Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Back på frakten?
Etiketter: fraktbolag, fraktkostnad, fri frakt
- Detta ämne har 49 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av lancevancedance.
-
FörfattareInlägg
-
27 december, 2011 kl. 17:49 #133159GregerADeltagare
Det har varit många diskussioner om frakter och subventioner. Anledningen till att subventionera är dels att kunna konkurrera med fysiska butiker på kundens hemort och dels psykologiskt. At köpa en pryl för 150:- och sedan betala ytterligare 150:- för att få den hemskickad känns olustigt för de flesta kunder.
Som e-handlare slipper du ha fysisk butik i alla Sveriges 290 kommuner, och därmed sparar du minst 100 miljoner … … en liten del av dessa kan du använda till att subventionera frakter.
Även om det är lite överdrivet att jämföra med en butik per kommun så är det i alla fall så att den tid du lägger på en genomsnittlig kund är betydligt mindre än den tid personalen i en fysisk butik lägger. Där har du en besparing som du kan utnyttja för att bryta ner kostnaden för avståndet.
Sen det rent psykologiska, att 150+150 känns hutlöst, medan 250+50 kanske känns ok – på samma vara – om det inte gäller en extremt konkurrensutsatt produkt.
27 december, 2011 kl. 18:26 #133165PrixDeltagareJag har varit med om att butiker skickar flera försändelser. Rent ekonomiskt kan ju det faktiskt löna sig, och enligt vad man kan se på omdömen så är kunderna toppenglada. (Nu tänker jag på Varubrev där butikerna undviker skymmande tillägg.)
30 december, 2011 kl. 16:34 #133312najjieDeltagareMen man kan ju inte bara leva på bra omdömen tyvärr.
Jag kör med enhetsfrakt som för 1kg och att det sen ökar med en femma per kilo bjuder jag på för då ökar ju vinsten också.
Tror kunder har en liten aning om vad det kostar att skicka saker ändå, även om de tar i underkant hela tiden. För 150kr förväntar de nog sig en tv med hemleverans eller liknande.
Men bättre fraktavtal och kanske 75kr frakt. Sen lite OT så saknar din webbshop information om frakten.
14 februari, 2012 kl. 13:27 #136518DunaldDeltagareHar nu provat att ha helt fri frakt i snart två månader. Detta utan att höja några priser för kunden. Vissa har köpt typ en sak för 20 kronor och då har jag faktiskt gått back men då jag har fått ett flertal nya kunder som handlat för mellan 500 och 3000 kr så har jag faktiskt tjänat på att bjuda på frakten.
Visst kan det kännas onödigt att bjuda på frakten till kunder som alltid har betalat frakt utan problem men jag ser det främst som ännu en åtgärd för att ge så bra service som möjligt.14 februari, 2012 kl. 15:28 #136526BorjeDeltagareHej!
Ar det nagon har som anvander postens ”standardpriser”? Ar ganska ny har och tittar runt pa fraktavtal just nu. Cirka 120 ex moms for ett normalt paket later ju lite dyrt. Vad ar er erfarenhet av att forhandla ner priserna nar man annu inte skickar sa mycket paket per dag? Brev ar ju ett alternativ. Har tittat lite pa DHL ocksa.
14 februari, 2012 kl. 17:38 #136538fotofyndetDeltagareDet är ganska svårt att förhandla ner Postens priser innan volymerna stigit. Man brukar prata om en årsomsättning på ca 100.000 kr innan det blir läge att förhandla.
DHL via Pluskontot är prisvärt, men Posten har onekligen en stark ställning ute bland konsumenterna.
14 februari, 2012 kl. 18:22 #136542QarillionDeltagare@Dunald 34885 wrote:
Har nu provat att ha helt fri frakt i snart två månader. Detta utan att höja några priser för kunden. Vissa har köpt typ en sak för 20 kronor och då har jag faktiskt gått back men då jag har fått ett flertal nya kunder som handlat för mellan 500 och 3000 kr så har jag faktiskt tjänat på att bjuda på frakten.
Visst kan det kännas onödigt att bjuda på frakten till kunder som alltid har betalat frakt utan problem men jag ser det främst som ännu en åtgärd för att ge så bra service som möjligt.Har samma resultat här. Det är ju dock som vissa säger att det blir mer arbete för per kund och sämre intäkt med detta om man räknar tid som pengar.
Men vi ser det också som en bra service att erbjuda kunden och vi har inte ”ökat” våra priser för att täcka in denna fraktkostnad utan det är en ren bonus.
Vi har dock korrigerat litegrann då vissa grejjer som kostar 40:- hos oss ändå måste skickas i ett paket och det är svårt att räkna hem på något sätt överhuvudtaget så vi tar numera en fraktavgift på 49:- på alla ordrar under 299:- istället.
Skall jag vara ärlig så känns det som ett rimligt ordervärde för att iallafall gå +-0 i pengar räknat. Sen får man väl helt enkelt bjuda på arbetstiden, men det gör jag ju så gärna…..
Men det är en bra markör för er som tänkt ev. testa fri frakt. Att har man mycket produkter runt 30-50:- spannet så kommer nog detta öka markant. Men det blir ju mer arbete för pengarna och i vissa fall får man inte bara betala för att få in kunden att shoppa utan till och med för att sälja och det är ju ingen bra ekvation i det långa loppet om det är engångsköp.
14 februari, 2012 kl. 18:39 #136544Jimmy OstromDeltagareJa jag håller ju inte med.
Anledningen till att man driver ett företag måste ju vara för att tjäna pengar och utöka företaget eller vad man nu vill göra med ”alla” vi företagare ”tjänar.
Jag förstår vikten av att ha fraktfritt, men varför vill man ärligt talat driva ett företag och ”ge” bort sin arbetstid utan att få något tillbaka.
Det är som om jag skulle säga till mina anställda, nej nu får du gå och stämpla för jag ”gav bort” för mycket av mina pengar till alla mina kunder.:o
Nej, vill man inte tjäna pengar eller ser något fel i detta ska man INTE vara en företagare. Eller jo det är kanske det man ska vara för det är inte många av oss som faktiskt tjänar pengar:eek::o:confused:
@Qarillion 34911 wrote:
Sen får man väl helt enkelt bjuda på arbetstiden, men det gör jag ju så gärna…..
14 februari, 2012 kl. 18:42 #136545Jimmy OstromDeltagareMen alltså jag vill inte låta negativ.
Men har du räknat på detta? För det låter som du ”Gissar” att det gått bättre med att köra fraktfritt.
Har du underlag som säger: GRÖNT LJUS, KÖR VIDARE??
Man gissar mycket, men det är först när det är svart på vitt på pappet och man verkligen vet hur man räkna som man kommer fram till om det är värt att köra fraktfritt.
Jag har kontakt med många E-handlare och alla, eller ja 99 av 100 säger att fraktfritt dödar snittköpet totalt! Men att man kan köra det som en kampanj då och då funkar men inte i långa loppet och absolut inte utan att höja sina priser.
Så gissa inte utan räkna!
@Dunald 34885 wrote:
Har nu provat att ha helt fri frakt i snart två månader. Detta utan att höja några priser för kunden. Vissa har köpt typ en sak för 20 kronor och då har jag faktiskt gått back men då jag har fått ett flertal nya kunder som handlat för mellan 500 och 3000 kr så har jag faktiskt tjänat på att bjuda på frakten.
Visst kan det kännas onödigt att bjuda på frakten till kunder som alltid har betalat frakt utan problem men jag ser det främst som ännu en åtgärd för att ge så bra service som möjligt.14 februari, 2012 kl. 19:05 #136550Joel BDeltagareAtt bjuda på frakten behöver inte betyda att man ”ger bort” pengar eller ”tid”.
Om man bestämmer sig för att köra med fraktfritt finns oftast flera baktankar. Vanligast är nog att locka in nya kunder till butiken och bearbeta dem inför framtida köp, vilket i sig är en ganska briljant idé.
När man bjuder på frakten, bör man ändå se till att på något vis försöka baka in den kostnaden i produktpriset. På så vis ser det nästan bättre ut med 0 kr i fraktraden för kunden, vilket i sin tur bör ge ett bättre resultat i avslutade köp.
Det är mina tankar iallafall
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.