- Detta ämne har 28 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2011 kl. 19:20 #124501DisaDeltagare
Nej returfrakten har jag redan ordnat men då åker kunden på semester och hör inte av sig förrän jag mailar igen angående varans retur. Då blir jag informerad om att kunden är på semester och att denne kommer att skicka mig den reklamerade varan när kund kommer hem igen. Finns det regler som säger hur lång tid det får ta för en kund att skicka igen en vara till mig, som kund vill reklamera?
12 juli, 2011 kl. 21:07 #124503MacondaxDeltagare@Disa 21524 wrote:
Nej returfrakten har jag redan ordnat men då åker kunden på semester och hör inte av sig förrän jag mailar igen angående varans retur. Då blir jag informerad om att kunden är på semester och att denne kommer att skicka mig den reklamerade varan när kund kommer hem igen. Finns det regler som säger hur lång tid det får ta för en kund att skicka igen en vara till mig, som kund vill reklamera?
Som en liten rekommendation (utan att på något sätt upplevas som spydig), så rekommenderar jag dig att läsa Konsumentköplagen och Distansavtalslagen, de två lagar som reglerar (e-)handel mellan näringsidkare och konsument.
Utdrag ur Konsumentköplagen:
”23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.”Är alltså meddelandet lämnat i rätt tid, har kunden rätten på sin sida. Vad jag nu kommer ihåg, så finns det ingen paragraf om att kunden inte får försvåra näringsidkarens avhjälpande, men där kan minnet svikta (det kan ju anses som ett försvårande att inte skicka tillbaka produkten inom skälig tid).
13 juli, 2011 kl. 07:31 #124515Katrin LundgrenDeltagare@Disa 21524 wrote:
Nej returfrakten har jag redan ordnat men då åker kunden på semester och hör inte av sig förrän jag mailar igen angående varans retur. Då blir jag informerad om att kunden är på semester och att denne kommer att skicka mig den reklamerade varan när kund kommer hem igen. Finns det regler som säger hur lång tid det får ta för en kund att skicka igen en vara till mig, som kund vill reklamera?
Han har tre år på sig så du får nog ta det lugnt
25 augusti, 2011 kl. 13:01 #125797DisaDeltagareJa tackar för råden. Tänker ibland att det finns mycket regler och rättigheter som gynnar kunden men inte så mycket hjälp att få som företagare gentemot kund. Jag kan tycka att kunden borde vilja returnera en vara snabbt för att kunna få ett avslut, men men .. det är alltså bara att vänta och se när kunden vill skicka tillbaks den då, förstår jag=)
13 september, 2011 kl. 22:04 #126670ElinaDeltagareJag tycker inte om leverantörer som inte kan tillhandahålla bra produktbilder eller ens skriva vilka material produkterna är. Det skapar otroligt mycket merjobb för mig som shop när jag ska skriva beskrivningar till alla produkter.
Jag tycker inte heller om bokföring. Hehe finns det något annat som är så tråkigt?? Men tyvärr nödvändigt.
Sen gillar jag inte att logga in och se att jag inte fått någon ny beställning sedan jag loggade in sist
30 oktober, 2011 kl. 22:33 #129449madde001Deltagarehatar mitt jobb på måndag morgnar men aboslut älskar det fredagar då klockan blir 5….
:p:)
_______________________http://print24.com/se där du kan trycka dina dekaler, flyers, visitkort mm…
5 november, 2011 kl. 20:59 #129867najjieDeltagareHatar mitt jobb när kunder tror att ”kundens rättigheter” ger dem rätt att vara hur elaka som helst. Funderar på att timdebitera som slagpåse.
Och när posten gör det svårare att få en bok från adlibris än andra firmor gör det att få en pall från Indien.
10 november, 2011 kl. 09:36 #130039TigernDeltagareTitta på denna när ni sitter och funderar på vad sjutton ni har gett er in på…
Det kanske inte är så illa ändå att vara sin egen10 november, 2011 kl. 10:05 #130041 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.