Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Bästa marknadsföring för en ny sajt och kostnad?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2009 kl. 09:38 #94113BetanksamDeltagare
Har just trillat in som ny medlem av detta forum då jag har allvarliga funderingar på att starta en webshop (damkonfektion). I dagsläget vet jag vad jag vill sälja och jag har rätt få nätkonkurrenter då de sajter jag hittat verkar vara nån sidoverksamhet från ägarnas vanliga butik och prioriteras därefter.
Nu till mina huvudfrågor… Hur räknar jag ut min målgrupps storlek? Jag har inte hittat nån lämplig statistik och när jag gjorde min egen lilla beräkningsmodell kom jag snabbt fram till att den var en ren glädjekalkyl för annars är jag miljonär rätt omgående. Dessutom undrar jag hur man ska tänka när man säljer just kläder. Hur många ex av varje storlek och artikel ska man ha inne på sitt lager när man startar webshopen? Varulagret blir min största kostnad och i min nuvarande beräkning ser den ut att hamna på runt 500 tkr i inköpskostnad vilket jag i sådana fall måste låna slantar till. Kan man då använda varulagret som en del av säkerheten?
Och sen till den verkliga huvudfrågan… Hur marknadsför jag min sida så nån hittar dit överhuvudtaget? Jag ser att det skrivs mycket om sökmotorer här, men jag misstänker att min målgrupp snarare behöver se reklam i lämplig tidning eller få ett personligt massutskick via snigelpost eller hitta ens visitkort. Vad kostar sånt? Kan någon ge något smart tips på taktik och vad jag ska skriva för trolig siffra i min budget?
Ber om ursäkt ifall mitt inlägg verkar spretigt, men det är så många frågor som snurrar just nu.
21 oktober, 2009 kl. 11:56 #107527GregerADeltagareVälkommen i gänget!
Att beräkna målgruppens storlek kan ju vara mer eller mindre svårt. För damkonfektion så är den väl max 50% av befolkning (+ några cross-dressers ) … men sedan får du väl titta på åldersfördelning och om det är mainstream eller lite extremare kläder du säljer.
Du kommer kanske fram till att du har en potential på 1 miljon kunder i Sverige. Kan du nå 1% av dem inom 2-3 år så skall du nog vara nöjd.Att använda varulagret som säkerhet tror jag inte att bankerna går med på. Kanske ett finansbolag typ GE Money Bank kan göra det.
Angående marknadsföring så tror jag du tänker rätt – man söker inte efter ”damkappa” på Google när man skall köpa en ny – utan där är det nog annonsering i lämpliga tidningar, DM, mässor och nätverk som gäller.
Du kan köpa adresser av Posten för DM. Då kan du ange t.ex kön, ålder, inkomst, och även rikta mot storstad/glesbygd och naturligtvis begränsa dig geografiskt till t.ex Skåne.
Du får nog räkna en 10-20kr per utskick med adress, kuvert, innehåll och porto, så det blir snabbt mycket pengar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.