Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Avvisningsfrekvens – Bounce rate
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2012 kl. 14:43 #97598DaggpunktenDeltagare
Helloooo
Har fått ordning på Google analytics. Tjohoo!!!
Nu skall man bara lära sig att tolka nuffrorna :confused:Jag är konfunderad över något som heter avvisningsfrekvens. Finns det någon begåvad pedagog som förklara detta för mig??
Är det bra eller dåligt med hög avvisningsfrekvens och vad är enligt er en hög avvisningsfrekvens? Dvs vad ligger ni på i snitt?
Varmt
T9 mars, 2012 kl. 15:06 #138750Per NilssonDeltagareAvvisningsfrekvensen är en indikator på vad folk tycker om din sida.
Ju längre de stannar och ju fler sidor de läser desto lägre är avvisningsfrekvensen.
Hög avvisningsfrekvens är inte bra med andra ord.
Jag vet inte hur lite man bör ligga på. Det är nog lite från bransch till bransch.
9 mars, 2012 kl. 15:24 #138754mickevvsDeltagareNormal avvisningsfrekvens brukar ligga på runt 35 – 40% Ligger man över det borde man se över sin sida lite. Kan vara något så enkelt som en sjysst text på startsidan, Eller en större kundvagn o.s.v.
Ett tips jag kan ge dig om analytics är att du kollar upp om e-handelsspårning om du nu inte redan gjort det .
9 mars, 2012 kl. 19:10 #138760LiniverDeltagareJag hade en avvisningsfrekvens på 15-30% när jag körde med Opencart. När jag bytte till Nordisk E-handel sjönk den som en sten. Antagligen för att sidan laddas snabbare men kanske även efter att jag lagt in lite fler ”trygghetssymboler” som Posten, DHL och SveaWebPays loggor.
11 mars, 2012 kl. 06:04 #138815DaggpunktenDeltagareJag ligger på 30% på första sidan (google har samlat ihop data för två dagar, så det är nog inte så representativt än) och så fick jag 100% på någon av de andra sidorna.
Okej, man skall jobba på att få ner avvisningsfrekvensen. Man kan väl inte ha noll i avvisningsfrekvens?
Vad baseras avvisningsfrekvensen på? Om kunden kommer in på första sidan, klickar på nästa sida, och nästa och sedan lämnar min butik. Var visas den avvisningsfrekvensen då?
Det måste väl vara främst avvisningsfrekvensen på första sidan man skall få så lågt som möjligt? Eller hur ser ni på det?Kikat lite på ehandelspårningen… mjae, förstår int så mycket av det….än. Men det kommer säkert att trilla in det med.
11 mars, 2012 kl. 07:43 #138818Jimmy OstromDeltagareFast det spelar väl ingen roll vilken sida en person kommer in på, hoppar dom ut ”direkt” är det en kund som tillhör ”avvisningsfrekvensen”.
Vi har jobbat (och jobbar) ganska hårt med detta genom rätt innehåll i texterna till alla produkter.
Då vi har tex mycket produkter som gör att du kan montera din iPhone till din bilstereo så vill vi inte ha in kunder som söker efter annat till sin iPhone för dessa blir många % i avvisningsfrekvensen.
Vi har (har jag för mig) lyckats få ner avvisningsfrekvensen från nästan 70% på otroligt många produkter ner till under 30% för att vi ändrat och finslipat texterna i produkten och SEO arbetet för dessa produkterna.
Det är skit mycket arbete, men så är det med det mesta på en hemsida tycker jag om det ska bli bra.
@Daggpunkten 37427 wrote:
Jag ligger på 30% på första sidan (google har samlat ihop data för två dagar, så det är nog inte så representativt än) och så fick jag 100% på någon av de andra sidorna.
Okej, man skall jobba på att få ner avvisningsfrekvensen. Man kan väl inte ha noll i avvisningsfrekvens?
Vad baseras avvisningsfrekvensen på? Om kunden kommer in på första sidan, klickar på nästa sida, och nästa och sedan lämnar min butik. Var visas den avvisningsfrekvensen då?
Det måste väl vara främst avvisningsfrekvensen på första sidan man skall få så lågt som möjligt? Eller hur ser ni på det?Kikat lite på ehandelspårningen… mjae, förstår int så mycket av det….än. Men det kommer säkert att trilla in det med.
11 mars, 2012 kl. 08:53 #138820Christoffer TyreforsDeltagare@Jimmy Öström 37430 wrote:
Då vi har tex mycket produkter som gör att du kan montera din iPhone till din bilstereo så vill vi inte ha in kunder som söker efter annat till sin iPhone för dessa blir många % i avvisningsfrekvensen.
Hur tänkte du nu Jimmy?
Att ha en låg avvisningsfrekvens är såklart jättebra, men inte så bra att man vill ta bort (gratis) besök. Hellre 100 besök med 40% avvisning än 30 besök med 0%. De där iphonebesökarna är säkert skitdåliga, men nån spänn lär de dra in om året?
11 mars, 2012 kl. 10:05 #138821GregerADeltagareEnklast kan man väl säga att avvisningsfrekvensen visar hur stor andel av de som landar på din sida som inte går vidare till någon annan sida på din site – utan lämnar siten igen.
Lite beroende på hur sidan är uppbyggd kan mätningen bli fel. T.ex en sida uppbyggd med frames får väldigt låg avvisningsfrekvens därför att varje frame tolkas som en ny sidladdning – och därmed att man gick vidare på sidan.
Även modernare sidor utan frames kan nog i vissa fall ”drabbas” av detta. T.ex tror jag att IFRAMEs får samma effekt. Kanske även annan AJAX-funktionalitet. Därför skall man inte hoppa jättehögt om avvisningsfrekvensen sjunker när man byter webshop – det har förmodligen en teknisk orsak.Vi ligger runt 33%.
12 mars, 2012 kl. 08:52 #138877mickevvsDeltagare@GregerA 37433 wrote:
Enklast kan man väl säga att avvisningsfrekvensen visar hur stor andel av de som landar på din sida som inte går vidare till någon annan sida på din site – utan lämnar siten igen.
Lite beroende på hur sidan är uppbyggd kan mätningen bli fel. T.ex en sida uppbyggd med frames får väldigt låg avvisningsfrekvens därför att varje frame tolkas som en ny sidladdning – och därmed att man gick vidare på sidan.
Även modernare sidor utan frames kan nog i vissa fall ”drabbas” av detta. T.ex tror jag att IFRAMEs får samma effekt. Kanske även annan AJAX-funktionalitet. Därför skall man inte hoppa jättehögt om avvisningsfrekvensen sjunker när man byter webshop – det har förmodligen en teknisk orsak.Vi ligger runt 33%.
Jag kan hålla med dig om att det skiljer ganska kraftigt mellan plattform till plattform. Men man kan aldrig utesluta att någon eller några av dom procenten som syns i avvisningsfrekvensen kan vara potentiella konverteringar.
Men att ha mellan 30 – 40% är normalt, Då ger man inte ett överintryck eller oseriöst intryck heller, lagom helt enkelt
12 mars, 2012 kl. 09:01 #138879Jimmy OstromDeltagareFinns ju ingen anledning enligt mig att få in en kund som tror sig hitta någon iPhone produkt till sin telefon men i själva verket är det en box med kablage som gör att du kan koppla in din Iphone till en Audi A3 8P modell (2 dörrars + cab) med Delta stereo….:o
Gratis besök är säkert gott, men personligen blir jag bara piss irriterad om jag klickar in mig på en sida för att man upplever att dom har det jag söker för det står i texten på länken i Google och sen har inte butiken alls detta.
Vi arbetar med att få in rätt besök genom att skriva riktiga och ärliga texter och när det just kommer till iPhone produkter måste vi ha tungan rätt i mun för annars får vi ingen bra trafik. Kanske har fel men det är så vi tänker.
@debaser 37432 wrote:
Hur tänkte du nu Jimmy?
Att ha en låg avvisningsfrekvens är såklart jättebra, men inte så bra att man vill ta bort (gratis) besök. Hellre 100 besök med 40% avvisning än 30 besök med 0%. De där iphonebesökarna är säkert skitdåliga, men nån spänn lär de dra in om året?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.