Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Avbeställningar
- Detta ämne har 36 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2009 kl. 11:21 #93972GregerADeltagare
Jag är lite nyfiken på hur ni hanterar avbeställningar.
Ibland beställer folk innan de läst på vad de egentligen köper, och ringer dagen efter och vill avbeställa. Då har vi redan haft kostnaden för korttransaktion, ibland hunnit packa paketet osv.
Jag funderar på att ta ut en avbeställningsavgift på typ 50:-.
Ångerrätten börjar ju inte gälla förrän kunden tagit emot paketet, och då får han ju i alla fall stå för returfrakt, så han kommer inte billigare undan den vägen.
Synpunkter?
26 juli, 2009 kl. 12:25 #106575ParvelitoDeltagareJag har funderat lite på det där, av liknande anledningar. Varje månad är det några lustigkurrar som beställer saker utan att läsa, inte sällan på fredag och lördagkvällar.
Konsumentköplagen ger den säljande parten rätt till ersättning för de kostnader som denne haft i samband med ett avbrutet köp. Distanshandelslagen gör inte det. Jag har inte grottat ned mig i förarbetena till lagstiftningen om hur man resonerat där, men det skapar onekligen en del tolkningsmöjligheter.
Det som främst håller mig från att försöka med avgifter är att jag tror det blir jobbigt att driva expeditionsavgifter för uteblivna köp med mindre än att man tar till med en sådan storlek på släggan att framtida affärer ter sig omöjligt. Trots allt är det ju förmodligen människor som är intresserade av produkterna du säljer som gjort detta köp, och att skrämma dem från framtida affärer känns inte helt rätt för magkänslan.
26 juli, 2009 kl. 13:31 #106576JoelDeltagarePrecis som Parvelito är inne på så tror jag att du förlorar mer i kunder än du vinner i pengar, på att ta ut en sådan avgift.
Bara en sån sak som att känna att man inte vågar beställa, för att – om man ångrar sig – riskera en straffavgift .. gör nog att några potentiella kunder inte längre ”vågar” handla av dig.
/Joel
26 juli, 2009 kl. 13:36 #106577GregerADeltagareJag har gjort samma konstaterande som du Parvelito, dvs att rätten finns i Konsumentköplagen. Den gäller ju parallellt med distanshandelslagen, och såvida det inte uttryckligen framgår något annat i den senare lagen så gäller den första. Så juridiskt ser jag inga större problem.
Rent praktiskt så löser man det så att man gör en återbetalning med avdrag för avbeställningsavgiften. På så sätt blir det minimal administration på de som är betalda i förskott med kort, direktbank etc. Om man har en kortlösning där debitering sker vid leverans så har man ju ett auktoriserat belopp, och kan debitera avgiften inom ramen för detta.
Faktura/postförskott får man väl ta från fall till fall.
Det viktiga torde väl vara att det framgår av villkoren vad som gäller.Sen är ju frågan hur folk reagerar. Är det så att man får en massa mordhot, börjar figurera i Plus och Aftonbladet så kanske det är bättre att låta bli. Det brukar ju vara en viss typ av människor som inte riktigt förstår det här med balans mellan rättigheter och skyldigheter.
27 juli, 2009 kl. 10:25 #106578ParvelitoDeltagare@GregerA 1325 wrote:
Sen är ju frågan hur folk reagerar. Är det så att man får en massa mordhot, börjar figurera i Plus och Aftonbladet så kanske det är bättre att låta bli. Det brukar ju vara en viss typ av människor som inte riktigt förstår det här med balans mellan rättigheter och skyldigheter.
Aftonbladet och Plus tror jag inte du behöver bekymra dig för, men de övriga är mer jobbiga att ta hand om. Är det inte ett väldigt stort problem med avbeställningar så tror jag man vinner på att inte debitera avgifter.
27 juli, 2009 kl. 10:51 #106579Katrin LundgrenDeltagareFrågan är hur konsumentverket ställer sig till ångerrätt. Jag tror att den faktiskt gäller redan när beställningen läggs (finns företag som inte skickar varorna innan de två veckorna gått just för ångerrättens skull), och därför tror jag du får svårt att ta ut avgifter.
Du bör kontrollera det med dem, eftersom de nyss granskat e-handlare kan den frågan vara ytterst relevant att få ett riktigt svar på.27 juli, 2009 kl. 11:23 #106580DanDeltagareAvtalet påbörjas när man tar emot varan. Att hålla varan hjälper inte.
15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
27 juli, 2009 kl. 11:56 #106581GregerADeltagareInstämmer med Dan … ångerfristen börjar löpa när man tar emot varan. Det går alltså inte (i lagens mening) att ångra sig innan varan är mottagen.
Isåfall frånträder man köpet på ogiltig grund.27 juli, 2009 kl. 15:53 #106582Katrin LundgrenDeltagareJag tycker fortfarande ni ska kolla det med konsumentverket innan ni inför avbeställningsavgifter vid distanshandel.
Vad som står i lagen och vad de har för rekommendationer och tolkningar av lagen verkar inte alltid vara samma sak, (trots att lagen kan tyckas glasklar) hävdar jag efter den granskning som gjordes av en massa e-handlare för några veckor sedan…så kolla gärna och återkom med deras svar. Det vore mycket intressant att höra vad de säger.
27 juli, 2009 kl. 17:37 #106583GregerADeltagareJa, det är inte så enkelt med juridik alltid. Nu har jag några poäng i bagaget, så jag vet i alla fall lite om vad som gäller. Att det inte alltid skall tolkas så som det kan tyckas stå beror t.ex på prejudicerande fall som avgjorts i domstol, och där man sedan gör en tolkning av domstolens skrivning … dessutom väger förarbetena till lagen ganska tungt, dvs man försöker förstå vad lagstiftaren avsåg när lagen skrevs. Sedan väger också praxis in, dvs om det anses etablerat att ett visst förfaringssätt föreligger.
Som köpare är man skyldig att ta emot varan man beställt.
Därför är det t.ex tillåtet att ta ut en avgift om kunden inte hämtat ut sitt paket.I fallet med den granskning KOV gjort nyligen så gällde den såvitt jag förstått butiker som var certifierade enligt ”Trygg e-handel” och då har de ju också förbundit sig att följa Svensk Distanshandels branschregler. De går ju lite längre än lagen. Så i det fallet kan deras kritik grunda sig på mer än vad lagen kräver.
Jag får se, kanske slänger iväg en fråga. Åtminstone kommer jag nu att utforma villkoren så att vi ”förbehåller oss rätten” att ta ut en avgift.
Kan ju också säga att det är inget stort problem för oss – det är mest en principsak. Principen att avtal skall hållas är ännu fundamental i vårt rättssystem, och även konsumenter omfattas av det.
Det som är ett lite större problem är de som ringer o vill lägga till en ”liten sak” … även här är ordern ofta redan betald och packad. Massor av extra arbete för småsaker. Men de handlar ju i alla fall …
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.