Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att köpa från kina! Bästa sättet?
- Detta ämne har 53 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av miltonsprodukter.se.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2013 kl. 12:33 #161680Katrin LundgrenDeltagare
Ähum Conny inte för att på något sätt nedvärdera dina räkneexempel men det låter som siffror från någon som inte handlat med varor utan konsultat, för det är konsultlöner du pratar om och det är lite konsultmarginal också. Min man som jobbat som konsult hade liknande tankar i början av vår ehandelsperiod, men sedan kom verkligheten ikapp även honom. Du får svårt att hitta sådana marginaler på produkter som säljs på öppen marknad. Möjligen om du tillverkar själv och kör mot slutkund direkt. Det vore toppen att hitta sådana, men det är få förunnat
16 mars, 2013 kl. 21:18 #161683SonnyDeltagareConny nämner faktiskt –>
”- Mitt tips är att fokusera på något unikt som ger kunden ett mervärde och som du kan sälja med rejäl lönsamhet” , Exempel som mjölk och blöjor är nog inte det bästa att jämföra med en ”unik” produkt kanske då detta säljs i dom flesta dagligvaruhandels butiker.Jag förstår Conny´s tankesätt, Men att hitta en produkt för det är troligtvis svårare,
17 mars, 2013 kl. 07:43 #161684Katrin LundgrenDeltagare@Sonny 62116 wrote:
Conny nämner faktiskt –>
”- Mitt tips är att fokusera på något unikt som ger kunden ett mervärde och som du kan sälja med rejäl lönsamhet” , Exempel som mjölk och blöjor är nog inte det bästa att jämföra med en ”unik” produkt kanske då detta säljs i dom flesta dagligvaruhandels butiker.Jag förstår Conny´s tankesätt, Men att hitta en produkt för det är troligtvis svårare,
Jag förstår också tanken och den är god och riktig, men då ska du hitta en hel hög sådana produkter också, troligen inte bara en. Visst finns det butiker som bara säljer en enda produkt, men det är ett fåtal. De flesta butiker är uppbyggda av många olika produkter.
Vissa är högmarginal, vissa är sådant som säljs i stora volymer med lägre marginaler, andra är rena lockvaror, vissa säljs inte så mkt av men de blir lätt ”snackisar” och vissa bör man sälja egentligen bara för att de är en sådan stor del av vad konsumenterna förknippar den typen av butik med. De flesta har alltså en blandning av produkter i sina butiker som har flera olika syften, och att hitta alla dessa produkter som något som är ”något unikt som ger kunden ett mervärde och som du kan sälja med rejäl lönsamhet” det är näst intill omöjligt skulle jag säga. Visst du kanske hittar en eller två, men då ska du också se att dessa går att sälja i en sådana volym att du kommer upp i lönsamhet, dvs att det finns en tillräckligt stor marknad för dem
17 mars, 2013 kl. 08:47 #161686ParvelitoDeltagare@Sonny 62116 wrote:
Conny nämner faktiskt –>
”- Mitt tips är att fokusera på något unikt som ger kunden ett mervärde och som du kan sälja med rejäl lönsamhet” , Exempel som mjölk och blöjor är nog inte det bästa att jämföra med en ”unik” produkt kanske då detta säljs i dom flesta dagligvaruhandels butiker.Jag förstår Conny´s tankesätt, Men att hitta en produkt för det är troligtvis svårare,
Naturligtvis finns det produkter där konsumenterna accepterar att betala en högre marginal, eftersom priset inte är det viktiga, och där konkurrensen är väsentligt lägre. Som regel är det ju dock produkter som i sig inte omsätter så mycket pengar, och där det också är svårt att uppnå en väldig hög marknadsandel över tiden.
En typisk sådan produkt är en osthyvel. Det köps inte alltför ofta till svenska hem, och den är som regel ändå så pass billig att man inte gör några större prisjämförelser (som vid t.ex. inköp av vitvaror) utan man letar efter en som ligger bra i handen, som ser ut som något man vill se på frukostbordet under lång tid och som kan diskas i diskmaskinen. Där kan nog ICA & Coop m.fl. ha marginaler bortemot 75-80% i alla fall om de sköter inköpen själva. Men vad omsätter osthyvlar i Sverige? Hur stor andel av befolkningen tycker att det är just de osthyvlarna som man saluför som lever upp till deras krav och förväntningar? Och vad gör man åt att IKEA har den dåliga smaken att sälja osthyvlar för 15kr?
En annan grej man kan tjäna pengar på är att pricka modet och flugorna som alla skall ha. Tänk foppatofflor, spikmattor eller den där spindelliknande saken som skulle massera hårbotten. Prickar man rätt så kan man tjäna enorma pengar på kort tid, men det är inte så mycket varaktighet i det, och det behövs inte så mycket innan man kan behöva skicka lagret till närmaste valborgsbål för att det blivit osäljbart.
Något att tänka på är att man försöker bli unik. Ett eget varumärke, med egna mönsterskyddade produkter som är av en hög och förutsägbar kvalitet är något som konsumenter gärna betalar för. De mest tydliga exemplen är kanske CocaCola, Heinz eller Marlboro. Även om varumärket inte är globalt så letar man gärna som konsument efter något man känner igen. Vi har gott om svenska varumärken som inte är så kända utanför våra gränser, men som fungerar bra här. Det är svårt att nå något sådant med varor som man importerar från olika tillverkare/brookers/traders etc från Kina, eftersom det är alldeles för enkelt för andra att köpa samma saker och kopiera idéen.
17 mars, 2013 kl. 12:31 #161688connywesthDeltagare@Parvelito 62108 wrote:
Vet du vad Conny, det är ytterst få produkter som man har 90% marginal på i en konkurrensutsatt marknad. Det är också väldigt få varusäljande bolag som har 30% vinstmarginal före skatt. Med ditt sätt att tänka skulle en liter mjölk kosta c:a 35kr/litern och ett paket blöjor runt 400kr.
Jag drömmer också om högmarginalprodukter ibland, men sen brukar den krassa verkligheten komma ikapp mig.
Jag säger just att du ska UNDVIKA den hård konkurrensutsatta marknaden för Mjölk, välj en annan produkt, och det räcker inte med att bara ha en produkt som kunderna vill ha, du ska vara ensam om den också, dvs du ska ha ett UNIKT VÄRDE för kunden.
Om det unika är att du erbjuder excellent service, kundservice öppen dygnet runt eller vad det nu är som gör att kunden bortser från hundra konkurrenter som har lägre pris. Eller att du just ha en produkt som inte finns att köpa hos dina konkurrenter.
Jag har ALDRIG sagt att det kommer vara enkelt, tvärtom så kräver det ansträngning att ha det där UNIKA VÄRDET, men det är det som skiljer framgångsrika företag från de som inte är framgångsrika.
Guy Kawasaki brukar prata om ”The race to the bottom” när många företag tävlar om att erbjuda ständigt lägre priser, tänk lateralt, dvs ”tvärtom”…..
Vad krävs för att du ska kunna höja priserna och ta mer betalt än konkurrenterna?
Skippa alla produkter som konkurrenterna redan har i sitt sortiment, ta reda på kundernas BEHOV och ge dem en lösning på det behovet, det kräver mer jobb men gör du det på rätt sätt så är du inte på kollissionskurs med dina konkurrenter.
Apple lyckades stöpa om en viktig nisch inom munsikbranchen genom att erbjuda ett UNIKT VÄRDE. Vidare så stöpte Apple om mobiltelefonmarknaden med att erbjuda ett UNIKT VÄRDE, idag dominerar de denna marknad totalt. Konkurrenterna är betydligt billigare och tekniskt bättre, men kunderna köper ändå Apples produkter!!!
Apples mantra -> Think different!
PS. Jag vill bara för sakens skull påpeka att jag själv är lika stor kålsupare som alla andra inom detta område, men jag köpte och läste boken ” Steve Jobs” av Walter Isaksson för ett halvår sedan och sedan dess är jag ”frälst”. Boken kostade 99 kr i pressbyrån, men den var värd minst 100 gånger så mycket för mig, kanske 1000 gånger!!! Det finns så mycket att ösa tankar och strategier ur denna enda lilla bok, att jag inte kan sluta tänka på den. Sök på YouTube efter ”guy Kawasaki” och ”unique Value” så finns det en hel drös videor där han berättar mer om detta med unikt värde.
Apples framgångar bygger mycket på vad Steve Jobs berättar i boken om sig själv och Guy Kawasaki berättar på sina föreläsningar. Väl värt att kika på. Jag omvärderar mitt liv efter dessa tankar. Det är mycket som kan förbättras.
17 mars, 2013 kl. 13:18 #161690friedrichDeltagareHm resonemanget är onekligen bra men väldigt teoretiskt.
Till och med stora etablerade aktörer har svårt att hitta unika produkter och skapa mervärde.En flora av unika produkter är fasen inte lätt att hitta annat än under en begränsad tid.
Att jämföra med apple är lockande men de har skapat egna produkter, glöm för fasen inte att ehandel (i regel) handlar om att sälja vidare produkter som köps på den fria marknaden. Dvs man köper som vilken annan handlare som helst produkter lägger på ett påslag och säljer vidare.
Vissa branscher har en mördande konkurrens andra bara mer eller mindre hård.
17 mars, 2013 kl. 13:51 #161691ParvelitoDeltagare@connywesth 62123 wrote:
Apples mantra -> Think different!
Men då är vi vid något helt annat än att importera lite saker från Kina, och mer vid det här att skapa ett eget varumärke med bra funktionalitet och en hel del attityd i varumärket. Inget man bygger över en natt, det kräver en hel del pengar och ärligt talat är det kanske mindre än en människa på miljonen som besitter rätt egenskaper för att lyckas med ett sådant projekt.
Jag är också imponerad av stora vinstmaskiner som Microsoft, CocaCola, Apple, Google och en del andra stora företag. Samtidigt är jag i likhet med de flesta andra tillräckligt svenskt jantefostrad för att inse att jag aldrig kommer nå dit, och därför har jag lite andra mål med det jag håller på med.
17 mars, 2013 kl. 20:14 #161699connywesthDeltagare@friedrich 62125 wrote:
Hm resonemanget är onekligen bra men väldigt teoretiskt.
Till och med stora etablerade aktörer har svårt att hitta unika produkter och skapa mervärde.En flora av unika produkter är fasen inte lätt att hitta annat än under en begränsad tid.
Att jämföra med apple är lockande men de har skapat egna produkter, glöm för fasen inte att ehandel (i regel) handlar om att sälja vidare produkter som köps på den fria marknaden. Dvs man köper som vilken annan handlare som helst produkter lägger på ett påslag och säljer vidare.
Vissa branscher har en mördande konkurrens andra bara mer eller mindre hård.
Resonemanget är viktigt, men det är få som tänker så, de flesta har valt att följa John, dvs att kopiera ett befintligt koncept.
Stor aktörer har helt andra förutsättningar än småhandlare, de har rejäla doser kapital och det är deras styrka. Som liten småhandlare måste man se till sina egna styrkor, svagheter, möjligheter och hot (SWOT-analys) varje företag har sina egna helt UNIKA förutsättningar, använd styrkorna, se möjligheterna, var medveten om svagheterna och se upp för hoten.
Det är ok att kopiera affärsmodellen från andra framgångsrika aktörer, men kopiera aldrig hela konceptet utan skapa din egen UNIKA VÄRDESKAPANDE nisch där du kan agera med tillräcklig lönsamhet.
Det är inte enkelt, annars skulle varenda kotte vara miljardär, men om man ser till de som når framgångar så har de alla skapat företag som är UNIKA VÄRDESKAPARMASKINER, där de hitta en lönsam nisch på marknaden.
Jag menar att alla företag ska söka sig mot att hitta dessa lönsamma nischer, de är inte bara teorier, det är ”hard-facts”.
Har man hamnat i träsket med hård konkurrens så har man hamnat i rutan längst ner till höger i Guy Kawasakis 2×2-grid. Där slåss man med likartade produkter mot en rad andra aktörer (konkurrenter) om kundernas pengar, man måste lyfta sig själv i håret och komma bort i från denna ruta och gå in i rutan ovanför där man både har VÄRDE OCH UNIKHETEN.
17 mars, 2013 kl. 20:36 #161700connywesthDeltagare@Parvelito 62126 wrote:
Men då är vi vid något helt annat än att importera lite saker från Kina, och mer vid det här att skapa ett eget varumärke med bra funktionalitet och en hel del attityd i varumärket. Inget man bygger över en natt, det kräver en hel del pengar och ärligt talat är det kanske mindre än en människa på miljonen som besitter rätt egenskaper för att lyckas med ett sådant projekt.
Jag är också imponerad av stora vinstmaskiner som Microsoft, CocaCola, Apple, Google och en del andra stora företag. Samtidigt är jag i likhet med de flesta andra tillräckligt svenskt jantefostrad för att inse att jag aldrig kommer nå dit, och därför har jag lite andra mål med det jag håller på med.
Jag inser också att det finns en betydande skillnad mellan de stora varumärkena och en liten eHandlare, men alla stora företag har varit små en gång i tiden. Ta Apple som ett typiskt exempel. De två grundarna skramlade ihop till $1100 USD för att kunna starta sitt företag. De var båda fattiga studenter men med en drivkraft och vilja att ha kul. De hade även en del ídéer som de succesivt utvecklade till ett UNIKT VÄRDESKAPANDE koncept som har genererat hundratals miljarder i VÄRDE.
Det var inte enkelt för dem och det kommer aldrig vara enkelt för någon att skapa detta UNIKA VÄRDE, men det är den VISIONEN och MÅLET man behöver jobba mot. En del kommer lyckas, andra inte.
Precis som Henry Ford en gång sa så behöver man vara lyhörd för kundernas BEHOV, inte vad de säger verbalt.
Man ska lyssna på kundens BEHOV, inte vad KUNDEN säger.
Jag upprepar det klassiska som Henry Ford sa en gång i tiden:
– Om jag lyssnat på vad kunderna sa, skulle jag gett dem snabbare hästar!
Men Henry Ford lyssnade till KUNDERNAS BEHOV inte till deras verbala röstförmåga, och resultatet vet vi.
Nu har jag tagit upp industriella framgångar som exempel för att de är de mest kända och tydliga och de flesta förstår dem.
Men samma grundläggande principer gäller oavsett vilken bransch man jobbar med.
Alla framgångsrika företag har dessa saker gemensamt;
– De skapar ett VÄRDE för KUNDEN som är UNIKT och de gör det med LÖNSAMHET.
Ja, jag vet att det är omtumlande att läsa och det känns avlägset innan man själv har förstått vad det innebär.
Jag är dock fast övertygad om att ”alla” företagare borde ta till sig detta och ha det som sitt eget mantra och inkorporera det i sin egen VISION och sina MÅL.
Tänk på detta vid varje enskilt beslut om inköp, marknadsföring och produktutveckling/konceptutveckling. Tänk på detta mantra när du lägger upp dina framtida strategier, dröm om det, dröm härliga framgångsrika drömmar, lev det, jobba för det i alla lägen.
17 mars, 2013 kl. 21:25 #161702connywesthDeltagare@Kodmyran 62113 wrote:
Ähum Conny inte för att på något sätt nedvärdera dina räkneexempel men det låter som siffror från någon som inte handlat med varor utan konsultat, för det är konsultlöner du pratar om och det är lite konsultmarginal också. Min man som jobbat som konsult hade liknande tankar i början av vår ehandelsperiod, men sedan kom verkligheten ikapp även honom. Du får svårt att hitta sådana marginaler på produkter som säljs på öppen marknad. Möjligen om du tillverkar själv och kör mot slutkund direkt. Det vore toppen att hitta sådana, men det är få förunnat
Min ambition är INTE att visa på de dåliga siffror på lönsamhet som många eHandlare dras med idag, utan tvärtom, min ambition med kalkylen är att inspirera andra att tänka i nya banor, lönsamma banor.
Välj bort olönsamma produkter, det finns miljontals produkter, varför välja de som redan finns på den svenska marknaden med massor av hård priskonkurrens?
Jag menar att ”alla” (som vill ha bättre lönsamhet) som handlar med varor bör ändra sitt grundläggande tänk, från följa-John-mentalitet, till ett tänk där lönsamheten i slutändan blir viktigare. Men man ska inte FOKUSERA på lönsamheten utan på att GE KUNDEN ett UNIKT VÄRDE, det leder indirekt till bättre lönsamhet.
Försäljningsvolymen kommer mer av sig självt när man kommer bort i från det kortsiktiga volym-lågpris-tänket, till unikt-värde-tänket.
Jag brukar ju alltid ta upp just Apple som ett lysande exempel på hur man som en långsiktig konsekvens av unikt-värde-tänket fått en rejäl skjuts i både volym och lönsamhet.
Jag rekommendera att köpa boken ”Steve Jobs” av Walter Isaksson (som jag köpte för 99 kr på pressbyrån, såg att den gick för ännu mindre kr på bokrean), den boken har redan gett mig ett värde som är 100 gånger bokens pris, det kommer troligen bli ett värde på minst 1000 gånger priset om något år. Mycket inspirerande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.