Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Att packa och skicka varor?

Visar 5 inlägg - 61 till 65 (av 65 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #125884
    Putte
    Deltagare

    Ah, logistik, ett av mina favoritämnen!

    Min e-butik är i storleksordningen garderob, så där kanske jag inte har så mycket att komma med.

    På dagarna arbetar jag på ett av världens största logistikföretag med just tredjepartslogistik. Jag kan ju berätta lite hur vi arbetar för att ge er inspiration.

    Prylarna det handlar om är datordelar, ca. 30000 olika artiklar och volymerna ligger på ca 3000 delar/dag. Alla ordrar går från kundens system in i vårt egna HTML-baserade system. Ordrarna skrivs ut i lagerföljd, dvs man börjar på första lokationen och går sen framåt. De flesta ordrar är det bara en del på.

    Efter delen plockats tas den bort till packborden, alla delar är färdigpackade så det packpersonalen gör är att de scannar streckkoden på orden och sen produktkoden på delen. Detta gör att det inte går att plocka fel. Stämmer ordernnummer med produktkod skrivs en adresslapp ut. Ordertyp, land/ort, och vikt bestämmer fraktsätt. Sen skickas delen till en sorteringsposition där den läggs på rätt plats och i slutet av dagen hämtas allt upp.

    Ett tips till alla här är att använda er av scanners och streckkoder, sparar massvis med tid och felplock. Vi har ca. 2 felplock / år tack vare detta.

    #125885
    Joel
    Deltagare

    Vi har börjat att använda scanner och streckkoder också, det underlättar en hel del och har gjort pack&plock både effektivare och mer korrekt än tidigare.

    #125886
    Lastbryggan
    Deltagare

    Detta gör att det inte går att plocka fel.
    Vi har ca. 2 felplock / år tack vare detta.

    Om det inte går att plocka fel och det ändå plockas fel, vad är det som går fel då?:confused:
    Jag håller med om att det är en fantastisk siffra i förhållande till antalet ordrar men ”ordmärkare” som jag är så måste jag fråga.

    #125887
    Putte
    Deltagare

    @Lastbryggan 23071 wrote:

    Om det inte går att plocka fel och det ändå plockas fel, vad är det som går fel då?:confused:
    Jag håller med om att det är en fantastisk siffra i förhållande till antalet ordrar men ”ordmärkare” som jag är så måste jag fråga.

    Hehe, jo jag håller med om att det är lite motsägelsefullt.

    Det är två saker som kan gå fel – antingen är varan felmärkt från leverantör (fel produktkod) eller så har den som packar tvingat systemet att stänga ordern, vilket går om man skriver in ett visst kommando.

    Sen blir det givetvis en del fel när paketen ska sorteras till rätt transportör, men det kan man inte beskylla plockarna för.

    #175524
    ppc
    Deltagare

    Det finns bra guider att använda på nätet för att se så att din packning lever upp till transportörernas krav, du kan gå miste om din ersättning vid reklamationsärenden om det bedöms att det är bristfälligt packat.

    Olika transportörer har olika rekommendationer, UPS till exempel säger att ett paket ska kunna släppas i golvet från 1,5 meters höjd utan att innehållet tar skada, detta är de krafter paketet kommer utsättas för under transporten på banden i sorteringsterminalerna.

    UPS: Förbereda för sändning

    UPS egen ”how to” – hur du packar i kartong, olika kartongers hållbarhet, osv.

Visar 5 inlägg - 61 till 65 (av 65 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.