Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Att lova runt men hålla tunt i sin marknadsföring
- Detta ämne har 25 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2010 kl. 16:33 #115889DanDeltagare
Jag lät kanske lite bitter, det var inte meningen och inte heller meningen att folk ska känna tacksamhet för det Ehandel.se är. Det är en business såklart, bara en väldigt dålig en i dagsläget. Men utan medlemmarna hade den inte varit någonting.
Kände mig bara lite påhoppad som en elak hycklare som gör allt för pengar
Tror jag ska gå hem och lägga mig nu…
@Thomas THL 11832 wrote:
Absolut, jag förstår det och jag bugar och bockar för alla värdefulla tips m.m. jag har fått här!
/Thomas
3 november, 2010 kl. 17:53 #115893ParvelitoDeltagare@jockesoft 11834 wrote:
Är det någon här som vet hur mycket rabatt som de stora företagen får från Posten? För att slå DHL och Schenker så måste det vara rejäla rabatter vi pratar om.
Postens priser brukar kunna basera sig på en hel del variabler. Bland annat är de närmast sjukligt förtjusta i att analysera vilka postnummerområden man skickar till, men också storlekar och mix mellan 09:00, 12:00, 16:00, postpaket, hempaket. PF och vad det nu är. Inte minst viktigt är också när och hur det kan hämtas samt om det är sorterat. Sedan har ju Posten en hel del annat också som vanlig post, DR-utskick, utrikes paket, hemtagning med container, PEX budservice och vad de nu gör. Det har också en viss betydelse.
En del saker har Posten svårt att ge rabatt på, t.ex. är brevportona ganska hårt reglerade av PTS, men det kan ju alltid spilla över på paketpriserna…
Vad betyder det då i form av priser? Jag vet företag som haft uppemot 65-70% rabatt på ordinarie pris för DPD 16:00. Riktigt stora företag brukar teckna avtal med Posten där de betalar en procentuell avgift av sin omsättning för försändelserna. Posten tar därmed en mycket aktiv del av deras affärsmodell och är en del av den.
Som transportköpare är det inte alltid lätt att jämföra de alternativ för att skicka paket som finns. Ju större man är, och desto mer tjänster man behöver, desto knepigare är det att komma ut med rätt beslut som är mest gynnsamt för affärerna. Är det t.ex. OK om 2% av kunderna får sina paket med DHL en gång i veckan, och om man väljer att skicka de 2% av paketen med Posten, vad får man för pris då? Jag har suttit en del med sådana kalkyler, och det är inte alls roligt. Däremot lärde jag mig då att Posten har ett väldigt heltäckande utbud av transporttjänster, och ibland är det rätt skönt att det är ett bolag som är motpart istället för många bolag som man ideligen måste ha möten med. (Och ungefär samtidigt som man börjat förstå varandra så byter de kontaktperson). Likadant är det rätt så skönt att det inte kommer hela karavaner med lastbilar från olika transportföretag för att lämna och hämta saker. Sådant är mycket utrymmeskrävande och drar en hel del personal.
3 november, 2010 kl. 18:15 #115898GregerADeltagare@jockesoft 11834 wrote:
Är det någon här som vet hur mycket rabatt som de stora företagen får från Posten? För att slå DHL och Schenker så måste det vara rejäla rabatter vi pratar om.
Det kan nog variera en hel del.
Avtalet som Posten har med Staten, och som kan utnyttjas av alla statliga myndigheter, hittar du här: http://www.avropa.se/upload/Bilagor/Aktuella/SKV-132594684-06-21-Posten%20Logistik%20AB/pdf%20Prislista%20Posten%20Logistik%20100401.pdf
Sen finns det säkert företag som har stor volym på t.ex bara Postpaket, och har ett ännu bättre pris på det.
4 november, 2010 kl. 08:03 #115905Thomas THLDeltagare@GregerA 11846 wrote:
Avtalet som Posten har med Staten, och som kan utnyttjas av alla statliga myndigheter, hittar du här: http://www.avropa.se/upload/Bilagor/Aktuella/SKV-132594684-06-21-Posten%20Logistik%20AB/pdf%20Prislista%20Posten%20Logistik%20100401.pdf
Det där är ju priser man skulle acceptera med 10-15% påslag.
Sen finns det ju ännu mer prutmån:
”Vid större volymer från ett och samma ställe kan separat offert lämnas.”Först DÅ skulle Posten kunna titulera sig som ”E-handlarens bästa vän” och inte ”Gigantiska e-handlares bästa vän” som de är nu.
4 november, 2010 kl. 08:35 #115907ParvelitoDeltagare@Thomas THL 11853 wrote:
Det där är ju priser man skulle acceptera med 10-15% påslag.
Näe, motsvarigheten till det jag skickar idag är deras Postpaket, och det statliga avtalet ligger en bra bit över det jag betalar för DHL Servicepoint, med undantag för paket över 15kg, men jag tror inte att jag har skickat mer än 3 sådana i företagets historia.
4 november, 2010 kl. 08:54 #115908jockesoftDeltagareVar ju faktiskt inte jättebra priser om man jämför med t.ex DHL via Pluskontot, måste säga att jag trodde att det skulle vara betydligt lägre priser.
4 november, 2010 kl. 10:08 #115909obbeDeltagareInstämmer föregående talare.
Men det företagspaket 16,00 var det bra priser och och postpaket fast ingen intervall.
Sen här i Helsingborg. Har vi en stor fördel.
Kan lämna på dhl fram till 1900, medans posten paket 17 och brev 19.
Varit på DHL 1855 framme dagen efter om det skall klara det enligt turlistan. Klockrent.10 november, 2010 kl. 13:44 #116137ParvelitoDeltagareHur många utlämningsställen får Posten kvar?
http://helahalsingland.se/ovanaker/viksjofors/1.2484518-posten-drar-in-paketuthamtningen-i-viksjoforsKanske någon kan fråga Arne om på Fredag…
10 november, 2010 kl. 18:08 #116156KockenDeltagare@Parvelito 11855 wrote:
det statliga avtalet ligger en bra bit över det jag betalar för DHL Servicepoint.
Man kan ju undra hur urvalsprocessen har varit för att Staten skulle välja Posten och inte DHL. När små webbhanddlare som vi här på forumet, kan får bättre pris än stora ”Staten” bara genom att använda DHL Servicepoint.
10 november, 2010 kl. 18:12 #116158Patrik LidstromDeltagare@Kocken 12135 wrote:
Man kan ju undra hur urvalsprocessen har varit för att Staten skulle välja Posten och inte DHL. När små webbhanddlare som vi här på forumet, kan får bättre pris än stora ”Staten” bara genom att använda DHL Servicepoint.
I teorin skulle posten kunna leverera gratis i många fall bara för att ta en affär och ändå inte förlora pengar på det pga det stora logistik nät de har.
Har du rätt volym kommer posten vara billigast, tveklöst. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.