Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Back på frakten?
Etiketter: fraktbolag, fraktkostnad, fri frakt
- Detta ämne har 49 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av lancevancedance.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2012 kl. 19:19 #136560Jimmy OstromDeltagare
Jag håller med.
@Joel B 34919 wrote:
Att bjuda på frakten behöver inte betyda att man ”ger bort” pengar eller ”tid”.
Om man bestämmer sig för att köra med fraktfritt finns oftast flera baktankar. Vanligast är nog att locka in nya kunder till butiken och bearbeta dem inför framtida köp, vilket i sig är en ganska briljant idé.
När man bjuder på frakten, bör man ändå se till att på något vis försöka baka in den kostnaden i produktpriset. På så vis ser det nästan bättre ut med 0 kr i fraktraden för kunden, vilket i sin tur bör ge ett bättre resultat i avslutade köp.
Det är mina tankar iallafall
14 februari, 2012 kl. 19:37 #136563MagnusDeltagareEtt alternativ kan vara att ha Fast frakt: 39kr och Fri frakt vid 700kr som jag tänkte testa i nya ebutiken med oförändrade priser.
Då får man mer betalt av de som bara köper billiga enstaka varor samt triggar dem att köpa mer.Den man inte vet är hur många kunder som köper enstaka varor man förlorar.
Det återstår att se….14 februari, 2012 kl. 19:45 #136564Anton ADeltagare@Magnus 34932 wrote:
Ett alternativ kan vara att ha Fast frakt: 39kr och Fri frakt vid 700kr som jag tänkte testa i nya ebutiken med oförändrade priser.
Då får man mer betalt av de som bara köper billiga enstaka varor samt triggar dem att köpa mer.Den man inte vet är hur många kunder som köper enstaka varor man förlorar.
Det återstår att se….Precis så kör vi.
29kr enhetsfrakt
Fri frakt vid köp för 199kr eller mer14 februari, 2012 kl. 20:32 #136573LiniverDeltagareJag provade ”Fri frakt endast idag”. Det blev förvisso fler ordrar men snittordervärdet sjönk som en sten så det är inget jag lär införa men kanske använder som kampanj då och då.
14 februari, 2012 kl. 21:25 #136575Jimmy OstromDeltagareAlltid samma för oss, alltid!
@Liniver 34942 wrote:
Jag provade ”Fri frakt endast idag”. Det blev förvisso fler ordrar men snittordervärdet sjönk som en sten så det är inget jag lär införa men kanske använder som kampanj då och då.
14 februari, 2012 kl. 21:27 #136576Jimmy OstromDeltagareJa absolut kan man ha en fraktfri gräns. Men då är det inte alltid fraktfritt som alla andra pratar om.
Vi har haft en fraktfri gräns tidigare men har inte det just nu, men vi kommer införa detta igen, fast då lägger man sig såklart X antal hundra över sitt snitt köp så kan man öka lite på detta.
@Magnus 34932 wrote:
Ett alternativ kan vara att ha Fast frakt: 39kr och Fri frakt vid 700kr som jag tänkte testa i nya ebutiken med oförändrade priser.
Då får man mer betalt av de som bara köper billiga enstaka varor samt triggar dem att köpa mer.Den man inte vet är hur många kunder som köper enstaka varor man förlorar.
Det återstår att se….14 februari, 2012 kl. 21:42 #136578ParvelitoDeltagareAtt snittordervärdet sjunker snabbt vid korta kampanjer där man uppmanar kunden att passa på att handla fraktfritt är väl inte så konstigt? Man uppmanar en kund att skynda sig att handla, för erbjudandet kommer inte igen. Klart att det inte bli så genomtänkta köp då, utan det går in, hittar något intressant, ser den blinkande bannern om fraktfritt bara idag, och skyndar sig att handla.
Men har man ständigt fraktfritt, eller en låg enhetsfrakt, kommer kunderna snart att vänja sig och snittet rasar inte så mycket sett till en period om 6 eller 12 månader. Däremot är jag övertygad om att konverteringen ökar när det inte längre blir en ”chock” i kassan att en saftig frakt kommer till också.
Själv kör jag med enhetsfrakt 19kr, fraktfritt vid köp över 500kr, och jag har de senaste 30 dagarna haft en konverteringsgrad på 5,23%.
14 februari, 2012 kl. 22:29 #136581QarillionDeltagareJag tog 30 dagar innan frakfritt och 30 dagar med frakfritt och jämförde lite i analytics precis och fick fram följande resultat. Det är ju inte helt rättvisande då det är november och jan/feb som min jämförelse ligger men man får ju ett humm kanske
Intäkt +71%
Antal ordrar +230%
Snittordervärde -20%
Konverteringsgrad +0,02% (från väldigt låga 1,28% till 1,3%)Vi jobbar mer för pengarna men vi får ut ganska mycket mer av det också. Ökade ruljans på prylarna, bättre likviditet, större lager, snabbare leveranser etc. Det ser ju olika ut i olika brancher kan jag tänka mig.
I vårt fall finns inget som heter dropshopping hos våra leverantörer egentligen. Och leveranserna är inte alltid snabba då många huvudlager för Europa ligger utomlands. Så vi är i ganska stort behov av att kunna ha grejjer hemma för att få en rimlig leveranstid tyvärr.
Men som sagt smaken är som baken ….
15 februari, 2012 kl. 08:08 #136585LiniverDeltagareHar någon testat vad som händer om man justerar ned priset på enhetsfrakten? Nu tar jag 39kr men är nyfiken på vad som skulle hända om jag justerar ned till 29kr el. 19kr.
Gissningsvis borde antalet beställningar öka och även där ordervärdet minska något.
Intressent gällande fraktfrigränser är att titt som tätt så händer det att kunder handlar för typ 389kr(400kr är ff) och sen betalar fraktavgift på 39kr så det ändå överstiger 400kr. Undra varför man gör så?
15 februari, 2012 kl. 22:37 #136661JohanKDeltagareFör att pengar är inte allt:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.