Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Bäst hyrlösning för ehandel 2015
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av BjornAndersson.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2015 kl. 20:37 #103114snartehandlareDeltagare
Kära ehandlare. Vilken hyrlösning tycker ni är mest komplett idag? Finns det ett självklart val?
Är det bara svenska hyrlösningar som gäller?Jag har testat, Wikinggruppen & Kodmyran än så länge.
Det som är avgörande är:
Flexibilitet
Priset
Möjligheten att växa
Nödvändiga koppplingar måste finnas som t.ex unifaun, klarna etc.Exempelbutik:
25-55 ordrar per dag.
1500 produkter
Omsättning: cirka 6mkr20 november, 2015 kl. 08:57 #179913snartehandlareDeltagareWikinggruppen har en snygg och enkel backend. Kodmyrans backend är otroligt mer funktionsrik, vilket är bra; det enda jag tycker de hade kunnat jobba på är att göra den lite mer användarvänlig i vissa aspekter.
Att lägga in en produkt tar t.ex väldigt mycket längre tid i kodmyran än hos wikinggruppen och hos andra leverantörer.20 november, 2015 kl. 11:24 #179134DavidWiggDeltagareTips!
Backend är mycket viktigt! Det är där du kommer att spendera mest tid när du hanterar ordrar.
Kan du hitta ett backend som sparar 1 min per order så blir det ganska mycket i det stora hela. Stirra dig inte blind på utseende. Och inte tiden det tar att lägga in produkter, om du inte lägger in mängder varje dag.
Det är inte ”snyggheten” i butiken som drar till sig kunder. Det är produkterna och hur du marknadsför dig.
22 november, 2015 kl. 22:54 #179923snartehandlareDeltagare@DavidWigg 84908 wrote:
Tips!
Backend är mycket viktigt! Det är där du kommer att spendera mest tid när du hanterar ordrar.
Kan du hitta ett backend som sparar 1 min per order så blir det ganska mycket i det stora hela. Stirra dig inte blind på utseende. Och inte tiden det tar att lägga in produkter, om du inte lägger in mängder varje dag.
Det är inte ”snyggheten” i butiken som drar till sig kunder. Det är produkterna och hur du marknadsför dig.
Tack för din feedback. Ja det är supersvårt att hitta rätt, men kodmyrans backend verkar väldigt avancerad. Givetvis inte om man byggt det själv, men för någon som ska sätta sig in i det är den väldigt svår. Det tar betydligt mer tid att lägga in en produkt i kodmyrans backend jämfört med t.ex wikinggruppen. Detta är en stor del av verksamheten, så det känns som en vital del att kunna lägga in produkter enkelt.
Däremot har kodmyran aspekter som sparar tid när det kommer till inköp, inleveranser mm då de har ett inbyggt affärssystem. Så det är ett jättesvårt beslut.
Men tycker precis som dig att backend är crucial.
23 november, 2015 kl. 07:42 #179925Magnus BrathDeltagareJag rekommenderar alltid Kodmyran å det starkaste från ett SEO-perspektiv. Har länge varit den lösning som är bäst out of the box när det kommer till sökmotorer.
24 november, 2015 kl. 11:00 #179930Katrin LundgrenDeltagareHej
Vad som är bäst i dag beror helt på dina krav. Med det fyra krav du skriver ovan skulle jag säga att det är omöjligt att veta vad som är bäst för just dig. Du behöver göra en mer komplett kravspec för att någon ska kunna råda dig.När du ska välja butikslösning bör du göra följande:
1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker , och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.Saker som är bra att titta på när det gäller butikslösningar är:
Kan du ändra utseendet på lösningen precis som du vill ha det?
Dvs är butikens utseende och funktioner helt skilda åt, och har du tillgång till HTML och CSS kod för att själv kunna göra ändringar om du vill det?Är butiken sökmotorvänlig?
Är den sökmotorvänligt gjord, dvs är butiken lätt för google att hitta alla produkter i så att du kan komma högt upp i träfflistan när någon söker efter dina varor?
Den ska inte vara byggd i ramar och den ska ha seovänliga urls, dvs att urlen ser ut http://www.butikensnamn.se/kategori i stället för en massa konstiga tecken i urlen,.
Man ska även kunna sätta alla Metataggar, och en googleanpassad sitemap bör finnas, liksom möjlighet att sätta alt taggar på bilderna.Att den butikslösning du väljer är sökmotorvänlig är i dag ett måste, för syns du inte i sökmotorerna finns du inte. Ingen besöker en butik som man inte vet finns och som man inte hittar. det är inte som att ha en fysisk butik mitt inne i centrala stan någonstans, där folk alltid kan råka gå förbi av en eller annan anledning. På nätet råkar ingen gå förbi ens butik, där måste man se till att synas!
Snabbkassa?
Har butiken en s.k. snabbkassa? Dvs kan du handla utan att logga in i något konto, och kan du gå genom kassan på en sida? Detta är något man sett ökat köpen i de butiker som har detta.Merförsäljning, marknadsföring och sociala funktioner?
Har butiken merförsäljningsfunktioner och marknadsföringsfunktioner? Dvs finns sådant som tipsa en vän, möjlighet att skriva recensioner, möjlighet att dela produkter på facebook, toppsäljare, cross sellling funktioner, kopplingar mot prisjämföresesajter, merförsäljnignskanaler m.m.? Dessa är funktioner som hjälper dig att få mer försäljning och även att sprida information om dina produkter och din butik. Funktioner som man visserligen kan klara sig utan men som är bra att ha för att växa i butiken.Statistik för uppföljning
Finns statistik så att du kan följa upp din försäljning? Du bör minst kontrollera att det går att använda google analytics e-handelsspårning i butiken, något som är mer eller mindre standard i dag bland e-handlare att använda för att hålla koll på sin försäljning. Men även annan statistik, som lämnade varukorgar, betalsätt, reklamationer returer m.m. är naturligtvis ett plus att ha.Hur fungerar den att jobba med bakom skalet?
Måste man skriva ut varje plocksedel för sig, eller kan man skriva alla dagens plocksedlar direkt?
Hur ser plocksedlarna ut, får man med all information man måste ha enligt lag, exempelvis information kring ångerrätt m.m. Kan man skriva ut kvitton till kunden. Hur skriver man ut adresssetiketter? Hur skickas leveransinformationen till kunden? Hur hanteras byten och returer?Hur hanteras lagret i butiken?
Har den något lagersaldo som räknas ner?
Kan man ställa in om kunderna ska kunna handla saker som är slut i lagret?
Kan man visa om varor finns i lagret eller ej ? Kan man visa leveranstid på varorna?
Kan kunder få mail när varor kommer in i lagret, dvs bevaka varor?
Hur gör man för att ändra lagersaldot på produkterna när de kommer hem påfyllning av varor.
Kan man enkelt se när varor behöver beställas hem igen, och kanske till och med beställa dem i butiken?Förenklad bokföring?
Har du möjlighet att enkelt bokföra? Finns kopplingar till affärssystem för bokföringens skull. Detta är något man kan klara sig utan i början, men när man växer är det skönt att automatisera så mycket det bara går.
Dessa är frågor man kanske inte lägger så stor vikt vid med bara några order om dagen, men som kan få väldigt stor betydelse när man har 100-500 orders om dagen.
Varje sparad minut är då pengar, och kan man minska telefonsamtal och mail från kunder som undrar om varor finns hemma, när de kommer in igen m.m. så sparar man tid.Butiken ska dessutom vara enkel att jobba med och de vanligaste sakerna ska gå att göra med få enkla handgrepp, för att det ska vara så snabbt och effektivt som möjligt.
Ju större din butik blir, och ju fler ordrar du får, desto mer måste du försöka automatisera och effektivisera, så välj en lösning som du kan växa i och tänk på detta redan från början.Rent generellt så brukar jag rekommendera riktigt små butiker 0-200 000 till texttalk, aningen större 1 milj och uppåt till Wikinggruppen, mellanstora 5 milj och uppåt till Kodmyran. Nordisk ehandel eller Askås.
24 november, 2015 kl. 12:25 #179931BjornAnderssonDeltagare@snartehandlare 84900 wrote:
Wikinggruppen har en snygg och enkel backend. Kodmyrans backend är otroligt mer funktionsrik, vilket är bra; det enda jag tycker de hade kunnat jobba på är att göra den lite mer användarvänlig i vissa aspekter.
Att lägga in en produkt tar t.ex väldigt mycket längre tid i kodmyran än hos wikinggruppen och hos andra leverantörer.Vi använder Kodmyrans lösning och lägger upp alla produkter via .csv filer och import. Det gör så att vår produktuppläggning går väldigt fort sen vi skapade en mall för import. Så där är jag supernöjd med Kodmyrans plattform.
Dessutom ska dom ha en eloge för att det mesta går att fixa gällande specialfunktioner (Mot betalning såklart) kan dock tycka att saker kan ta för lån g tid att få gjorda, men jag är också väldigt van att saker ska gå snabbt…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.