Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att lita på kunder…
- Detta ämne har 25 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2013 kl. 10:51 #101087Fru BadDeltagare
Hej alla!
Har ju ganska ny butik, och det är många av de som betalar med faktura.
Tråkig nog har har jag redan en kund som inte har betalat (över 2000:-), Payex sköter ruljansen (krav, inkasso, etc), men tråkig för mig att pengarna inte kommer in!Från januari ska jag ha fakturaköp…. Det beställde jag samma dag som den kund som inte har betald ännu, hade dålig magkänsla redan då.
Nu har jag en kund som på några få dagar har beställt tre gånger. Tillsammans 2600:-! Alla gångar på faktura. Förste faktura förfaller lördag 14 dec.
Några råd…?
Vill gärna lita på folk, men inte kul att ha pengar ute…. Min lilla butik klarar sig inte när folk inte betalar!9 december, 2013 kl. 10:58 #170966DavidWiggDeltagareVill du inte ta risken så ta tex Klarna eller Svea Web Pay.
Klarna har ca: 14 dagars utbetalningstid, oavsett om kunden betalar eller inte. Svea har ca: 3 dagar utbetalningstid, du får dina pengar om kunden betalar eller inte.
Vill du slippa din huvudvärk och lägga tiden på annat så är detta ett bra alternativ.
9 december, 2013 kl. 11:22 #170967bizDeltagare@Fru Bad 72844 wrote:
Några råd…?
Vill gärna lita på folk, men inte kul att ha pengar ute…. Min lilla butik klarar sig inte när folk inte betalar!Jag förutsätter att du gör en kreditupplysning så du inte skickar faktura till folk med betalningsanmärkningar?
9 december, 2013 kl. 11:26 #170968FredrikGustDeltagareVäldigt klokt att gå över till att sälja fakturorna. Man sover mycket bättre om nätterna när vetskapen finns där att när fakturan väl är aktiverad så kommer det en betalning också.
Man vill ju väldigt gärna sälja när man just kommit igång med verksamheten och varje order är en seger. Man är samtidigt ett lätt offer med dem som inte har för avsikt att betala för sig. I dessa tider kring jul är det många som förköper sig och har svårt att betala sina skulder. Många gör nog detta inte med onda avsikter, man har helt enkelt inte kontroll på hur mycket man egentligen handlat för. När det sedan gäller att välja vilka fakturor som ska betalas så prioriteras dem som låter läskigast att missa.
Jag skulle nog personligen ta det lite försiktigt att leverera för mycket på faktura till en och samma kund tills denne betalt den första fakturan.
Måste återigen tipsa om ett fantastiskt bra blogginlägg skrivet av nolingo som finns här på forumet:
9 december, 2013 kl. 11:39 #170969Fru BadDeltagareHj och tack för svar!
DavidWigg: Från januari har ja fakturaköp.
Biz: Ja det blir gort i realtid, jag har PayEx Faktura. Så de har ingen betalninsanmärkningar. Enligt Payex har de ganska restriktiv kontroll.
FredrikGusto: Ja eller hur….fick läre mig den hårde väge.. Ja trodde inte så många ville ha faktura, eller att så många % inte betalar! (jamfört med antal fakturor butiken har)
Funderar på att skicka en mejl till kunden och säga att hen måste betala sina andra fakturor först, inna jag skickar nästa.
(skriva lite snällt)Sen ska jag ändra i villkoren att ingen kan ha mer än 1-2 fakturor som inte är betald.
9 december, 2013 kl. 12:05 #170972bizDeltagare@Fru Bad 72848 wrote:
Funderar på att skicka en mejl till kunden och säga att hen måste betala sina andra fakturor först, inna jag skickar nästa.
(skriva lite snällt)Sen ska jag ändra i villkoren att ingen kan ha mer än 1-2 fakturor som inte är betald.
Bra, just beteendet att beställa flera små faktura orders med några dagars mellanrum är ett stort varningstecken. Vi har en faktura limit på 2500kr om någon går över den och lägger en ny order innan den tidigare har förfallit skickar vi ett mail och förklarar att kunden har nått faktura limiten och att nästa order skickas ut när den tidigare fakturan är betald.
9 december, 2013 kl. 12:10 #170974PrixDeltagareBästa tipsen jag kan dela med mig av är:
1. Lita på magkänslan. 90% av gångerna jag skickat något med dålig magkänsla så har jag inte heller fått betalt.
2. Vi satte krav att man endast fick ha en faktura obetald. Alltså i praktiken så för att beställa två gånger skulle man ha betalt första. Sedan justerades detta upp om det var återkommande betalande kunder.
3. Max belopp som får vara obetalt.
4. Kolla hur ordern läggs. Vilken trafikkälla? Var bor personen? (har ibland mindre betydelse och ibland större), Hur har den handlat, slumpmässiga varor? Vilka sätt finns att kontakta personen? Vem går telefonnumret till? Kolla upp mejlen på Facebook och Googla den? Kontakta personen i fråga och se så där finns någon bakom och det inte är någon målvakt.
5. Varningens flagga när någon som beställt mot faktura och fått sakerna kort efter beställer igen utan att ha betalat sin faktura. Annat mönster är mindre beställning på låt säga 150 kr som betalas och nästa beställning är på 4500.
9 december, 2013 kl. 12:31 #170978MattiasDeltagare@DavidWigg 72845 wrote:
Vill du inte ta risken så ta tex Klarna eller Svea Web Pay.
Klarna har ca: 14 dagars utbetalningstid, oavsett om kunden betalar eller inte. Svea har ca: 3 dagar utbetalningstid, du får dina pengar om kunden betalar eller inte.
Vill du slippa din huvudvärk och lägga tiden på annat så är detta ett bra alternativ.
FYI: Payex kan också ta risken åt dig om du vill.
9 december, 2013 kl. 18:51 #170989Fru BadDeltagare@Prix 72855 wrote:
Bästa tipsen jag kan dela med mig av är:
1. Lita på magkänslan. 90% av gångerna jag skickat något med dålig magkänsla så har jag inte heller fått betalt.
2. Vi satte krav att man endast fick ha en faktura obetald. Alltså i praktiken så för att beställa två gånger skulle man ha betalt första. Sedan justerades detta upp om det var återkommande betalande kunder.
3. Max belopp som får vara obetalt.
4. Kolla hur ordern läggs. Vilken trafikkälla? Var bor personen? (har ibland mindre betydelse och ibland större), Hur har den handlat, slumpmässiga varor? Vilka sätt finns att kontakta personen? Vem går telefonnumret till? Kolla upp mejlen på Facebook och Googla den? Kontakta personen i fråga och se så där finns någon bakom och det inte är någon målvakt.
5. Varningens flagga när någon som beställt mot faktura och fått sakerna kort efter beställer igen utan att ha betalat sin faktura. Annat mönster är mindre beställning på låt säga 150 kr som betalas och nästa beställning är på 4500.
4. Kollade upp personen redan första gången, kan hitta personen på facebook/nätet. Telefon var dock oregistrerat. Personen bor på leveransadress med barn också.
*****
Lät min magkänsla tala, nu förlorar jag kanske en kund. Men har iaf skickat snäll mejl om att personen kan beställa med kort eller direktbetalning, eller betala sina andre fakturor före nytt fakturoköp. Så får vi se….Har ändrat i villkor om att köp med faktura, bara kan godkännas om det inte är redan någon faktura ute.
Och i januari får jag fakturaköp. Känns bra.
Tack för alla svar! Känns bra att andra tänker som sig själva.
10 december, 2013 kl. 15:28 #171028Fru BadDeltagareStory continues…
Idag fick jag mejl om att kunden har förlorat sitt ID och kan inte hämta ut sin paket – som tur är var den större rek. sändning. Så hen undrar vad hen ska göra då. (jag hänvisade till vad som sker med oavhämtade paketer…)
Sen kom det precis nu nu beställning, samma gata men uppgång brevid. Annat namn och person nummer och annat oreg. telefon nummer.
Fakturabeställning givetvis.Såå tråkigt att lägga ner tid på sånt här! Och tråkigt mot alla andra som är ärliga. Funderar på att stänga av faktura tills payex/nordisk e-handel har fått upp min fakturaköp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.