Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Avtal med Klarna bra att veta
- Detta ämne har 34 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2013 kl. 12:30 #99802KockenDeltagare
Vi håller på att titta över våra avtal och tänkte att det skulle vara lätt att prova någon annan fakturalösning än Klarna som vi har idag. Men de var det inte du måste säga upp ditt avtal med Klarna och får inte prova något annat företag innan uppsägningstiden är klar i vissa fall upp till 15 månader.
Tog upp det med Klarna och får detta svar:
”För att kort sammanfatta punkt 3.3 i avtalet.
Ni (företaget) åtog er, i samband med att ni signerade avtalet med Klarna, att all faktura-/delbetalningsförsäljning i förstahand ska gå via Klarna.
Detta innebär att alla faktura/delbetalnings förfrågningar måste först gå igenom Klarnas tjänster på er webbutik, om det bli nekat av oss så kan ni välja att skapa en egen faktura och själva ta risken för det köpet.
Det fungerar alltså inte att lägga Klarna överst och nedan erbjuda en liknande lösning från en konkurrent.
I detta fall så kan kunden välja att gå via den andra lösningen och inte gå igenom Klarna alls, då har den inte i första hand gått igenom Klarna.”Skulle man bryta mot detta så informerade de om Punkt 13 i avtalet:
Tvist ska lösas i Stockholms handelskammares Skiljedomsinstitutets regler för förenklat skiljeförfarande.19 mars, 2013 kl. 12:47 #161760simpDeltagare@Kocken 62163 wrote:
Vi håller på att titta över våra avtal och tänkte att det skulle vara lätt att prova någon annan fakturalösning än Klarna som vi har idag. Men de var det inte du måste säga upp ditt avtal med Klarna och får inte prova något annat företag innan uppsägningstiden är klar i vissa fall upp till 15 månader.
Tog upp det med Klarna och får detta svar:
”För att kort sammanfatta punkt 3.3 i avtalet.
Ni (företaget) åtog er, i samband med att ni signerade avtalet med Klarna, att all faktura-/delbetalningsförsäljning i förstahand ska gå via Klarna.
Detta innebär att alla faktura/delbetalnings förfrågningar måste först gå igenom Klarnas tjänster på er webbutik, om det bli nekat av oss så kan ni välja att skapa en egen faktura och själva ta risken för det köpet.
Det fungerar alltså inte att lägga Klarna överst och nedan erbjuda en liknande lösning från en konkurrent.
I detta fall så kan kunden välja att gå via den andra lösningen och inte gå igenom Klarna alls, då har den inte i första hand gått igenom Klarna.”Skulle man bryta mot detta så informerade de om Punkt 13 i avtalet:
Tvist ska lösas i Stockholms handelskammares Skiljedomsinstitutets regler för förenklat skiljeförfarande.Låter ju lite sjukt, jobbigt när företag inte kan konkurrera med bästa produkt utan ska smyga in massa låsningar osv…
Är den någon som vet om samma gäller i avtalet med Klarna – CheckOut?
Man måste ju få sluta använda Klarna Checkout när man vill om man märker att det blir sämre. Och hantera sina betalningar på annat vis.
Även om man inte slipper månadsavgiften…Funderar på att börja med Klarna Checkout men stöter på problem efter problem….
19 mars, 2013 kl. 13:04 #161762BorjeDeltagareVet inte om det är relevant i ditt fall men du kan ju fråga KKV…
Från KKVs hemsida
Exempel på förfaranden som kan räknas som missbruk av dominerande ställning
Begränsning av produktion och marknader. Detta kan ske genom exklusivavtal och liknande som binder distributören till leverantören och tvärtom.
19 mars, 2013 kl. 13:21 #161763Societic Hair SwedenDeltagareJag vet inte exakt hur ditt avtal ser ut men jag har ett liknande.
Jag slapp anslutningsavgiften och förhandlade fram en billigare månadskostnad mot att Klarna alltid skall vara högst upp på listan och standardval.19 mars, 2013 kl. 17:39 #161771KockenDeltagare@simp 62203 wrote:
Låter ju lite sjukt, jobbigt när företag inte kan konkurrera med bästa produkt utan ska smyga in massa låsningar osv…
Är den någon som vet om samma gäller i avtalet med Klarna – CheckOut?
Vet inte om det gäller samma för Checkout, men har de samma formulering där så borde det betyda att du inte får ha någon backup fakturalösning som går in när Klarna Checkout ligger nere. Eftersom kunden inte går igenom Klarnas system (de ligger nere) innan du erbjuder din backupplösning på fakturabetalning.
@Societic Hair Sweden 62206 wrote:
Jag vet inte exakt hur ditt avtal ser ut men jag har ett liknande.
De tyckte att vi hade för bra avtal redan, hur det då ska gå ihop med att de inte vill låta oss byta leverantör.
19 mars, 2013 kl. 18:22 #161774PrixDeltagareKocken, du bör kunna ha back-up. Klarna levererar då inte tjänsten som Ni avtalat om och på så sätt så måste du använda en annan leverantör. Säger sig självt och tror inte att någon domstol eller skiljeman skulle kunna påpeka annat.
Enda lösningen på en 15 månaders uppsägningstid är att hävda att villkoret är orimligt. Dock så bör du verkligen ha läst detta innan och att ingå avtal som skall lösas genom skiljemän (om jag förstod rätt) är inte heller något att rekommendera.
19 mars, 2013 kl. 18:34 #161775KockenDeltagare@Prix 62220 wrote:
Enda lösningen på en 15 månaders uppsägningstid är att hävda att villkoret är orimligt.
Var nog otydlig, vi har inte 15 månader kvar vi har bara några månader kvar. Sedan ser jag att jag skrev fel i ilskan, det ska vara upp till 12 månader inte 15.
19 mars, 2013 kl. 20:14 #161780PalMikDeltagareVad är helt seriöst risken med att de skulle ta rättsliga åtgärder på ovan. Sämre PR får man isf leta efter och sjukt slöseri med resurser från deras sida isf.
19 mars, 2013 kl. 20:35 #161782PrixDeltagare@PalMik 62226 wrote:
Vad är helt seriöst risken med att de skulle ta rättsliga åtgärder på ovan. Sämre PR får man isf leta efter och sjukt slöseri med resurser från deras sida isf.
Finns ju ingen som behöver veta om de tar rättsliga åtgärder eller ej. Skiljedom är inte offentlig.
19 mars, 2013 kl. 20:52 #161784Jimmy OstromDeltagareDet är väl klart att dom kommer vidta åtgärder, att ens tänka tanken på annat är att hoppa på en 3 tums spik och tro att det inte kommer blöda;)
@PalMik 62226 wrote:
Vad är helt seriöst risken med att de skulle ta rättsliga åtgärder på ovan. Sämre PR får man isf leta efter och sjukt slöseri med resurser från deras sida isf.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.