Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att sälja taxfree – enkelt eller krångligt?
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2013 kl. 11:15 #100976SekeDeltagare
Vi får ibland frågan från personer som bor utanför EU och som ska på besök till Sverige om de kan handla varor och själva ta med sig över gränsen och sedan få tillbaka momsen. Jag vet att det går i princip och det är vanligt att fysiska butiker som mest säljer till turister har flaggor och dekaler med ”TAX FREE shopping” för att locka exportkunder på besök.
Skatteverket skriver
(Försäljning till besökare från land utanför EU | Skatteverket [NS4 version])Om köparen bor i ett land utanför EU kan du under vissa förutsättningar i efterhand betrakta försäljningen som export. Köparen får tillbaka den moms som betalats. Säljaren redovisar försäljningen som export i skattedeklarationen.…
Köparen kan också få tillbaka momsen i efterhand av den affär där varan köpts. Det finns inte någon skyldighet för svenska affärer att tillämpa systemet. Om affären vill utnyttja möjligheten ska köparen visa upp varan vid det tullkontor där varan förs ut ur EU. Tullkontoret ska då stämpla fakturan eller en jämförbar handling. Denna handling ska köparen sedan skicka till affären där varan köpts.
Det verkar också finnas möjlighet att använda ett ombud, en ”godkänd intygsgivare”, som hanterar återbetalningen med avdrag för provision.
Nu undrar jag om någon på forumet gör detta, med eller utan ombud, och i så fall om det fungerar smidigt?
16 november, 2013 kl. 15:38 #170166GregerADeltagareJag har ingen egen erfarenhet, men det vanligaste är nog att butiken ansluter sig till Tax Free Shopping Global Blue. De brukar ha en utbetalningslucka på de större flygplatserna, så kunden kan få momsen utbetald direkt efter han passerat tullen.
Nu är det nog inte gratis för handlaren, utan de tar en provision om jag inte minns fel.
Det finns nog något ytterligare företag som erbjuder en liknande tjänst.
17 november, 2013 kl. 06:04 #170176SoffsDeltagare@GregerA 71944 wrote:
Jag har ingen egen erfarenhet, men det vanligaste är nog att butiken ansluter sig till Tax Free Shopping Global Blue. De brukar ha en utbetalningslucka på de större flygplatserna, så kunden kan få momsen utbetald direkt efter han passerat tullen.
Nu är det nog inte gratis för handlaren, utan de tar en provision om jag inte minns fel.
Det finns nog något ytterligare företag som erbjuder en liknande tjänst.
Nu har vi även fysisk butik och har Global Blue av den anledningen och utöver anslutningsavgiften på 500 kr betalar inte handlaren något. Avgiften tas ut av kunden så återbetalningen blir upp till 17,5%.
Vi har häftat talongen på fakturan när vi har haft kunder som beställt när de har varit i Sverige och vill ta med hem. Extra vanligt så här års då många utlandsbosatta svenskar är hemma och firar jul.
17 november, 2013 kl. 23:39 #170208SekeDeltagareTack för svar, GregerA och Soffs.
Golden Blue tar tydligen ut en avgift både av säljaren (500 kr anslutningsavgift) och köparen (7,5 % gissar jag, eller 30 % av momsbeloppet?).
Vad är det som gör det värt för säljare och köpare att anlita Global Blue som ”godkänd intygsgivare” jämfört med att köra i egen regi? Enklare för köparen att få tillbaka pengar? Enklare för säljaren att administrera?
— Svante
18 november, 2013 kl. 04:55 #170221SoffsDeltagareÅterbetalningen följer en tabell med intervall så återbetalningen blir som mest 17,5%.
För oss är det främst att det är så etablerat och att vår administration är minimal. Talongen fylls i online och skrivs ut. Global Blue sparar alla dokument åt oss och skickar faktura.. Det är enkelt för kunden och kunden vet att den utan krångel får tillbaka en del av pengarna vid utresa.
Nu har vi rätt många sådana köp i butiken då vi ligger på gågata som invaderas av turister under sommarhalvåret så femhundringen är hemräknad sedan länge. Jag hade nog kört i egen regi om jag bara hade haft webshoppen. Största problemet som jag ser det är att verifiera korrektheten i inskickade tulldokument. Vi fick ett från grönland en gång, oanmält, och vi valde att inte återbetala. Det var en skrynklig pappersbit med en stämpel.
20 november, 2013 kl. 18:55 #170310SekeDeltagareOK, så för att köra i egen regi behöver man egentligen bara
1) sälja som vanligt inklusive svensk moms
2) betala tillbaka momsen till köparen om och när man får tillbaka av Tullkontoret stämplad ”faktura eller en jämförbar handling”
3) redovisa försäljningen som export i skattedeklarationen
Man behöver inte registrera sig i förväg, ansöka om tillstånd eller använda särskilda blanketter, bara ovanstående steg och förstås spara den stämplade fakturan för eventuell kontroll i efterhand.
Är det rätt uppfattat?
I så fall är det ju rätt enkelt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.