Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › % av omsättningen för marknadsföring
- Detta ämne har 15 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av kalsonger.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2011 kl. 12:32 #96549Katrin LundgrenDeltagare
Enligt ett gammal mått brukar man lägga ca 8-10 % av sin omsättning på marknadsföring. Gör ni det?
Jag rannsakade mina butiker i dag och insåg att i Gardenhome lägger jag 11 % av omsättningen på marknadsföring och i Swecat 0,1 %
Hur ser det ut i era butiker?
30 september, 2011 kl. 12:44 #127926ParvelitoDeltagare2-4% brukar man anse som normalt inom fackhandeln i butik. Men, E-handel kräver mera. Mycket mera. Själv hamnar jag runt 10-12% när alla Adwords, Blocket, Tradera m.fl. har fått sitt
Jag håller just nu på med en liten bloggpost om just kostnadsmassan inom E-handel, och konstaterar krasst att det man kan spara på billigare lokaler och inredning som E-handlare istället för traditionell handel, får man istället lägga på marknadsföringskontot.
Det kanske är så att det är dyrare att bedriva E-handel än en fysisk handel, och ändå prispressar E-handeln glatt vidare. Det är väl anledningen till de massiva lönsamhetsproblemen hos liten som stor, tror jag.
30 september, 2011 kl. 12:49 #127928Jimmy OstromDeltagareTror jag oxå! Eller i mitt fall vet jag detta.
@Parvelito 25299 wrote:
Det är väl anledningen till de massiva lönsamhetsproblemen hos liten som stor, tror jag.
30 september, 2011 kl. 12:58 #127929nmnDeltagare@Kodmyran 25297 wrote:
Enligt ett gammal mått brukar man lägga ca 8-10 % av sin omsättning på marknadsföring. Gör ni det?
Om man lägger så mycket på markadsföring i databranschen så får man betala för att gå till jobbet:(
30 september, 2011 kl. 13:13 #127930friedrichDeltagareVisst kan man ha en begränsad marknadsföringsbudget, (så är fallet för majoriteten av alla småhandlare) problemet är då att det är svårt att få ordentlig fart på tillväxten och utan tillväxt riskerar man att väldigt snabbt komma på efterkälken.
Många startar upp ehandel och ehandelsleverantörerna har säkert en del att stå i, men de talar naturligtvis inte om vad som faktiskt krävs i marknadsföringsväg. Det är helt klart så att marknadsföringskostnaderna har fallit i ngt av glömska de senaste åren. Samtidigt har flera ”experter” hävdat att med googles intåg har möjligheterna för mindre aktörer att nå ut ökat……
30 september, 2011 kl. 16:22 #127935TianDeltagareJag har galet lite. Kronormässigt. Tidsmässigt blir det några timmar i månaden.
0.63% förra året.1 oktober, 2011 kl. 06:17 #127952SekeDeltagareVi ligger på 0,5 %. Det är lite, men vi är välkända i vår nisch och kunderna är återkommande.
För oss är den stora kostnaden inte att få beställningen utan att expediera den.
1 oktober, 2011 kl. 09:15 #127958NO LINGODeltagareVi lägger ca 10% av omsättningen på marknadsföring och det är till 99% på adwords.
1 oktober, 2011 kl. 10:29 #127960evomediaDeltagareca 3% lägger vi i ena och ca 0,7% i andra=) men det ska ökas:P
1 oktober, 2011 kl. 13:15 #127971info@sportstolen.seDeltagareca 12% hitills, endast blocket just nu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.