Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › BankID som sätt att begränsa bedrägerier?
- Detta ämne har 30 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2013 kl. 21:47 #164849bslaskDeltagare
Jag har ingen aning om hur tekniken ”bakom” BankID eller ännu hellre det Mobila BankID fungerar, som kund är det helt ointressant, därför står jag kvar vid att det skulle vara klockrent att kunna identifiera sig OCH betala med sitt Mobila BankID.
7 juni, 2013 kl. 06:45 #164855Katrin LundgrenDeltagare@bslask 65711 wrote:
Jag har ingen aning om hur tekniken ”bakom” BankID eller ännu hellre det Mobila BankID fungerar, som kund är det helt ointressant, därför står jag kvar vid att det skulle vara klockrent att kunna identifiera sig OCH betala med sitt Mobila BankID.
Ja, tills du råkar ut får någon av alla de undantag som finns och det då inte fungerar är de ointressant förstår jag, men som handlare kommer det inte att vara ointressant att kunder inte kan betala och ge dig mycket huvudvärk att felsöka
7 juni, 2013 kl. 21:48 #164866Yngve LarsenDeltagareI Norge benyttes BankID som verifisering (3D secure)
Av alle som prøver å betale med kredittkort mislykkes i snitt 28%.
Butikker som har fritak for 3D secure kan komme ned i 5 – 10% som misslykkes.
Med andre ord – BankID stjeler i Norge rundt 20% av dine ordrer…
Nå kjenner jeg ikke BankID i Sverige, men i Norge er BankID basert på en Javaløsning som sjelden fungerer om du har MAC. Aldri på mobil eller iPad.
Det er etterhvert kommet til løsninger for å kunne bruke ”BankID på mobil”, men dette er ikke veldig utbredt da få teleleverandører/banker støtter dette.Det sies at BankID skal komme med nye og bedre løsninger i løpet.
Mer informasjon om temaet på Taper kunder på Bankid | BankID, Sikkerhet, Smarttelefoner
8 juni, 2013 kl. 08:02 #164868ParvelitoDeltagareJag tror man skall vara mycket försiktig med att införa BankID rakt av. Även om vi som är ehandlare inte har några problem med det, och använder det när vi skattedeklarerar och VAB:ar, så är inte alla lika insatta i det. Många har det installerat på sin dator, men inte i telefonen eller surfplattan. Det kommer medföra lägre konvertering på spontanköp.
Det är dessutom inte gratis att använda om någon trodde det, utan vi kan räkna med ett par kronor per köp och den räkningen hamnar hos Ehandlaren.
Lägre konvertering och högre kostnader, är vi fortfarande så sugna?
Det kan möjligen vara ett sätt att öka säkerheten vid större köp, sådana som inte är spontana. Tänk er tävlingscyklar, en garderob med märkeskläder, en värstingdator etc. Polisen säger sig ju inte kunna göra så mycket åt dessa brott, så det är väl en fråga för den som garanterar köpet hur de vill skydda sig. Bara det att vi slutar avisera saker till okända mobilnummer eller mailadresser, utan aviserar i brevlådan på folkbokföringsadressen skulle säkert göra bedrägerierna betydligt färre.
12 juni, 2013 kl. 12:04 #164949Johan WDeltagareBankID kanske inte är rätt lösning tekniskt.
Men om vi tänker en ren utopi. Hur känner ni inför ett ”universalt loginsystem” som kunden skulle kunna använda på ”alla” webbutiker i Sverige?
Det blir ännu ett ”login”, men skillnaden är att det bör ersätta den egna kontofunktionaliteten i webbutiken. Det fungerar bara om många webbutiker går ihop och använder samma system. Fördelen är ju att kontaktuppgifter alltid är aktuella automatiskt, kunden har ett login ”globalt”, kunden är verifierad osv.
Istället för att skapa nytt konto på varenda webbutik så skapar man ett konto den gången som kunden inte har något, och nästa gång så fungerar det på flera ställen.
Det känns som en win-win rent teoretiskt. Men svårt att utföra i praktiken.
Klarna försöker ju lite åt det hållet, men där ingår även betalsystemet och jag tror att webbutikernas egen login ligger kvar ändå?
12 juni, 2013 kl. 13:32 #164950Katrin LundgrenDeltagareJag är helt emot att du ska behöva ett login för att kunna handla, men för en del butiker kanske det är ett måste framöver pga höga orderbelopp
12 juni, 2013 kl. 13:40 #164951Johan WDeltagare@Kodmyran 65836 wrote:
Jag är helt emot att du ska behöva ett login för att kunna handla, men för en del butiker kanske det är ett måste framöver pga höga orderbelopp
Nej alltså, du BEHÖVER inte ett login. Du kan fortfarande handla med universal-login, eller utan konto, det väljer kunden. Men det ersätter kontofunktionaliteten som finns i de flesta webbutiker med en istället för en unik per webbutik.
12 juni, 2013 kl. 13:41 #164952Katrin LundgrenDeltagareDå förstår jag hur du menar då är jag mer positiv
12 juni, 2013 kl. 13:43 #164953ParvelitoDeltagare@Johan W 65837 wrote:
Nej alltså, du BEHÖVER inte ett login. Du kan fortfarande handla med universal-login, eller utan konto, det väljer kunden. Men det ersätter kontofunktionaliteten som finns i de flesta webbutiker med en istället för en unik per webbutik.
Men då får vi ännu en stor databas som skall skyddas från angrepp, som skall vara tillgänglig 365/24, som alla shopägare måste bygga integration emot och som kommer att kosta pengar. Vill vi ha det?
20 juni, 2013 kl. 06:00 #165151PelmeredDeltagareJag tycker att BankID skulle kunna vara ett bra alternativ i kassan, men det skulle inte fungera som krav.
Om man kan få till ett bra och enkelt API där man får ut adress m.m. direkt så kan det ju ersätta nästan all inmatning (fylla i personnummer, namn, adress m.m.) och då är det ju en väldigt smidig lösning. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.