- Detta ämne har 28 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2010 kl. 19:43 #95205LastbrygganDeltagare
Känslan jag får är att de flesta här på forumet älskar sitt jobb med sina e-butiker och jag är det första att ställa mig i ledet av medlemmar som verkligen älskar sitt jobb, men… det finns vissa saker som jag verkligen hatar och detta har jag ägnat i princip hela helgen åt.
Nr1 på hatlistan är när mina filmleverantörer inte kan tillgodose mig med högupplösta bilder på omslagen. Jag har i helgen suttit och skannat 120 filmomslag som har legat och gottat sig i lådor i snart en månad. Inte nog med att de skall skannas, sen skall de beskäras i fram och baksida och sparas ner i lämpligt format.
Nr2 på hatlistan är när mina filmleverantörer inte kan tillhandahålla beskrivningstexter och skådespelare utan man får sitta och skriva det själv. Ca 60 st av helgens filmer har jag skrivit texter till själv, hat hat hat…
Nr3 på min lista är att sitta och göra nyhetsbrev för framtiden, just monotona arbeten får mig att tröttna snabbare än Zlatan brukar göra mål. Just denna trevliga helg har jag spottat ur mig 290 nyheter och 8 nyhetsbrev som sträcker sig fram till februari.
Allt detta tråkiga förebyggande arbete för att kunna få unna sin en liten semester. Men när jag sitter på planet nästa helg med en lövtunn gin/tonic i handen så är detta arbete snart glömt, men just nu känns det bedrövligt tråkigt och jag måste ju få gnälla lite ibland också.
Vad har ni andra för hatobjekt i era verksamheter? Passa på att gnälla och spy lite galla när nu jag väl har börjat.
12 december, 2010 kl. 20:19 #117133verngrenDeltagareTycker du har slagit spiken på huvudet ganska så rejält…
Likgiltlighet från leverantörer….
När man påpekar att 15% av deras skickade material är skitigt eller förstört…
– Jaha, men kör det i tvätten då.. det är bara smuts.Det var inte dessa färger jag beställde när jag var på besök och visade vad jag ville ha.
– Nej, men vi kunde inte få tag på rätt material, så vi försökte komma så nära som möjligt. (Kanske skulle tänkt på att kontakta mig innan ett sånt beslut togs).När dem skriver fel (med vilje, fastän man bett dem om att inte göra det) i sina fakturor så införtullningen blir helt skev.
– Jamen vi gjorde det så du slipper betala så mycket VAT..Ja, jo och visst.. man kan byta leverantörer.. Och när det kommer till en brist som punkt 1. Kvalitet så gör jag också det.
Men det är inte alltid det lättaste att hitta en ny leverantör på studs.12 december, 2010 kl. 21:29 #117134ParvelitoDeltagareNr 1: När leverantörer inte bryr sig om saker som är helt fel. Tillverkare och grossister lever på en egen planet verkar det som ibland, och tycker att de kan göra hur f*n de vill. Framför allt är de väldigt dåliga på att förklara varför det blivit fel, åt vilket håll de vill gå, hur de tolkar marknadstrender och varför storsäljande saker plötsligt bara utgår ur sortimentet.
Det finns egentligen inte mer än så att irritera sig på, så att det är värt att nämna. Resten är hanterbart, och ibland ett medvetet val för att spara pengar.
13 december, 2010 kl. 05:28 #117135EmilDeltagareJust nu har jag problem att lägga in en produkt, produktbilden blir galet stor, trots att den har en liten storleken och jag vet inte varför. Det löste sig till slut genom att lägga in den helt ny istället för att kopiera uppgifterna från en liknande produkt. Sådant oförklarligt som jävlas hatar jag. Typiskt datorer och dataprogram skulle jag vilja säga. Ena gången fungerar det och andra gången inte.
Jag hatar mindre bra leverantörer. Sådana som aldrig har något lager som medför att jag aldrig får det jag verkligen behöver. Istället får jag sådant som var utfyllnad som jag beställde så att jag kan uppnå fri frakt. Ogillar också när leverantören skickar sådant som jag inte har beställt eftersom dom inte hade det jag hade beställt. Det är inte bara kineser som gör sådant (same same but different) utan många av mina svenska leverantörer gör detta. Sedan att dom har dålig lagerhållning gör att jag och dom förlorar försäljning. Jag tycker inte att man skall behöva vänta på produkter i 2 månader. Att ha en svensk distributör förlorar en del av sin mening om dom ändå inte har något i lager. Då kan man lika gärna köpa från England, USA, etc.
Sen ogillar jag när dom slutar att ta hem storsäljarna, eller det kanske bara är jag som säljer bra av dom produkterna? Jag gillar inte heller när dom har ett selektivt sortiment. Ta hem allt som märket har att erbjuda och jag säljer det. Här tycker jag att märket borde ställa krav. Om du skall vara distributör för vårt märke så måste du erbjuda hela sortimentet.
Jag hatar också leverantörer som inte vill sälja till mig. Det förvånar mig att dom har lyxen att vara selektiva. Jag har fått höra att jag befinner mig för långt ifrån deras säljare i sthml, att vi inte säljer till ehandlare (vilket dom senare gör). Att de har ett begränsat antal ehandlare. Men dom flesta ignorerar en, det är ett totalt ointresse att sälja och du kan ju inte leva på att bara ha 2 återförsäljare så jag förstår inte hur dom tänker. Sedan ogillar jag att inte bli informerad om nya produkter, erbjudanden, julerbjudanden, etc.
Ogillar återförsäljare som också är konkurrenter som inte betalar i tid. Kanske måste införa förskottsbet. för vissa?
13 december, 2010 kl. 09:50 #117140Richie72DeltagareNär jag åker ner i träfflistan på google!
Kunder som försöker blåsa mig på pengar.
/R13 december, 2010 kl. 20:07 #117192sailorcapDeltagareLåter som kineser
@verngren 13234 wrote:
Tycker du har slagit spiken på huvudet ganska så rejält…
Likgiltlighet från leverantörer….
När man påpekar att 15% av deras skickade material är skitigt eller förstört…
– Jaha, men kör det i tvätten då.. det är bara smuts.Det var inte dessa färger jag beställde när jag var på besök och visade vad jag ville ha.
– Nej, men vi kunde inte få tag på rätt material, så vi försökte komma så nära som möjligt. (Kanske skulle tänkt på att kontakta mig innan ett sånt beslut togs).När dem skriver fel (med vilje, fastän man bett dem om att inte göra det) i sina fakturor så införtullningen blir helt skev.
– Jamen vi gjorde det så du slipper betala så mycket VAT..Ja, jo och visst.. man kan byta leverantörer.. Och när det kommer till en brist som punkt 1. Kvalitet så gör jag också det.
Men det är inte alltid det lättaste att hitta en ny leverantör på studs.14 december, 2010 kl. 08:29 #117199PlastskivorDeltagareSom ÅF har man inga leverantörer, man har bara två kategorier av kunder.
15 december, 2010 kl. 13:04 #117268KockenDeltagareDagens nummer 1.
Postombud som vägrar söka skrymmande brev på hyllorna eftersom de ”inte” har något kolliid! Fast man säger att det ligger med 98% säkerhet på deras hylla.
Så man får välja mellan att vänta att kunden får en påminnelse eller skicka nya produkter till kunden på en gång.16 december, 2010 kl. 11:56 #117289Thomas THLDeltagareAll form av pappersarbete.
Thats it!
Det är kass, riktigt riktigt jävla kass.16 december, 2010 kl. 12:09 #117291ZablerDeltagare1. När man noterar att 10 st av artiklarna man *VET* att man hade med på inköpsordern inte ens finns med på följesedeln ifrån leverantören.
2. När en leverantör säger: ”Du har den imorgon” men egentligen menar ”den kommer om två veckor”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.