Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Avbeställningar
- Detta ämne har 36 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2010 kl. 04:11 #108828ParvelitoDeltagare
Tilda: Rent generellt är det sällan lönsamt att bråka med sina kunder. Det tar tid, det kostar pengar och de skriver en massa skit om dig på alla möjliga ställen på nätet. Att tvinga på folk avgifter för outlösta grejer för att det står i några villkor som ingen läser, och sedan bussa Kronofogden på dem är ett i mina ögon mycket dumt koncept. Jag har tagit bort PF som betalningsmetod helt eftersom det inte var lönsamt.
Skall skriva några rader om prissättning också. Det är alltid kunden som avgör vad som är prisvärt. Du som företagare kan försöka styra kunderna till att handla på vissa sätt som blir mer lönsamt för dig, men vill kunden handla ett nystan för 25kr och betala 24kr i frakt så är det bra om det går att göra det. Du tjänar inga pengar på det, men kunden kommer tillbaka.
Locka gärna med ett bra erbjudande som ”fraktfritt vid order över 500kr” eller ”max 49kr i frakt – vi bjuder på resten”. Det får folk att tänka till lite, kanske hela kyrkliga syföreningen går samman och beställer gemensamt. Med ett DHL-avtal via Lessmore eller liknande så är det rätt många nystan och virknålar du kan för relativt små pengar.
22 februari, 2010 kl. 23:10 #108883TildaDeltagare@Parvelito 3921 wrote:
Tilda: Rent generellt är det sällan lönsamt att bråka med sina kunder. Det tar tid, det kostar pengar och de skriver en massa skit om dig på alla möjliga ställen på nätet. Att tvinga på folk avgifter för outlösta grejer för att det står i några villkor som ingen läser, och sedan bussa Kronofogden på dem är ett i mina ögon mycket dumt koncept. Jag har tagit bort PF som betalningsmetod helt eftersom det inte var lönsamt.
Skall skriva några rader om prissättning också. Det är alltid kunden som avgör vad som är prisvärt. Du som företagare kan försöka styra kunderna till att handla på vissa sätt som blir mer lönsamt för dig, men vill kunden handla ett nystan för 25kr och betala 24kr i frakt så är det bra om det går att göra det. Du tjänar inga pengar på det, men kunden kommer tillbaka.
Hej! Jo, det har jag förstått, och har ingen som helst lust att bråka med kunderna förstås.
Vi erbjuder inte PF, men vad händer när man skickar skrymmande brev där kunden får (världens minsta pyttiga) avi från Posten men inte hämtar ut ”brevet”. Då skickas väl varorna tillbaka till avsändaren och jag får då betala för porto och ev extra avgifter? Jag har mer än gärna en dialog med kunden och vill att man skall ”våga” vända sig till mig om det uppstår något problem. Köpvillkoren är skrivna så at tjag skall ha utrymme att vara flexibel gentemot kunden från fall till fall men samtidigt ha något att luta mig mot om det kommer en kund som går in för att vara besvärlig.Hur menar du att jag inte tjänar pengar på det? Att det inte är många osm kommer att välja att köpa garn? Efter konversation med min mor erbjuder vi nu även att skicka nystan men varnar samtidigt för skrymmande-avgift för vissa tjockare garner.
Än så länge är vi en så pass liten verksamhet med små marginaler att vi tyvärr inte kan erbjuda dylika erbjudanden men jag har en gratis postkartong som jag fått via ett nytt-företag-erbjudande så om någon vill göra en stor beställning kan jag bjuda på frakten i alla fall en gång…Jag försöker nu gå lite efter principen: överträffa alltid kundens förväntningar; sänk dem.
22 februari, 2010 kl. 23:18 #108884RikardDeltagareDu behöver inte betala frakt för brev som går i retur. Det bjussar Posten på. Paket kostar väl däremot antar jag? Det gör det i alla fall för oss som skickar med DHL. Kommer inte ihåg hur det var med Posten Paket.
Om en kund handlar 1000 garnnystan så har du väl råd att bjuda kunden på frakten? Alltså vill du säkert att en kund ska köpa flera garn vid ett beställningstillfälle. Det tjänar du på, sen får du testa hur du ska få kunden att agera på det viset.
22 februari, 2010 kl. 23:19 #108885RikardDeltagareFörtydligande: Du behöver inte betala för returfrakten.
22 februari, 2010 kl. 23:36 #108886ParvelitoDeltagareTilda, tänk så här. Kunden köper ett nystan för 25kr + 24kr i frakt = 49kr. Du har ett TB på en tia eller något sådant i bästa fall, och emballaget, kostnaden för att få betalt och utskrift av följesedel gör att du jobbar ideellt.
Men om kunden köper 10 nystan för 250kr har du förhoppningsvis en hundring i TB. Och även om du då subventionerar Postens porto på 60kr, så att kunden betalar blott 49kr, samt betalar emballage och kostnad för att få betalt så har du i alla fall 70kr i kassan för att den tid du lägger ned. Inget man blir rik på, men mycket bättre än om kunden köper ett nystan.
23 februari, 2010 kl. 01:01 #108887TildaDeltagare@Rikard 3989 wrote:
Förtydligande: Du behöver inte betala för returfrakten.
Aha! Se där, jösses, ibland känns det som om det inte är möjligt att lära sig allt man behöver kunna, och ändå finns det så pass många webshopar/företag. Jag vet inte om jag blir mest uppgiven eller motiverad… 😮
23 februari, 2010 kl. 01:07 #108888TildaDeltagare@Parvelito 3990 wrote:
Tilda, tänk så här. Kunden köper ett nystan för 25kr + 24kr i frakt = 49kr. Du har ett TB på en tia eller något sådant i bästa fall, och emballaget, kostnaden för att få betalt och utskrift av följesedel gör att du jobbar ideellt.
Men om kunden köper 10 nystan för 250kr har du förhoppningsvis en hundring i TB. Och även om du då subventionerar Postens porto på 60kr, så att kunden betalar blott 49kr, samt betalar emballage och kostnad för att få betalt så har du i alla fall 70kr i kassan för att den tid du lägger ned. Inget man blir rik på, men mycket bättre än om kunden köper ett nystan.
Så sant men våra marginaler just nu är inte vad de borde vara då vi har köpt in förhållandevis få produkter, för att kunna urskilja vilka sorter som går bäst och därmed köpa in fler av dessa nästa gång. Så snart vi kan göra större inköp får vi förstås erbjuda något liknande. Vi hade planer på att subventionera frakten på en gång men kom fram till att det inte är hållbart i nuläget, tyvärr, det stör mig som sjutton. Jag vet ju själv hur mycket jag avskyr att betala frakt.
23 februari, 2010 kl. 12:41 #108892michaelDeltagare@Tilda 3912 wrote:
Så då innebär det att en kund helt enkelt kan hävda att hen inte fått varan trots att den i själva verket har kommit fram? Ett spårbart alternativ i det fallet är snarare en trygghet för mig… Eller är jag väldigt cynisk nu? :rolleyes:
Är man helt utlämnad till kundens nycker eller finns det något sätt att ”bevisa” att ett litet paket har levererats till brevlådan/inkastet även om det är skickat som brev?
Upplever inte problemet som särskilt stort längre med brev som inte kommer fram, som greger sa färre än 1/1000. Men får vara lite street smart, när du kommer över ett visst varuvärde som du bestämmer så skickar du som paket.
Av någon konstig anledning så är det mest ungdomar som inte får hem sina brevförsändelser Och nästan bara fakturaförsändelser och väldigt ofta mailar dom exakt på förfallodagen och säger att dom inte har fått något.
Vi har en generell gräns som går runt 7-800kr när vi skickar som paket. Men om det är en väldigt ung person som bor i en risk förort så skickar vi som paket för betydligt lägre gränsbelopp. Om personen försökt köpa på faktura men har betalningsanmärkning och istället beställt med kort så är vi också lite försiktigare och skickar paket vid lägre belopp.
Det har aldrig försvunnit något som en kund skickat i retur till oss.
22 oktober, 2010 kl. 14:23 #115541Lilla IvyDeltagare”Är man helt utlämnad till kundens nycker eller finns det något sätt att ”bevisa” att ett litet paket har levererats till brevlådan/inkastet även om det är skickat som brev?”
Enligt konsumentvägledaren jag pratade idag är man utlämnad…
Har varit med om några paket som skickats med posten som spårlöst försvunnit.
Men har ni varit med om den här varianten – Kunden säger sig inte ha fått en vara som är en del av en sändning – som jag med säkerhet vet är skickad. Nu har det hänt några gånger – en promille av alla paket – men har någon samma erfarenhet och hur hanterar ni det?Enligt KO är det enda man kan göra att filma när man packar
22 oktober, 2010 kl. 14:35 #115542ParvelitoDeltagareDet händer, om än ytterst sällan, och eftersom det vare sig är guld eller diamanter jag säljer så har kunden rätt. Det är minst jobb med det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.