Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Att tänka på vid kampanj/rabatt på hela sortimentet?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2014 kl. 10:30 #101658FDawidssonDeltagare
Hej,
sitter och funderar lite på olika kampanjer som kan passa oss.
Tänkte rådfråga lite om hur man ska tänka när man släpper ex. en rabattkod på 15% som gäller hela sitt sortiment, under ex 24h.
Vad ska man räkna på för att det ska vara värt det så att säga?Jag tycker det är svårt att räkna fram några ”exakta” siffror då vi har ett väldigt stort sortiment med över 550 varumärken. Dessa handlas mestadels av stora grossister men i och med detta så är avtalen, dvs. återförsäljarrabatten väldigt olika.
Jag ser en sån här typ av kampanj som ett bra sätt att locka förstagångskunder, som vi sedan genom vårt sätt att jobba får att stanna kvar och blir återkommande kunder.
(Vi har väldigt hög frekvens på återkommande kunder dag.)Några inputs på vad man ska tänka och räkna på?
Mvh. Fredrik
16 april, 2014 kl. 12:54 #174204MagentoDeltagareMin spontana tanke. Hur lockad blir du själv av en rea/rabatt på 15%? (bortsett från produkter som kostar väldigt mycket som t.ex. en bil). Spontant så gör du din befintliga kunder en tjänst som kan köpa billigare men att attrahera nya kunder kräver annat.
Implementera ett lojalitetsprogram och tänk mer långsiktigt istället.
16 april, 2014 kl. 14:25 #174206FDawidssonDeltagareTack för inputen!
Personligen dras jag till det då produkterna vi säljer är dyra och 15% är en bra deal. Vår genomsnittsorder ligger på ca 3000:-
Detta genomsnitt sänks tack vare hög kvantitet på ex solglasögon á 99:-
Men tittar man på ordrarna så ligger det vanligaste runt 5000:- – 12000:- och då gör ju 15% en hel del på priset.Vi kör med ett lojalitetsprogram (funkar otroligt bra!), vi sköter det själva och har inte det implementerat i shoppen för det tycker jag personligen ser riktigt tråkigt ut.
Jag ser inget fel med att göra våra befintliga kunder en tjänst då dom återigen kan använda oss som leverantör av delar till sin bil, t.o.m med till ett bra pris.
Visst förlorar vi vinst på något sånt här men det är dit jag vill komma.
Är det värt att få nya kunder och öka köpen genom en sån här kampanj?Någon måste ju sitta på lite tankar efter att ha provat Cyber Monday/Black Friday ex.
16 april, 2014 kl. 14:36 #174207Katrin LundgrenDeltagareOm jag tittat på de gånger jag kört sådana kampanjer så har det lönat sig. Men man måste nog titta på kundgruppen man vänder sig till och på varorna man säljer. Säljer man varor som finns överallt eller ganska unika varor? Har man många återkommande kunder i dag så att man tror att det är lätt att skapa återkommande kunder av en kund. Jobbar man med att få kunder till att bli återkommande. Allt sådant bör man fundera på innan kampanjen för att bedöma ifall det är rimligt.
18 april, 2014 kl. 11:13 #174235Runns.seDeltagare@Magento 76739 wrote:
Min spontana tanke. Hur lockad blir du själv av en rea/rabatt på 15%? (bortsett från produkter som kostar väldigt mycket som t.ex. en bil). Spontant så gör du din befintliga kunder en tjänst som kan köpa billigare men att attrahera nya kunder kräver annat.
Implementera ett lojalitetsprogram och tänk mer långsiktigt istället.
Vi kör en 20% någon gång per månad i alla butiker för att locka in nya och ge gamla kunderna en bonus.
Det var dåligt med prylar till min gamla Trans Am i din shop
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.