- Detta ämne har 16 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av zeven.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2014 kl. 14:36 #101198zevenDeltagare
Hej!
Vi är ungefär 10 personer (alla på mac) som nu letar efter en smidig backuplösning (helst i ”molnet”). Innan vi klipper till på något så tänkte jag kolla om någon har tips här på forumet?
Gott nytt,
z9 januari, 2014 kl. 14:51 #171738Per NilssonDeltagareDropbox
Google Drivesom exempel (jag använder båda själv).
9 januari, 2014 kl. 14:55 #171739kristoffer.gusDeltagareTycker box.com fungerar bra för det ändamålet. Fungerar på samma sätt som övriga tjänster, men har även bra integrationer mot andra tjänster om detta skulle vara aktuellt.
Funktionen är ju dock i huvudsak densamma som Dropbox och Google Drive, så det är nog mest en smaksak.
9 januari, 2014 kl. 15:15 #171741argitDeltagareVi sitter med massa dropboxkonton och har delade mappar till höger och vänster. När delade mappar är uppe i 30gb är dropbox inte att rekommendera. Vi tittar på en lokallösning med VPN in till kontoret.
Fördelar
Billigare i form av månadskostnad
Snabbare åtkomst, inge sync
Delad mappar internt
Lås filer när någon annan arbetar med dem
Ingen information hos en 3-partNackdelar
Knepigt att sätta upp
Driftsäkerhet, du behöver köra 2 diskar speglade ifall att ena skulle gå sönderDet är vad jag tycker.
9 januari, 2014 kl. 15:19 #171742andreaswedbergDeltagarePå tidigare arbetsplats körde vi 1 Dropbox-konto som alla syncade till. Därtill trixar man lite och ser till att få upp ytterligare ett konto som man kör på personligen. Då får man ett utrymme som delas mellan alla och för vilket man betalar 1 avgift och ett där man ofta klarar sig på gratis för personliga saker.
Enda nackdelen är om man behöver ha shares som är delade med bara en begränsad grupp på företaget.
9 januari, 2014 kl. 15:45 #171744zevenDeltagareVill alltså inte jobba mot molnet men ha backup som vi kan ställa in tidsintervall på själva. Ser ut som Dropbox kan vara ett bra alternativ
Tack för alla svar!
9 januari, 2014 kl. 17:12 #171750MagnusJohanssonDeltagareVill ni använda Time Machine mot någon molntjänst? Om ja så är ju inte Dropbox ett alternativ mig veterligen.
9 januari, 2014 kl. 17:24 #171751MagnusJohanssonDeltagareVi kör Time Machine till en lokal nas. Som ytterligare backup kan man ju ta en backup av hela nasen då och då eller koppla in en USB-disk direkt till varje mac (finns stöd för det från och med Mountain Lion).
9 januari, 2014 kl. 18:44 #171752skatekidsDeltagareVi kör också Time Machine till en lokal nas sen backar vi allt till molnet med Crashplan. Kostar $9,99/mån för 1-200 datorer och obegränsad mängd data. Har själv 809GB där nu.
9 januari, 2014 kl. 18:44 #171753DavidWiggDeltagareEtt alternativ är ju att köra Time Machine till en NAS sedan en kopia från NAS:en till en annan backupserver i molnet? VPS, Dropbox osv.
Går med Rsync eller ännu enklare med https://mover.io/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.