Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Banner Tips och tricks efterfrågas
Etiketter: banner
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 12 månader sedan av hanna79.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2010 kl. 12:59 #115997Christoffer TyreforsDeltagare
@Caroline 11893 wrote:
En fundering… har det någon betydelse vad man säljer om man ska använda banner-annonsering? Kör själv en banner just nu, har inga större förväntningar om direktköp via den utan har mer tänkt använda den för att stärka butikens namn.
(Bannern ligger ute på en nättidning för min målgrupp ligger där hela tiden, dvs det är bara min annons som visas och växlar inte med andra som det brukar). Tydligen har den gett ovanligt många klick men jag tror inte det leder till så många köp dessvärre…
Det har i allra högsta grad betydelse. Banners är en typ av traditionell marknadsföring där man gör reklam för något, och på så sätt kan skapa en vilja att köpa något man inte hade köpt annars. Vissa saker lämpar sig väldigt bra för sånt och vissa inte. Generellt sett så är ”lustfyllda” saker bra till banners/tidningsannonser (typ roliga prylar osv, tänk tv-shop) medan ”nyttosaker” såsom tandborstar sällan ger några bra resultat.
Vidare så finns det många undersökningar att banners får uppmärksamhet FÖRST när man tittat på resten av sidan och är uttråkad. Dessa klick är inte värda mycket, men ändå ligger bannerpriserna i regel mycket högre än vad adwords/affiliate kostar. Därför krävs det otroligt bra resultat av en banner för att den ska vara ekonomiskt försvarbar, särskilt (ja, jag tjatar om det) om man har begränsad budget. (http://wiki.neklu.com/index.php?title=Marginalavkastning)
6 november, 2010 kl. 18:29 #116001TianDeltagareSitter också och förtjust läser raderna i denna tråd!
Skriver stödord till min todolist, och kommer definitivt ha något att sätta tänderna i då jag SEOar.
Så, Tack härifrån också.9 november, 2010 kl. 22:09 #116114ElskogDeltagareTian,
Om du håller på och optimerar din sida vill jag bara passa på att säga att till allra största del så handlar det organiska söket om inlänkar. Du har redan en hel del inlänkar (över 1000st) men lägg till en signatur när här på forumet så får du en till.Tänk även på att ankartexten spelar roll när googles robotar letar igen nätet efter relevant länkar. t ex ”Älskadebarn.se, Namnsmycken för stora och små” Där du lägger en länk under namnsmycken.
LYCKA TILL!
25 november, 2010 kl. 22:29 #116623hanna79DeltagareVäcker tråden lite här för att tipsa om att bannerreklam kan vara väldigt effektivt, det gäller att ni söker upp hemsidor som är inriktade på era målgrupper.
Jag nämnde det i en annan tråd nyss, men sajten Skuffen.se – Gratis annonsering snabbt & enkelt är nyligen startad, och de har tydligen en reklamkampanj där de lägger upp din banner för tusentals besökare per månad för under 500 eller nåt (kompis som påpekade det).
Det finns också bannerbytessidor, har glömt namnen nu men sök på google på bannerbyte så hittar ni massor, men jag har själv använt de, och man får inte något vidare resultat måste jag säga.
En viktig regel dock, har ni ingen hemsida och ni ska köra banner reklam online, så glöm det istället. Folk måste kunna komma till er hemsida när de klickar på bannern.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.