Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att lita på kunder…
- Detta ämne har 25 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2013 kl. 15:46 #171029PysselgummanDeltagare
Jag har kört faktura i egen regi tills helt nyligen. Kalkylerade med att jag kunde ta en och annan blåsning om jag räknade mot kostnaden för faktura i annan regi. Men man tröttnar ju och blir lätt desillusionerad på människor som sätter saker i system. Nu har jag gått över till Klarna och tycker det är så jädra skönt att slippa jaga kunder som inte betalar
10 december, 2013 kl. 16:30 #169558Fru BadDeltagareEller hur! Jag valde vanlig faktura för jag trodde inte folk var såå oredliga!
Tog kontakt med den förste personen via social media, det var hen som har beställd.
Frågade hur det gick med ID och paketen som vänter på Posten. Vänter på svar.Otroligt osäker på den nummer två i samma gata. Tråkigt att skicka paket som inte blir hämtad, speciellt om hen ska ha monogram.
Personnummer är ju offentlig i Sverige, men att ha oreg telefon/mejl kan alla ha. (Tur jag oftast använder rek. sändning)10 december, 2013 kl. 16:33 #169559Fru BadDeltagare….och nu har en med samma efternamn som sista, samma adress och telefon OCH person nummer försökt beställa till nästan 5000:- (tillsammans 9000:-)
10 december, 2013 kl. 17:24 #171031QarillionDeltagare@Fru Bad 72919 wrote:
….och nu har en med samma efternamn som sista, samma adress och telefon OCH person nummer försökt beställa till nästan 5000:- (tillsammans 9000:-)
Det låter ytterst mystiskt och jag hade definitivt inte skickat mer i ditt fall.
Vad fick du för svar när du mailade att du inte kunde leverera mer på faktura innan den/de andra var betalda?
Fick du inget svar på den frågan så är det nog bara ett försök till bedrägeri alltsammans.
Vi har åkt på en del blåsningar när vi fakturerade i egen regi och förmodligen hade vi kunnat undgå 80% av dessa om man bara litat på sin magkänsla, resterande har helt enkelt fått för sig att få med sig så mycket prylar som möjligt på så kort tid som möjligt.
Vi kör idag Svea och jag tycker det fungerar bra och är väldigt nöjd över att slippa bestämma själv Man är helt enkelt alldeles för säljkåt när besluten skall tas tyvärr.
10 december, 2013 kl. 19:36 #171038Fru BadDeltagareTack för svar Quarillon.
Fick svar att det var dubbeltnamn som står på ID.
Namn i mejl: aaa efternamn
1 bäställning: bbb efternamn
2 bäst: ccc efternamn (makulerat pga order redan innan)Och på leg: ”ccc eee bbb efternamn”
Skrev att jag ville ha ordentlig beställning på monogram, samt att säkerhetsavd. vill veta varför det var lagt order på två olika namn, samt ett 3:de namn på mejl. Fick bara svar att han heter så.
Hen sa inget på att jag makulerat order, står i villkor att kan ske.
Så är lite fundersamt om jag ska skicka in ordern ändå, med monogram som ska beställas först. (denna person har inte fått någon paket, beställde två stora beställningar direkt i eftermiddag)Hen som beställde först i gatan och fått en paket redan, samt en venter på posten, skrev att hen skulle fixa ID. Så får vi se om hen betalar. Och personen var jättenöjda med sin paket som hen fick!
Nu kom det ännu en order (som var ångrat i kassan, när hen såg att faktura var borttagen?) i samma område av en stad.
Ska ringa payex imorgon och höra med de hur säker deras fakturakoll är. Och efter jul har jag fakturaköp, det känns skönt. Just nu har jag pausad faktura hos mig, så om det är fuskisar så tröttnar de kanske.
10 december, 2013 kl. 23:35 #171045AndersIvarDeltagareJust den där kunden eller de där kunderna skall du nog skita i. Lita på din magkänsla!
Att lämna bort fakturorna är en bra idé för de allra flesta, vi körde faktura i egen regi mellan 2008 och 2011 och hade turen att vårt klientel alltid betalade, hade EN (1) icke betalande kund på dessa åren så det kan gå. Men att slippa huvudvärken, administrationen och att överhuvudtaget bry sig eftersom någon annan sagt ja eller nej är jäkligt skönt, dessutom är de leverantörerna betydligt bättre att bedöma risker än vad jag och du är, så good chioce att lämna bort det där så du kan sälja, förbättra och optimera för mer försäljning.
12 december, 2013 kl. 19:08 #171106knyhlenDeltagareHej,
Vi provade också att ha egen fakturahantering de första åren. Med facit i hand, idiotiskt val.Bättre att låta de som är duktiga på fakturahantering och kreditsrisk att sköta detta. Har Payex just nu men kommer successivt att gå över till Klarna.
De pengar vi förlorat på kunder som vägrat betala är mer än vad vi har haft råd med. Några av dessa trevliga kunder har helt raderat ut vinsten vissa månader.
Ett par oortodoxa tips för att få in pengar.
* Börja ringa kunderna. Gärna på obekväma tider (menar inte 4 på morgonen men kanske runt 19:00 på en söndagkväll). Många av dessa som satt det i system att handla för att inte betala är väldigt ovana vid att säljaren ringer. Mycket obehagligt för dem. Det har faktiskt fungerat ett par gånger. Ett par gånger fick vi tillslut betalt, 2 gånger skickades prylarna tillbaka. Om inte annat är det värt det för att höra ursäkterna varför de inte betalat
* Chockhöj påminnelseavgiften. Vi har haft ett par personer som handlar för riktiga småbelopp och sedan skitit i att betala. Så säg att kreditskulden varit 130 kronor. Dra till med 1000 SEK i påminnelseavgift. Då har det betalats snabbt.
* Bäst tipset. Kör med Klarna, Payex eller liknande från början!! Och lägg på fakturavgitft på ordern om kunden vill ha faktura. Se till att avgiften täcker kostnaden för Fakturatjänsten och ger extra marginal till dig.mvh/
Kristoffer12 december, 2013 kl. 23:11 #171110jonathanbDeltagareNja, påminnelseavgiftens storlek är reglerad i lag; 60kr. Ytterligare 180 kr kan tas ut i inkasso avgift och sedan ytterligare 640kr i avgift om ärendet skickas till KFM. Ränta kan tas ut 30 dagar efter fakturadatum, räntesatsen bör anges i köpvillkoren.
Egen fakturering kan vara mycket kostnadseffektivt men kräver kreditkontroll på alla kunder, ordning och reda, och en stor portion magkänsla. I vissa branscher fungerar det utmärkt, i andra inte alls. Rätt skött ger det minimalt merarbete och ett extra tillskott i kassan.
13 december, 2013 kl. 18:43 #165713Fru BadDeltagareJag HAR payex, fast inte fakturaköp. Så de sköter fakturering, påminnelse och ev. inkasso. Så det slipper jag iaf…
Kund 1 i grannskapet ringde idag och sa förlåt för att hen inte hämtat paketet pga bortkommen ID. Jag sa bara: din säkerhet är att välja faktura, min säkerhet är att skicka rek. sändning. Hen lovade att fixa id och hämta paketet och betala. Så får vi se….
Grannen (kund 2), får sin först beställning med monogram, skickat rek.(jag pratade med kund på telefon)
Så vi får se om två veckor om de betalar eller inte. (hen var inte så nöjd med att jag makulerade 2. beställning sedan det var julklappar till hela släkten, men sa bara det var en regel – förstgångskund= en faktura. Snällt och fint. Jag alltså.)15 december, 2013 kl. 18:43 #171167lillvildaDeltagareJag har precis börjat starta upp min butik men fick en beställning innan kassan i butiken var igång och valde då att använda mig av faktura. Jag har klarna och körde min faktura genom dom. Så otroligt skönt att ha dom som sköter jobbet så slipper jag ha huvudvärk över det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.