Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › avhopp i kassan
- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2012 kl. 13:08 #99201JohanKDeltagare
Vad är normalt?
Vi har ca 28% som konvertar till order i kassan, är det vettigt eller finns det något att förbättra?
26 november, 2012 kl. 13:15 #156120ParvelitoDeltagareDet finns oerhört mycket att förbättra om du har 72% som går till kassan utan att slutföra beställningen.
26 november, 2012 kl. 13:39 #156123JohanKDeltagareJa det kan jag tänka mig
Men frågan är vad man ska kolla på?
Många kollar säkert betalsätt/fraktkostnad
Men borde inte vara så många.
26 november, 2012 kl. 13:50 #156124ParvelitoDeltagareDet du skall börja med är att titta på varför siffrorna är som de är. Jag anar en gravad hund i den där siffran, för den är riktigt genomusel om den är som du beskriver den. En teori efter att ha tittat hur det ser ut är att många går till kassan för att se fraktkostnaden, även om den står uppe till höger, och att varje sådan flukt reggas som en avhoppare även om de kommer tillbaka.
Så första åtgärden är nog att börja mäta upp de olika faserna.
* Andel kunder som lagt något i varukorgen
* Andel kunder som gått till kassan
* Andel kunder som klickat ”skicka order”
* Andel som lyckats betala ordern26 november, 2012 kl. 13:55 #156125kontorsmagasinetDeltagareJag skulle säga att det finns ganska stor förbättringspotential.
Några spontanta saker:
Det känns som väldigt mycket information när jag kommer till sidan.
Om det behövs ~20 rader för att förklara hur kassan fungerar då är min spontana tanke att ”oj här blir det krångligt” (observera jag säger inte att det är krångligt det är bara känslan jag får)
Jag ser inget totalpris innan jag går till kassan.
Är det nödvändigt att ha en bock för köpvillkor i kassan?
Du har mycket javascript i kassan, funkar kassan även utan dessa? Funkar den i alla browsers? I analytics kan du kolla om konverteringsgraden skiljer mycket mellan olika webläsare.Jag skulle nog testa med tydligare ”call to action”-knappar, iom att hela designen är svartvit skulle jag testa en annan färg för köp.
26 november, 2012 kl. 17:54 #156138nfinlandDeltagare30 % conversion från lägg i korgen till köp är faktiskt helt normalt och om jag inte kommer fel ihåg så är det tom medeltalet för e-handel.
Men så länge konverteringen för hela sajten inte är 100 % kan man lugnt försöka förbättra den
26 november, 2012 kl. 18:35 #156142JohanKDeltagare@Parvelito 56486 wrote:
Det du skall börja med är att titta på varför siffrorna är som de är. Jag anar en gravad hund i den där siffran, för den är riktigt genomusel om den är som du beskriver den. En teori efter att ha tittat hur det ser ut är att många går till kassan för att se fraktkostnaden, även om den står uppe till höger, och att varje sådan flukt reggas som en avhoppare även om de kommer tillbaka.
Så första åtgärden är nog att börja mäta upp de olika faserna.
* Andel kunder som lagt något i varukorgen
* Andel kunder som gått till kassan
* Andel kunder som klickat ”skicka order”
* Andel som lyckats betala ordernJag tror att det är unika som visas i målinställningar i analytics, dock inte säker.
Som det är nu har vi bara statistik på när någon går till kassan och en när de kommer till tack sidan.
Ska se om jag kan lägga till att det ska registreras när någon lägger i korgen.
26 november, 2012 kl. 18:39 #156143JohanKDeltagare@kontorsmagasinet 56487 wrote:
Jag skulle säga att det finns ganska stor förbättringspotential.
Några spontanta saker:
Det känns som väldigt mycket information när jag kommer till sidan.
Om det behövs ~20 rader för att förklara hur kassan fungerar då är min spontana tanke att ”oj här blir det krångligt” (observera jag säger inte att det är krångligt det är bara känslan jag får)
Jag ser inget totalpris innan jag går till kassan.
Är det nödvändigt att ha en bock för köpvillkor i kassan?
Du har mycket javascript i kassan, funkar kassan även utan dessa? Funkar den i alla browsers? I analytics kan du kolla om konverteringsgraden skiljer mycket mellan olika webläsare.Jag skulle nog testa med tydligare ”call to action”-knappar, iom att hela designen är svartvit skulle jag testa en annan färg för köp.
Hej!
Texten tog jag bort nu, tror inte den behövs faktiskt.
Att godkänna villkoren bör väl vara bra att ha? eller?
Varukorg med totalpris har jag färdig på min utvecklingssida, ska snart flyttas över.
Kassan fungerar inte med javascript, men så är det med många plattformar verkar det som.
Skiljde sig inte mycket mellan olika webläsare, safari hade 0.5% mindre konverteringsgrad.
Kassan funkar i alla browser.
Tack för inputen.
27 november, 2012 kl. 08:03 #156165kontorsmagasinetDeltagareAng köpvillkor så vet jag inte, hur ofta har du använt argumentet ”det står i våra köpvillkor som du godkänt”? Vi har det inte på vår sida och jag har aldrig upplevt några problem med det, dock har vi väldigt generösa köpvillkor och det är väldigt sällan vi hävdar vår rätt mot kunden. Ett alternativ kan ju vara en liten text under knappen som säger: genom att klicka slutför köp godkänner du våra köpvillkor.
Om om det är 0,5%-enheter så är det ju ganska mycket (2% mot 2,5% är ju 20% lägre försäljning). Vi hade problem med safari och kortbetalningar förut, vi körde flexwin (iframe lösning från DIBS) när flexwin sedan skulle hämta banksidan för att kunden skulle kunna sluföra köpet blockades den av Safari (safari blockar all 3:e parts laddning, dvs vi laddar DIBS som i sin tur laddar Banken). Du kan ju dubbelkolla så att kortbetalning funkar med safari.27 november, 2012 kl. 08:54 #156170kontorsmagasinetDeltagareOm jag vore dig så skulle jag nog överväga att högerjustera adressuppgifterna, så att kunden får ett naturligt flöde rakt ned. Dvs allt kunden måste fylla i finns till höger.
Ev skulle jag designa om valet av betalsätt (göra ikonerna lite mindre, stapla dem på varandra och högerjustera dem också). -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.