Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Att jämföra sina produkter med andras
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2010 kl. 06:49 #94316TildaDeltagare
Hej, jag undrar vad som gäller angående att göra ”jämförelser” med sina egna produkter och andras. Marknadsföringslagen säger ju att man inte får misskreditera någon annan produkt för att framhålla sin egen, något i den stilen. Dvs du får inte göra reklam genom att säga att produkt X suger men produkt Y är grejer det.
Läste ju att bla Dux blev förbannade på IKEAs jämförande test av sängar, vill inte råka ut för något liknande.Min situation är den att jag säljer en av två i Sverige tillgängliga och likvärdiga produkter. Nu vill jag hjälpa mina kunder att välja vilken av dessa de skall köpa, dvs om de skall köpa min produkt eller den andra. Därav vill jag göra en ”objektiv” jämförelse, jag har testat båda två och ja, jag gillar min produkt bättre, annars skulle jag inte sälja den.
Men är det ens möjligt att göra en dylik jämförelse i ett kommersiellt syfte? Jag inser ju att min jämförelse inte kommer väga särskilt tungt vad gäller objektivitet utifrån kundernas perspektiv men så länge man jämför egenskaper och få kundfördelar kanske det kan gå, dvs jag undviker de ”personliga” omdömena. Å andra sidan är det ett uruselt sätt att sälja på, att bara lyfta fram egenskaper… Några tips?
24 februari, 2010 kl. 09:20 #108908danielanderssonDeltagareKan du inte hitta någon bloggare som kan jämföra/recensera produkterna åt dig?
Sen kan du hänvisa dit.
Det borde väl vara okej?
24 februari, 2010 kl. 23:14 #108935TildaDeltagare@lunarmys 4015 wrote:
Kan du inte hitta någon bloggare som kan jämföra/recensera produkterna åt dig?
Sen kan du hänvisa dit.
Det borde väl vara okej?
Hmm, jag såg inte allt för länge sedan ett inslag om ”smygreklam” på bloggar så jag är faktiskt lite skeptisk till att ”ta hjälp” av bloggare. Det sista jag vill är att folk tror att vi ”köper” lojalitet för så skall det verkligen inte vara.
En tanke som slog mig nyss är att man kanske skall satsa stenhårt på att framhålla den egna produktens fördelar och sedan nämna något i stil med ”jämfört med likvärdiga produkter på marknaden” och så håller man fram den egna produktens superegenskaper, samt de kundfördelar det innebär. Skulle det vara en vettig kompromiss tro?
24 februari, 2010 kl. 23:20 #108936danielanderssonDeltagareKan helt klart funka.
Vi låter bloggare recensera produkter, för att vi själva inte hinner med. Vi har fått både bra och dåliga recensioner, det betyder inte att vi slutar skicka produkter till dem.
Vilket vi hoppas får läsarna att inse att recensionerna inte är köpta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.