Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Avtal med Klarna bra att veta
- Detta ämne har 34 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2013 kl. 23:04 #161932SkogstrolletDeltagare
@Dan 62389 wrote:
Nu är inte jag något fan av inlåsningar i avtal, men det jag undrar här är om Klarnas konkurrenter verkligen inte har samma inlåsning?
Jag har nämligen hört om ett fall där exakt ett sådant här case gått till tvist men där det slutade med att man förlikades. Om det stämmer vet jag dock inte.
Jo, Svea har en liknande inlåsningsklausul i sitt avtal (iaf i det avtal jag har läst).
22 mars, 2013 kl. 06:47 #161937BjornAnderssonDeltagare@GregerA 62392 wrote:
Jämförelsen med teleabonnemang är bra. Att man betalar de fasta avgifterna under den återstående avtalstiden är väl rimligt. Men att tvingas kompensera hela inkomstbortfallet känns lite väl i överkant.
Jag kan å andra sidan förstå att Klarna valt att formulera det som de tydligen gjort. De vill naturligtvis inte att du bara skall köra högriskfakturor genom dem, och lågrisk på annat sätt. Deras rörliga avgift är ju baserad på en viss riskprofil.
Men om du inte skickar några fakturor alls så finns ju inte det problemet.
Det kan jag absolut förstå att dom inte bara vill ha vissa fakturor men att man inte ska kunna plocka bort dom helt låter ju helt galet.
Så det betyder att om man inser att man är missnöjd med Klarna får man starta ett till bolag och låta fakturorna gå igenom där om man går över till en konkurrent. Låter som en smidigt lösning……….
22 mars, 2013 kl. 09:13 #161947Katrin LundgrenDeltagare@BjörnAndersson 62405 wrote:
Det kan jag absolut förstå att dom inte bara vill ha vissa fakturor men att man inte ska kunna plocka bort dom helt låter ju helt galet.
Så det betyder att om man inser att man är missnöjd med Klarna får man starta ett till bolag och låta fakturorna gå igenom där om man går över till en konkurrent. Låter som en smidigt lösning……….
Ja och vice versa om du är missnöjd med Svea iom att de har samma inlåsning. Ngn som vet hur det ligger till hos Payson och Jetbill?
22 mars, 2013 kl. 09:40 #161952KockenDeltagareVi bytte kortinlösare för sex månaders sedan och det var inga som helst problem att använda den nya inlösaren innan avtalet med den gamla gick ut. Bara vi betalad månadsavgiften så var de och vi glada. Det gjorde att vi hade tillgång till att göra återbetalningar och dra rapporter i det gamla systemet i tre månader efter vi slutat använda dem. Det finns alltid lite eftersläpningar med sånt. Gissar att man blir utkastad från Klarnas system så fort avtalet går ut.
Förstår inte varför det ska vara annorlunda för fakturalösningar.22 mars, 2013 kl. 09:44 #161954Societic Hair SwedenDeltagarePayson kör inte med abonnemang.
Man skriver på ett avtal, sen är det fritt fram att använda den om man vill, när man vill.
Man betalar bara deras avgifter för fakturaköp och kortbetalning / direkt betalning via bank.22 mars, 2013 kl. 10:02 #161957KockenDeltagareHandelsbanken har heller ingen inlåsning för fakturabetalning.
22 mars, 2013 kl. 13:22 #161979Stefano CrozzoliDeltagareSom svar på kodmyrans fråga: Ja och vice versa om du är missnöjd med Svea iom att de har samma inlåsning. Ngn som vet hur det ligger till hos Payson och Jetbill?
JetBILL innebär ingen exklusivitet under avtalsperioden, utan kunden (säljföretaget) kan använda sig av flera olika betal- och fakturatjänster. Vi anser det klokt att kombinera alla de betalalternativ som konsumenten önskar. Avtalstiden för tjänsten är 12 månader med en avgift 299:-/månad. Säljföretaget kan när som helst använda andra alternativ.
/ Stefano
22 mars, 2013 kl. 17:01 #161986MickeBDeltagare@Societic Hair Sweden 62424 wrote:
Payson kör inte med abonnemang.
Det avtalet jag har här från Payson (som är 1.5 år gammalt, så de kanske har ändrat?) går de ett steg längre än Klarna i.
De förbjuder ALL användning av annan aktör – även om det gäller andra butiker/verksamheter i företaget.
Det var anledningen till att vi inte valde dem när det begav sig.
Det blev istället Klarna efter dyrt och heligt intygande från tre olika säljare att de inte hade någon låsning alls.
22 mars, 2013 kl. 17:32 #161987Jimmy OstromDeltagareJag hittar inget om detta i deras avtal, kanske missat det för jag la inte mycket tid på det:rolleyes:
https://www.payson.se/anv%C3%A4ndarvillkor
@MickeB 62459 wrote:
Det avtalet jag har här från Payson (som är 1.5 år gammalt, så de kanske har ändrat?) går de ett steg längre än Klarna i.
De förbjuder ALL användning av annan aktör – även om det gäller andra butiker/verksamheter i företaget.
Det var anledningen till att vi inte valde dem när det begav sig.
Det blev istället Klarna efter dyrt och heligt intygande från tre olika säljare att de inte hade någon låsning alls.
22 mars, 2013 kl. 17:37 #161989 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.