plus kostar 490 SEK exkl moms per månad.
Jag hoppas att andra också kommer skriva om sina erfarenheter med plattformar. Jag kan ju bara ge mina tips som nystartad webshop.
Lycka till med er nya shop
3 april, 2011 kl. 17:06 #121287PeleeeDeltagare@Elina 17906 wrote:
Välkommen in i ehandels-djungeln
Jag är lixom dig nystartad (men jag lanserade min butik i fredags) och jag hade samma problem som dig. Vad skulle man välja? Letade långt och länge innan jag valde min plattform.
Jag kan inte säga vilken plattform som är bäst, men jag kan ju berätta om min erfarenhet. Jag har ingen som helst aning erfarenhet av programmering och var lite nervös för om jag skulle klara allt av mig själv. Jag valde att ta Textalk Plus och jag har lyckats helt på egen hand att sätta upp min hemsida. Jag tycker textalk är perfekt för mig i alla fall. Den är lätt att administrera, lätt att få in bilder, katergorier och sökmotoroptimering. Det är även lätt att integrera både Klarna och Kortbetalning.
Textalk plus kostar 490 SEK exkl moms per månad.
Jag hoppas att andra också kommer skriva om sina erfarenheter med plattformar. Jag kan ju bara ge mina tips som nystartad webshop.
Lycka till med er nya shop
Tack Elena för en bra genomgång.
Jag befinner mig i ungefär samma sits som du, har de normala datorkunskaperna och vill som sagt ha något enkel webbshop liknande den du tog.
Vad var det som gjorde att valet föll på plus istället för bas? Jag känner att 490 sek månaden kanske blir lite mycket nu i början vill därför försöka få ner priset lite ytterliggare.
Alla andra är välkommna att komma med förslag på något som skulle passa mig!
Tack!
3 april, 2011 kl. 20:18 #121294pyhobbyDeltagareVi gjorde en dundertabbe när vi startade och valde en lösning där priset spelade en avgörande roll, vi kände precis som er att runt 500kr i månaden var för mycket i början. Vi startade därför våra butiker via Fortnox, 89kr i månaden, men totalt uselt.
Nu säger jag inte att alla billiga lösningar på marknaden är av den sämre sorten, men om det står och väger mellan några olika så låt hellre funktioner, support mm. spela större roll än priset. Det viktigaste är att ni hittar en lösning som passar era behov men som ni även kan växa i.
Vi använder oss numera av Talex och är riktigt nöjda med allting. Försäljningsmässigt är det en stor ökning jämfört vad vi lyckades sälja via vår gamla butik.
Lycka till i jakten på den rätta butikslösningen!
3 april, 2011 kl. 20:25 #121295MajsanDeltagareEnligt mig får man det man betalar för. Den vi valde är inte den billigaste och inte den dyraste, men med tanke på allt som finns inbyggt i butiken och även den support vi får så är det värt det.
Man borde lägga mer vikt på det som pyhobby säger, dvs. på funktioner, support m.m. istället för priset.
Om du väljer en systemlösning på 89 kr/mån så kräver det så mycket mer arbete jämfört med om du köper en systemlösning på 500 kr/mån eller mer, där du har mindre arbetsinsatser.
De antal varor eller tjänster du behöver sälja för att tjäna in dessa pengar är ju marginell enligt mig, då du egentligen tjänat in det på mindre arbete med butiken om du har det mesta redan inbyggt.
3 april, 2011 kl. 20:52 #121299NicklasDeltagareEtt starkt tips från mig är att inte binda upp er på långa avtal innan ni ver om er produkt funkar! Jag har sett allt för många som lägger ner efter ett par månader och då är det rätt segt att sitta med långa sura avtal att betala på.
3 april, 2011 kl. 21:15 #121304ElinaDeltagare@Peleee 17920 wrote:
Tack Elena för en bra genomgång.
Jag befinner mig i ungefär samma sits som du, har de normala datorkunskaperna och vill som sagt ha något enkel webbshop liknande den du tog.
Vad var det som gjorde att valet föll på plus istället för bas? Jag känner att 490 sek månaden kanske blir lite mycket nu i början vill därför försöka få ner priset lite ytterliggare.
Alla andra är välkommna att komma med förslag på något som skulle passa mig!
Tack!
Jag valde Plus för att kunna ha nyhetsbrev i min shop, enkel integrering av betallösningar och bra sökmotoroptimering direkt i plattformen.
Kände att jag hellre betalade lite extra varje månad för att slippa ta in en webdesigner som gör det dyrare.
Hade dessutom vänner som använder textalk plus och de var riktigt nöjda och rekommenderade mig att ta den, just pga mina saknade datakunskaper.Visst är min sida enkel design på och det finns massa jag vill/kommer utveckla, men jag tar lite i taget och är bara just nu jätteglad att jag är igång och även fått in mina första orders.
Lycka till med ditt val.
3 april, 2011 kl. 21:26 #121305ParvelitoDeltagareJag tycker man skall fundera en gång till över om man skall starta en webshop om man tycker att 500 spänn i månaden, eller för den delen en tusenlapp, är för mycket att betala för en bra och lättarbetad webshop.
Vad är ambitionen? Jag vågar påstå att de allra flesta har åtminstone 250 timmars arbete med att dra igång sin webshop och få allt på rätt plats för att kunna trycka på knappen och starta. Om man inte värderar sitt arbete mer än att man inte finner det värt att finnas i en butikslösning som måhända kostar en femhundring i månaden, så skall man kika på sin affärsplan igen.
Känner man för att snåla lite till en början så skulle jag rekommendera att snåla med betalningstjänster och liknande. Payson och eventuellt faktura i egen regi (med t.ex. Ratsit:s anmärkningskontroll) kan vara en bra början tills man ser om det fungerar, eftersom de har endast rörliga kostnader och ingen bindningstid.
Själv kör jag Textalks webshop, med Pluspaketet, och jag tycker det är mycket prisvärt.
3 april, 2011 kl. 21:29 #121306laserDeltagareDet viktigaste för ett företag som startar en ny webbshop är ju att man får ut som mycket som möjligt av systemet för minimal kostnad. Precis som föregående talare har skrivit så är det viktigaste att inte binder upp sig i början på kostsamma avtal då man kanske kan åka på riktiga nitlotter eller på lösningar som inte passar ens behov imorgon, Ett alternativt skulle vara att man får tillgång till XXL paketet utan fasta avgifter och endast en transaktionsavgift på 3-5% MEN med ett maxtak tex 600kr.
4 april, 2011 kl. 06:31 #121326Katrin LundgrenDeltagareNär du ska välja butikslösning bör du göra följande:
1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker , och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.Saker som är bra att titta på när det gäller butikslösningar är:
Kan du ändra utseendet på lösningen precis som du vill ha det?
Dvs är butikens utseende och funktioner helt skilda åt, och har du tillgång till HTML och CSS kod för att själv kunna göra ändringar om du vill det?Är butiken sökmotorvänlig?
Är den sökmotorvänligt gjord, dvs är butiken lätt för google att hitta alla produkter i så att du kan komma högt upp i träfflistan när någon söker efter dina varor?
Den ska inte vara byggd i ramar och den ska ha seovänliga urls, dvs att urlen ser ut http://www.butikensnamn.se/kategori i stället för en massa konstiga tecken i urlen,.
Man ska även kunna sätta alla Metataggar, och en googleanpassad sitemap bör finnas, liksom möjlighet att sätta alt taggar på bilderna.Att den butikslösning du väljer är sökmotorvänlig är i dag ett måste, för syns du inte i sökmotorerna finns du inte. Ingen besöker en butik som man inte vet finns och som man inte hittar. det är inte som att ha en fysisk butik mitt inne i centrala stan någonstans, där folk alltid kan råka gå förbi av en eller annan anledning. På nätet råkar ingen gå förbi ens butik, där måste man se till att synas!
Snabbkassa?
Har butiken en s.k. snabbkassa? Dvs kan du handla utan att logga in i något konto, och kan du gå genom kassan på en sida? Detta är något man sett ökat köpen i de butiker som har detta.Merförsäljning, marknadsföring och sociala funktioner?
Har butiken merförsäljningsfunktioner och marknadsföringsfunktioner? Dvs finns sådant som tipsa en vän, möjlighet att skriva recensioner, möjlighet att dela produkter på facebook, toppsäljare, cross sellling funktioner, kopplingar mot prisjämföresesajter m.m.? Dessa är funktioner som hjälper dig att få mer försäljning och även att sprida information om dina produkter och din butik. Funktioner som man visserligen kan klara sig utan men som är bra att ha för att växa i butiken.Statistik för uppföljning
Finns statistik så att du kan följa upp din försäljning? Du bör minst kontrollera att det går att använda google analytics e-handelsspårning i butiken, något som är mer eller mindre standard i dag bland e-handlare att använda för att hålla koll på sin försäljning. Men även annan statistik, som lämnade varukorgar, betalsätt, reklamationer returer m.m. är naturligtvis ett plus att ha.Hur fungerar den att jobba med bakom skalet?
Måste man skriva ut varje plocksedel för sig, eller kan man skriva alla dagens plocksedlar direkt?
Hur ser plocksedlarna ut, får man med all information man måste ha enligt lag, exempelvis information kring ångerrätt m.m. Kan man skriva ut kvitton till kunden. Hur skriver man ut adresssetiketter? Hur skickas leveransinformationen till kunden? Hur hanteras byten och returer?Hur hanteras lagret i butiken?
Har den något lagersaldo som räknas ner?
Kan man ställa in om kunderna ska kunna handla saker som är slut i lagret?
Kan man visa om varor finns i lagret eller ej ? Kan man visa leveranstid på varorna?
Kan kunder få mail när varor kommer in i lagret, dvs bevaka varor?
Hur gör man för att ändra lagersaldot på produkterna när de kommer hem påfyllning av varor.
Kan man enkelt se när varor behöver beställas hem igen, och kanske till och med beställa dem i butiken?Förenklad bokföring?
Har du möjlighet att enkelt bokföra? Finns kopplingar till affärssytem för bokföringens skull. Detta är något man kan klara sig utan i början, men när man växer är det skönt att automatisera så mycket det bara går.
Dessa är frågor man kanske inte lägger så stor vikt vid med bara några order om dagen, men som kan få väldigt stor betydelse när man har 100-500 orders om dagen.
Varje sparad minut är då pengar, och kan man minska telefonsamtal och mail från kunder som undrar om varor finns hemma, när de kommer in igen m.m. så sparar man tid.Butiken ska dessutom vara enkel att jobba med och de vanligaste sakerna ska gå att göra med få enkla handgrepp, för att det ska vara så snabbt och effektivt som möjligt.
Ju större din butik blir, och ju fler ordrar du får, desto mer måste du försöka automatisera och effektivisera, så välj en lösning som du kan växa i och tänk på detta redan från början.Som du ser så finns en hel del att tänka på för att få en god start och fortsättning på sin e-handelssatsning. Men det sista och inte minst viktiga rådet jag vill ge dig är att ta hjälp av andra och förbättra ständigt er butik. Gör kundenkäter och fråga hur butiken upplevs, gör A/B tester om du har möjlighet till det, prata med andra e-handlare för att få feedback och utveckla butiken utifrån svaren. Låt butiken hela tiden utvecklas och stanna inte upp, för då blir du omkullsprungen bakifrån av dina konkurrenter som hela tiden utvecklas.
Lycka till med din e-handelssatsning!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.