Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Äventyren mot Varubrev börjar.
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av JockeA.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2011 kl. 18:38 #96128JeffDeltagare
Idag skickade vi iväg våra första varubrev. När de inte går som sändning är det endast en marginell besparing på priset jämnfört med Postpaket.
En lugn teststart på 6 kollin idag. De stora besparingarna kommer när man kan skicka paketen som sändning (100+ brev).
Låg mellan 150 och 450 gram. Lämnades in på vårt företagscentrum vid 13 tiden men kan ännu inte spåra någon av paketen via Pacsoft. Kollinummret står endast som ”Utskrivet” och söker man på det via Posten.se säger den att kollinummret är felaktigt.
Testade att skicka ett av Paketen till mig själv och har inte heller fått något sms som jag tidigare fått från t.ex. cdon.se att ”Ett paket är nu inlämnat hos posten och påväg till dig”. Är det kanske någon tjänst som måste aktiveras utöver sms-avisering för de paket som är för stora för att delas ut?
Återstår att se om de kommer fram några i morgon.
13 juni, 2011 kl. 23:29 #123682GonteDeltagareJag gissar att personalen gör lite olika på olika ställen med registreringen av kollin.
När jag lämnar in här i Malmö brukar breven inte registreras alls vid inlämningen, utan kollisökning och föravisering vaknar till liv på först på kvällen när breven nått postterminalen.
Sen har jag varit med om att just den däringa föraviseringen ibland uteblivit helt, men leveranserna har ändå fungerat problemfritt.
14 juni, 2011 kl. 00:16 #123684prylsjukDeltagareDen erfarenheten jag har av Varubrev är att dom inte registrerar några kollin vid inlämning, utan detta görs först när de når postterminalen, precis som du skriver @Gonte.
Så söker man på kollin under dagen så står det oftast att det inte finns något kolli med de siffrorna man angivit. Det vaknar till liv senare på kvällen.
14 juni, 2011 kl. 20:33 #123723JeffDeltagareDet verkar helt riktigt som ni säger. Lämnade in breven i Gävle och första scanningen var i Uppsala. Jag har alltid förutsatt att de scannats vid inlämning eftersom man får ett sms om att ”Ett brev från * är nu inlämnat till Posten och på väg till dig”.
Vid 21 tiden igårkväll fick jag sms:et på paketet jag skickade till mig själv.
Spårningen sa då:
13 jun kl 20:19
Uppsala, Inlämnad till Posten.Dock borde det levererats idag. Men varken något i brevlådan eller avisering i telefonen.
16 juni, 2011 kl. 17:52 #123795JeffDeltagareLiten provsändning i Måndags. 4 av 6 brev kom fram på Tisdagen. 2 stycken blev försenade och kom först på Onsdag. Måttligt imponerad.. Och går inte heller att lista ut vart de fastnat någonstans då det endast var en enda scanning och det i uppsala.
Får hoppas att de bara var en ruskig otur.
16 juni, 2011 kl. 21:11 #123798prylsjukDeltagareHehe, trevligt. Ganska bra med andra ord då! Men är det inte så med Varubrev att man bara kan se en scanning? Kanske är helt ute och cyklar, men har för mig det. Har själv inte skickat många Varubrev ännu, men kommer bli en del.
Håller tummarna på att det var ruskig otur för dig då!
17 juni, 2011 kl. 13:18 #123832TissyDeltagareMin erfarenhet av VB är att de oftast scannas en gång när de nått terminalen (oftast på kvällen) Men när vi sänt från mellersta Sverige till Stockholm kan de ibland ha scannats 2 ggr, dvs 1 ggr i Jönköping och sedan en gång till på postterminalen i Tomteboda, innan de delas ut till STHLMS-kunder.
17 juni, 2011 kl. 13:35 #123836LastbrygganDeltagareEnligt Posten kundtjänst så har ombuden inga krav på sig att scanna VB, pratade med dem veckan innan jag åkte på semester och det verkar inte ens som att posten själva vet vad som gäller till 100%.
Det märkliga är ju att om kunden väljer SMS-avisering måste ju ombuden ankomstregistrera VB för att kunden skall få ett SMS med sin kod.
Vad jag också fick veta var att posten i februari i år anslöt ett stort antal nya ombud som enl. posten kanske fått något bristande information ang. bl.a. VB. Posten skall också ha utsett en grupp som jobbar med problemen med just Varubrev.
Vore intressant att höra Arne kommentera det då det tycks vara olika uppgifter beroende på vem man pratar med. I vilket fall som helst så har posten problem med VB (sedan feb) och det vore ju märkligt om de inte jobbade på problemen.
Vi är nog i kontakt med Posten kundtjänst 2-3 ggr veckan om just försenade Varubrev.
17 juni, 2011 kl. 14:58 #123845JeffDeltagareVår (enormt trevliga och hjälpsamma) dam på vårt företagscenter har forskat en hel del i detta och nu kommit fram till att dom inte ens har någon möjlighet att scanna in det när det lämnas in.
Det stämmer som tidigare talare sagt, de scannas i regel 1 gång under hela resan, och sen en gång till om de är för stora för att delas ut och hamnar på något utlämningsställe.
Mats, Du som verkar ha lite erfarenhet – har du koll hur ”Sändning” beräknas? Räcker det att man har rapporterat 100 VB i pacsoft under en dag så känner systemet automatiskt av att det är en ny taxa? Eller när 100 VB scannats av på postterminalen?
När jag kikar på breven vi skickade i Tisdag är det många som inte fått en enda scanning, men som borde varit levererade för 2 dagar sedan.
Postens support kunde inte svara på frågan.Inte heller om man blir fakturerad för alla försändelser som rapporteras, eller bara de som scannas in, Så som det är med Paket.
Edit:
Såg nu att jag hade läst fel. Jag tyckte du skrev om inlämningsställets inscanning men det var ju ombudet.
Att de inte ankomstregistrerar gör det ju väldigt tokigt. Om det inte är något stöd i systemet som aviserar paket som rapporterats i Pacsoft som Skrymmande?
19 juli, 2011 kl. 15:47 #124694JockeADeltagareSkickade första varubrevet idag. Företagscentret jag var på hade aldrig sett ett varubrev och hade ingen aning om vad det var för något. Killen som stod där ringde upp supporten och sade att han hade en kund som förbryllade honom. Men supporten kunde inte hjälpa till. Han sade att det kanske inte är alla företagscenter som kan ta emot varubrev, vilket är helt fel. Sedan en tid tillbaka ska alla kunna göra det.
Till slut stämplade han ”Porto betalt” på kartongen och sade att det blir gratis den här gången, men att jag borde ringa Posten för att diskutera ett annat alternativ än varubrev…
För det första är det väl inte jag som ska ringa Posten när det är deras interna kommunikation det är fel på? För det andra tvivlar jag på att det blir gratis bara för att han sätter en stämpel på? De scannar väl brevet och sen faktureras jag automatiskt?
Ringde iaf kundtjänst när jag kom tillbaka. De ringde upp företagscentret och ringde sedan tillbaka till mig. Hon bad då om ursäkt och sade att vi hade gjort allting rätt. Hon skrev även ett meddelande till någon ansvarig som skulle informera företagscentret om vad som gäller.
Ska bli intressant att se om SMS-aviseringen fungerar nu och om det går smidigare nästa gång…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.