Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Autokorrigering av varukorg?
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2010 kl. 00:25 #95176FreddeDeltagare
Om en kund vill handla mer av en produkt än vad som finns i lager, tycker ni det då är en bra idé om varukorgen lämnar ett meddelande om detta och automatiskt redigerar ner till det antal som finns hemma i lager när man kommer till kassan?
Eller ska man låta köpet gå igenom som att inget har hänt och sedan kontakta kunden för att tala om att allt inte fanns hemma just nu? Hur brukar ni göra?
12 november, 2010 kl. 01:43 #116219sebastianilssonDeltagareJag har som så att det går bara att köpa det antal produkter som finns i lager, sen om en produkt är slut så kan de välja att få meddelande när den är i lager. Vet inte vad som är bäst dock, men personligen vill jag veta om produkten finns i lager eller inte när jag beställer
12 november, 2010 kl. 07:07 #116221jockesoftDeltagareVåra kunder kan bara köpa det vi har i lager, det blir helt plötsligt andra leveranstider om vi först skall beställa hem varorna innan vi skickar dem. Vi vill att våra kunder skall veta att vi har varorna i lager och skickar iväg deras beställning senast dagen efter.
Om vi skall ta mot beställningar där vi inte har varan i lager så kan det bli lång väntan för kunden om de beställer vissa varor.
Nåt som jag saknar är funktionen som du har att kunden kan få meddelande när produkten är åter i lager, den tror jag är värd mycket.
12 november, 2010 kl. 08:11 #116229FreddeDeltagareJo jag har också så att man enbart kan köpa produkter jag har i lager och är de slut så gråas köp-knappen ut.
Men frågan är om du har 1 st kvar av en produkt hemma i lager så kan ju kunden köpa den, men om hon/han då väljer att lägga 2 st i varukorgen, vad händer då? Det är här jag tänkte om det är smart att vaukorgen justeras automatiskt, dvs minskar antalet till det som finns hemma i lager?
Eller tror ni att det kan skapas irritation hos kunden att varukorgen justeras och att man istället bör låta köpet gå igenom och sedan ta kontakt med kunden och berätta hur det ligger till och köra delleverans?
12 november, 2010 kl. 08:17 #116231EmilDeltagare@Fredde 12214 wrote:
Jo jag har också så att man enbart kan köpa produkter jag har i lager och är de slut så gråas köp-knappen ut.
Men frågan är om du har 1 st kvar av en produkt hemma i lager så kan ju kunden köpa den, men om hon/han då väljer att lägga 2 st i varukorgen, vad händer då? Det är här jag tänkte om det är smart att vaukorgen justeras automatiskt, dvs minskar antalet till det som finns hemma i lager?
Eller tror ni att det kan skapas irritation hos kunden att varukorgen justeras och att man istället bör låta köpet gå igenom och sedan ta kontakt med kunden och berätta hur det ligger till och köra delleverans?
Du kan ju förebygga det hela och ha ex. en pop-up ruta som säger att det endast finns en vara kvar i lager om kunden försöker lägga i 2st i varukorgen. Då behöver du ju inte göra någon justering i varukorgen.
12 november, 2010 kl. 09:44 #116240MysticaDeltagareAtt automatiskt korrigera kundvagnen tror jag inte är någon bra ide. Det skapar nog mer frustration hos kunden för att det inte är så som denne tänkt och gjort.
Nu är det väl inte riktigt snarlikt kanske och beroende på hur man gör. Men tänk dig att måla med en blå färg och det blir rött så förstår du min poäng.
Vi har inte garanterad dagen efter leverans utan en leveranstid på upp till 7 arbetsdagar så jag har inte riktigt detta problemet. Vi har i dagsläget heller inte något lagersaldo ut till kund.
Den lilla fördel jag kan se att vi har är att se hur mycket en produkt efterfrågas när kunder kan beställa vad vi inte har i lager.
//Niclas Mann
15 november, 2010 kl. 22:27 #116328jornikDeltagareI lösningar som jag byggt så har kunden meddelats om avvikelsen och då kunnat välja att fullfölja köpet eller helt enkelt avbryta. Dock kräver ju detta en online-koppling till lagersaldot, men det verkar du ju ha.
/ Jörgen
16 november, 2010 kl. 14:50 #116342LastbrygganDeltagareJag har gjort det så att om det inte finns tillräckligt i lager av en produkt så måste kunden minska antalet själv i kassan. För tydlighetens skull är även ”Slutför-köpet-knappen” borta tills antalet är minskat i korgen.
Jag tror inte på att minska automatiskt, jag som kund hade reagerat negaivt på en sådan funktion. Se bifogad bild på hur det ser ut i mon kassa när du har för många i korgen.
17 november, 2010 kl. 01:48 #116357EmilDeltagareÄr det någon som har sett någon studie på vad som fungerar bäst?
Personligen föredrar jag om det står antal som finns i lager och står det 3 i lager och jag trots allt försöker beställa 4 så går det inte och att jag också då får upp ett meddelande om hur många jag kan köpa.
Om jag köper 3 burkar öl på ICA så vill jag inte att någon i kassan skall ta bort 2, eller ta bort allihopa och säga att dom måste beställa från leverantören..
De var ingen höjdare när jag hade fyllt en hel vagn med förvaringslådor från IKEA bara för att få veta i kassan att allihopa är visningsex och inte till salu. Hela hyllan var visningsex. Såklart ifrågasatte jag det hela men stora ftg är sällan flexibla.Jag kan se en viss fördel psykologiskt sett med lastbryggans lösning där kunden själv får lägga tillbaka en vara istället för att den rycks ut korgen, men helst skulle det inte behöva gå så långt och det innebär endel merarbete för kunden. Men jag antar att saker och ting kan säljas slut på vägen till kassan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.