Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › BankID som sätt att begränsa bedrägerier?
- Detta ämne har 30 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2013 kl. 13:40 #164815bslaskDeltagare
Jag är som privatperson/kund mycket nöjd med BankID och använder det dagligen i olika situationer, tycker det skulle vara ett klockrent betalalternativ!
5 juni, 2013 kl. 13:43 #164817kontorsmagasinetDeltagareFör mobilt så är väl BankID ok, då är det ju bara en 6 siffrig kod, för dator är det ju ett jättelösen / bankdosa och det känns ju lite bökigt.
Personligen så vill jag nog separera mina bankuppgifter från köp på nätet, så jag nog är ändå lite tveksam
5 juni, 2013 kl. 14:01 #164818FruktsamDeltagare@bslask 65668 wrote:
Jag är som privatperson/kund mycket nöjd med BankID och använder det dagligen i olika situationer, tycker det skulle vara ett klockrent betalalternativ!
Ja om frågan var att använda det som betalningsalternativ så blir det ju en annan femma. Nu var det väl bara frågan om att använda det som identifiering vad jag förstod det som.
Men ja, det skulle ju vara ett utmärkt alternativ till den vanliga direktbetalningen, speciellt för mobilen. Om man kunde välja vilket konto pengarna dras från automatiskt, så behöver man bara knappra in sin kod och köpet är klart.
5 juni, 2013 kl. 17:33 #164823JoelDeltagareJag tycker man borde få välja att aktivera det på ens personnummer helt enkelt. Då skulle jag inte behöva vara lika orolig att någon kapade min identitet och började beställa massa prylar mot faktura…
5 juni, 2013 kl. 17:49 #164824GregerADeltagareJag tycker det är rimligt att man kan identifiera sig på ett sätt som säkerställer identiteten, särskilt om det gäller större köp. Gäller det mindre köp så får man väl väga nytta mot eventuell minskad konvertering.
Det är inte acceptabelt att ehandlare, banker, konsumenter eller samhället i stort skall drabbas av bedrägerier pga undermåliga system och rutiner. Oavsett vem som står för notan vid ett bedrägeri är det något som i slutändan drabbar oss alla.
BankID fungerar idag bra i de applikationer jag kommer i kontakt med. Bara för att det har fungerat mindre bra för flera år sedan behöver man inte cementera sina åsikter i den kunskapen. Världen står inte precis stilla.
Man kan ju t.ex jämföra med hur det går till om man vill betala med direktbank. I de fallen skall man logga in i sin bank, ofta med just BankID, så för många blir det ett bekant handhavande.
Positivt är också att man överväger att välja ett existerande system, istället för att uppfinna något nytt, som kommer att ta flera år innan det fungerar.
Det går säkert för t.ex Klarna att bygga smarta system som baserar identifieringen på ett antal parametrar. Handlar man från samma dator och ip-adress som man brukar så kanske inte ID är nödvändigt, men om man handlar från en ovanlig plats kan det finnas anledning att kräva ID.
Förslag om BankID vid nätköp finns f.ö i bl.a den här tråden
http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/761-dagens-bedraegerifoersoek-2.html#post63035 juni, 2013 kl. 19:25 #164827MickeBDeltagareJag tycker det låter som en lysande idé om man ser det som ett komplement till befintlig registrering/betalning.
Att kunna logga in med sitt BankID löser både registreringen och betalningen i ett enda svep med ett login och lösen som man redan har. Enkelt!
Sedan kan man fundera över om marknaden är mogen.
Vi har för övrigt implementerat BankID i andra samanhang, och det var inga som helst problem om man kan läsa en dokumentation.
5 juni, 2013 kl. 19:36 #164828Katrin LundgrenDeltagareDet händer saker hela tiden det håller jag med dig om greger, men det är fortfarande en del trassel med bank id. Numer fungerar det ialla fall tack och lov med mac firefox vilket man inte stödde från bla telias bank id för bara något år sedan. Sedan tycker jag att det är rätt trist att ha tre olika standards bara för att bankerna inte kan enas om en väg att gå. Att implementara är inte problemet micke b, problemen börjar senare när man inser att vissa kunder aldrig lyckas få eländet att funka. Det kan ibland sitta i så idiotiska sajer som att kunden inte kör svenskt språk på sin dator och då ballar det ur, eller att man har något program installerat samtidigt som bank id inte fungerar med. Sådant finns inte i några implementationsguider utan det märker man den hårda vägen….jag har jobbat rätt mycket med sådana frågor, och även om det gått framåt så finns det en del kvar innan i alla fall jag skulle lägga in det i någon av mina butiker
5 juni, 2013 kl. 19:39 #164829Katrin LundgrenDeltagareKanske ska tillägga att jag nu pratar om eleg överhuvudtaget och inte endast bankid som är endast en variant av fenomenet eleg. Men jag tolkade det som att vi pratade eleg överhuvudtaget
5 juni, 2013 kl. 20:08 #164830GregerADeltagareJag håller helt med dig att det är idiotiskt att det inte finns ett enhetligt system, och lämpligen borde det vara knutet till chip i ID-kort, körkort och liknande som man alltid har med sig.
5 juni, 2013 kl. 20:10 #164831PrixDeltagare@flennstrom 65660 wrote:
För att förtydliga bara, tanken på BankID kom inte från oss på Klarna . Vi är helt övertygade om att all sorts extra interaktion med kunden innebär försämrad konvertering.
+1 … Med tanke på att den del kunder inte förstår sig på hur man betalar med kort så är Bank ID långt ifrån deras värld… att tillägga är att dessa kunder har förr betalat med kort men de lyckas inte memorera hur man gör. Faktura is the shit, eller vad säger Klarna?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.