Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Att tänka på vid export.. och lite till..

Etiketter: , ,

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96279

    Halloj.

    Vill bara skriva av mig och kanske få någon rättelse :)

    Sände ett paket med DHL till Norge (privatperson)

    Värdet uppgick till 3700 ca.

    Paketet skadades någonstans på vägen och produkten (strålkastare i glas) krossades.

    Vi fick vår reklamation godkänd och vi vart förvånade när vi blir ersatta med 634 kr. Tydligen får vi 80 kr/kg bara!?

    Antar att detta har med vilka terms man väljer när man bokar frakten.

    En dyr läxa blir det för oss troligen, men det är då man lär sig iaf ;)

    En annan sak jag tänkte på om vi är ansvariga för att paketet kommer fram i oskadat skick egentligen?

    Vet inte om man måste specifiera ”fritt vårt lager” i köpvillkoren då?

    Dock så kommer vi i vilket fall som helst att ersätta vår kund med en ny lampa.

    Någon som varit med om liknande och kan vi förhandla med dhl om att få mer ersättning?

    Tack för mig.

    #125017
    Joel
    Deltagare

    @info@sportstolen.se 22096 wrote:

    Halloj.

    Vet inte om man måste specifiera ”fritt vårt lager” i köpvillkoren då?

    Jag har alltid undrat vad ”fritt vårt lager” betyder, någon som kan förklara?

    #125019

    @Joel 22098 wrote:

    Jag har alltid undrat vad ”fritt vårt lager” betyder, någon som kan förklara?

    Svärfar förklarade att det betydde att när paketet lämnar vårt lager är det mottagaren som ansvarar för paketet.

    Man kan tydligen även bestämma att man som säljare har ansvaret till en viss ort/lastplats.

    #125020
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror inte du kan bestämma annat än att du ansvarar för paketet tils det nått mottagaren när du säljer till privatpersoner

    #125022
    GregerA
    Deltagare

    Vid internationell handel så har man olika begrepp för att avtala när risken för varan och kostnaden övergår från säljaren till köparen; INCOTERMS. Man använder ofta liknande definitioner nationellt. De vanligaste är

    EXW, ExWorks – vilket närmast motsvarar ”fritt vårt lager/fritt fabrik”.
    Köparen tar ansvar så fort godset lämnat säljarens lager/fabrik.

    FCA, Free Carrier, Fritt Fraktförare
    Köparen tar ansvar så fort godset tagits om hand av transportören

    FOB, Free On Board, Fritt lastat
    Köparen tar ansvar så fort godset är lastat på fartyget

    DDP, Delivered Duty Paid, Fritt levererat
    Säljaren är ansvarig ända tills godset nått köparen, och står även för ev tull.

    När man handlar B2B så gäller full avtalsfrihet.

    När man säljer till konsumenter (B2C) inom EU/EES så har man ansvar för att varan når mottagaren. Till konsumenter utanför EU/EES så gäller dock avtalsfrihet.

    Oftast kan man teckna en transportförsäkring som ger full ersättning om godset skadas eller förloras. Det brukar kunna göras i fraktprogramvaran, och kostnaden är 1% av försäkringsbeloppet.

    #125025
    Plastskivor
    Deltagare

    Exworks / fritt lager är ju ofta nått som en leverantör (B2B) anger i bruttoprislistor, offerter etc. Detta innebär då att det kommer att tillkomma kostnader för frakt och pall när du ska beställa. Sedan när man väl beställer så gör man ju det ofta med frakt och om det då¨är leverantören som emballerar godset och beställer frakt så får har ju tusan se till att det är ordentligt gjort så att det inte blir transportskador, och ta ansvar om det ändå blir det.

    Om man har avtalat på något annat sätt än att den som packar godset och beställer frakten tar ansvar för transportskador som kan hänföras till otillräcklig emballering så blir det ju jäkla knepigt.

    Jag har funderat lite på detta avseende på retur från konsument som vill utnyttja returrätt. Jag har bara fått en sådan retur och då hade kunden bara lagt min vara i en sopsäck, och det såg ju inte så skojig ut när den kom tillbaka. Men jag iddes inte bråka om det..

    #125031
    Seke
    Deltagare

    @GregerA 22103 wrote:

    DDP, Delivered Duty Paid, Fritt levererat
    Säljaren är ansvarig ända tills godset nått köparen, och står även för ev tull.

    När man handlar B2B så gäller full avtalsfrihet.

    När man säljer till konsumenter (B2C) inom EU/EES så har man ansvar för att varan når mottagaren. Till konsumenter utanför EU/EES så gäller dock avtalsfrihet.

    När man säljer till konsumenter utanför EU, typexempel Norge, kan det vara bra att skicka DDU, Delivered Duty Unpaid, vilket innebär att säljaren ansvarar för att varan når köparen men att det är köparen som står för tull.

    #125032
    GregerA
    Deltagare

    @Plastskivor 22106 wrote:

    Exworks / fritt lager är ju ofta nått som en leverantör (B2B) anger i bruttoprislistor, offerter etc. Detta innebär då att det kommer att tillkomma kostnader för frakt och pall när du ska beställa. Sedan när man väl beställer så gör man ju det ofta med frakt och om det då¨är leverantören som emballerar godset och beställer frakt så får har ju tusan se till att det är ordentligt gjort så att det inte blir transportskador, och ta ansvar om det ändå blir det.

    Om man har avtalat på något annat sätt än att den som packar godset och beställer frakten tar ansvar för transportskador som kan hänföras till otillräcklig emballering så blir det ju jäkla knepigt.

    Jag har funderat lite på detta avseende på retur från konsument som vill utnyttja returrätt. Jag har bara fått en sådan retur och då hade kunden bara lagt min vara i en sopsäck, och det såg ju inte så skojig ut när den kom tillbaka. Men jag iddes inte bråka om det..

    Min uppfattning är att om de beställer fel frakt så har de inte gjort vad ni avtalat, och då är säljaren ansvarig för ev skador. Det känns ju också rimligt att de har ett ansvar för att godset packat på lämpligt sätt för det transportsätt ni kommit överens om.

    I praktiken så är det svårt att få ersättning för skadat gods om det inte finns yttre skador på paketet. Godset skall vara packat och emballerat så att det tål den hantering som förekommer under transporten. Går det sönder så har det bevisligen varit för dåligt packat … 😮
    I princip skall det tåla att släppas från 1m höjd, så ha alltid det i åtanke när ni packar. Att lägga ett glas i bubbelpåse är inte tillräckligt.

    När en kund returnerar något (ångrat köp) så är det han som står för risken.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.