Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Banköverföring/förskott
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Macondax.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2011 kl. 21:41 #96213evomediaDeltagare
Hej hej
har en liten fråga till er som erbjuder banköverföring/förskottsinbetalning till bank/plusgiro eller kontonummer.
Säg att en kund väljer den betalmetoden och betalningen inte inkommer hur gör ni?
1. Mejlar ni och påminner kunden
2. Makulerar/behåller ni beställningen
3. Makulerar/raderar ni beställningen
4. något annat?inom vilken tidsram gör ni det ni gör?
11 juli, 2011 kl. 06:57 #124466henrikDeltagareHej!
Vi ger kunden 10 dagar på sig att betala. I mån av tid och beroende på orderns storlek så mailar vi och påminner kunden. I våra köpvilkor har vi skrivit att ordern makuleras men vi låter den ändå ligga kvar. Det har händer att kunder hör av sig efter 2-3 veckor när de inte fått sitt paket och då har vi alltid kvar ordern.
Det är inte jättemycket beställningar som är förskott nuförtiden och det är relativt få som inte betalar direkt.12 juli, 2011 kl. 08:56 #124489precis en sanDeltagareBrukar nästan aldrig vara något problem. Jag skickar en eller två påminnelser och skulle kunden inte höra av sig då eller betala, så makulerar jag ordern. Oftast betalar kunden och blir glad för påminnelsen.
12 juli, 2011 kl. 12:25 #124492PrixDeltagareSkickar ni påminnelsen per mail då?
11 september, 2011 kl. 14:00 #126541zapmoreDeltagareDetta är en intressant fråga, hur skickar man bäst påminnelser, vad uppskattar kunderna mest, email/sms/brev?
11 september, 2011 kl. 14:18 #126543fotofyndetDeltagareVi försöker maila och påminna, men det är lite som barapyssel.com här ovan, det är lite i mån av tid. Jag tror att man ska undvika SMS. Många ser mobilen dom något väldigt personligt och börjar man få SMS som man inte bett om tror jag att det finns en risk att det blir en negativ koppling till butiken. Men det är som sagt bara vad jag tror.
11 september, 2011 kl. 14:30 #126544JoelDeltagareJag håller med Christer, att få ett SMS om utebliven betalning känns både obehagligt och integritetskränkande.
Jag kan dock tänka mig att det är rätt så effektivt
11 september, 2011 kl. 15:55 #126547GonteDeltagarePiratshoppen har nog en aningen annorlunda approach till bankgirobetalningar.
Vi hade Förskottsbetalning till bankgiro, och en hel del bekymmer med ordrar som inte betalades (vilket verkligen blev ett bekymmer för lagernivåerna i valtid).
Som kund kan du nu istället välja Förskottsfaktura (bankgiro) och (utan avgift) få en e-postfaktura som ska betalas inom 10 dagar. När ordern bekräftas får kunden då två olika mail (orderbekräftelse med betalinfo och fakturan med betalinfo), samtidigt som den här sidan visas för kunden.
Förskottsfakturan innehåller sedvanliga uppgifter om påminnelseavgift och dröjsmålsränta, men det är inget vi i praktiken debiterar.
Vi påminner först via e-post, sen via brev, men båda gångerna utan avgift och uteblir reaktion så stryker vi ordern.Reaktionen blev att lika många som tidigare betalat i förskott, men att folk varit mycket duktigare på att betala eller faktiskt avbeställa, bara för att vi ändrade lite text och la till ett mail…
11 september, 2011 kl. 17:29 #126550GregerADeltagareNär det gäller förskottsorder så tycker jag att påminnelse via mail räcker, och har inte pengarna kommit inom viss tid så stryks ordern.
Annars kan man ju prova att ställa ett paket med tickande innehåll utanför deras dör …
11 september, 2011 kl. 20:17 #126555GonteDeltagare@GregerA 23803 wrote:
När det gäller förskottsorder så tycker jag att påminnelse via mail räcker, och har inte pengarna kommit inom viss tid så stryks ordern.
Indeed, rent generellt tycker jag det duger gott.
Piratshoppen var ju lite… Speciell situation… :rolleyes:@GregerA 23803 wrote:
Annars kan man ju prova att ställa ett paket med tickande innehåll utanför deras dör …
Åh, gotta try! *preparerar första ”påminnelsen”* 😎
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.