Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › B2B – Skicka ut broschyrer?
- Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Snickarbyxan i Enkoping.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2013 kl. 13:25 #168609danielanderssonDeltagare
@Magnus448 70030 wrote:
Tack för all feedback. Av en tillfällighet? ringer företaget ”Early Media” till mig
idag och erbjuder hjälp med marknadsföringen via google adwords.
Känner ni till dessa? Lät intressant men samtidigt så är budgeten så knapp
att varje krona är en stor chansning.De hänger här. Testa själv först, annars vet du ju aldrig om de lyckas bra eller dåligt.
(och du känner troligen till din marknad väldigt mycket bättre än de)3 oktober, 2013 kl. 14:20 #168611Magnus448DeltagareFunderar på att höra om det går göra en deal där de levererar visst
resultat eller pengarna tillbaka. Om avkastningen är i någorlunda likhet
med vad som beskrevs på telefonen så finns det ändå hyfsade marginaler.Om det är möjligt kan jag kombinera adwords läsning + telefonsamtal till
potentiella kunder under tiden..3 oktober, 2013 kl. 15:14 #168613Magnus448DeltagareTalade med Google precis och fick svaret att jag skulle installera analytics på hemsidan och återkomma direkt efter. Frågade hur jag kan lära mig mer om adwords för att hålla
kostnader nere men han hade ingen annan rekommendation. Tydligen kunde jag räkna med
att första månaden / betalningen till google skulle gå med back, för att senare generera vinst. Att det är så i uppstarten.Nu har jag dock 2 olika val, google och killen som ringde från Early Media.
Skall man be dem rada upp allt som dem gör för att jämföra vad man får?Spontant tänker jag: google – vem vet bättre? Early Media – Mindre och kanske mer måna om sina kunder? hmm..
3 oktober, 2013 kl. 17:29 #168614DanDeltagare2000kr budget på adwords för att dra in B2B-pengar är kört direkt och slöseri med pengar förutom lärdomen.
Ring eller maila direkt till företagen. Att skjuta brett med en budget på 2000kr är inte att rekommendera.
Det finns massor av onlinekurser i adwords som Google erbjuder, men adwords för B2B-kunder kommer vara svårt att få lönsamt.
3 oktober, 2013 kl. 18:03 #168615Magnus448Deltagaremen adwords för B2B-kunder kommer vara svårt att få lönsamt.
Vad beror det på? Företagskunder nyttjar väl google på samma sätt som privatpersoner?
3 oktober, 2013 kl. 18:17 #168619DanDeltagareJa, såklart men du ska hitta en företagskund bland 10.000 motsvarande privatpersoner som gör samma sökningar för dessa produkter. Det ger massor av klick från personer som inte är i målgruppen, eller att du snävar av dina kampanjer så mycket att du får inga klick alls.
Sen är köpprocessen längre med en B2B kund än en B2C-kund som bara handlar direkt när han eller hon hittat vad denne söker. En B2B-kund kan falla av i många fler steg än en B2C-motsvarighet. Skillnaden kan väl likställas i viss mån med en B2C-kund som söker en ny bil och en som söker ett par nya skor. Längre beslutsprocess och mer research, vilket ger fler klick och lägre konvertering i kassan.
@Magnus448 70039 wrote:
Vad beror det på? Företagskunder nyttjar väl google på samma sätt som privatpersoner?
3 oktober, 2013 kl. 18:38 #168624Magnus448DeltagareJag säljer artiklar som schamponeringar / frisörstolar / behandlingsbänkar etc. (även mindre produkter men vill hellre lägga fokuset på de större artiklarna först) så tror inte det är så många privatpersoner som konkurrerar bland sökningarna.
Kan tänka mig att en av mina största utmaningar ligger i att mina produkter inte är kända som flera av konkurrenternas, men hoppas få köp ändå tack vare avsevärt lägre
pris och samma garanti etc. Men aldrig drivit webbshop och sålt dessa produkter i någon skala innan så vet inte hur det kommer gå.3 oktober, 2013 kl. 19:08 #168625Richie72Deltagare@Dan 70044 wrote:
Ja, såklart men du ska hitta en företagskund bland 10.000 motsvarande privatpersoner som gör samma sökningar för dessa produkter. Det ger massor av klick från personer som inte är i målgruppen, eller att du snävar av dina kampanjer så mycket att du får inga klick alls.
Så är det nog för många företag men hur många privatpersoner söker på en fras som ”köpa frisörstol”? Utformar man sitt Ad-wordsprogram så borde det kunna vara hyfsat effektivt.
3 oktober, 2013 kl. 19:59 #168630RikardDeltagareKlart att det går att få lönsamhet i adwords B2B men budgeten 2000 kr är extremt låg. Jobba på något annat sätt, ring runt, åk ut och träffa frisörer eller vad som nu krävs. 2000 kr är förmodligen bättre spenderade på telefonräkningen än en adwordskampanj.
3 oktober, 2013 kl. 20:16 #168631danielanderssonDeltagare@Magnus448 70050 wrote:
Kan tänka mig att en av mina största utmaningar ligger i att mina produkter inte är kända som flera av konkurrenternas, men hoppas få köp ändå tack vare avsevärt lägre
pris och samma garanti etc. Men aldrig drivit webbshop och sålt dessa produkter i någon skala innan så vet inte hur det kommer gå.För att få upp trovärdigheten så tipsar jag dig om att skriva ut information om företaget bakom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.