Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Årets julhandel…
- Detta ämne har 126 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av lenp.
-
FörfattareInlägg
-
25 december, 2012 kl. 18:58 #157629ParvelitoDeltagare
Jag lusläste postlagen för att försöka hitta något avsnitt som handlar om detta, men det finns inte. Inte heller i PTS förordningar eller i avtalet mellan PTS och Posten kan jag hitta något sådant. Så jag tror Per Ljungberg har helt rätt i det han säger.
25 december, 2012 kl. 19:29 #157630JoelDeltagareJag har också läst lagen och inte heller hittat något om det som journalisten i artikeln refererar till. Frågan är då om det var journalisten som tolkat något fel eller om det är produktionschefen i Gävle som fått det om bakfoten.
[edit]*Frågade artikelförfattaren och det verkar som att det är produktionschefen i Gävle som uttalat sig om detta. Man kanske inte ska tro på allt man läser i media, men tydligen ska journalister inte tro på allt Postens personal säger heller…
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=825&stc=1&d=1356469308[/IMG]
25 december, 2012 kl. 22:02 #157634ParvelitoDeltagareDet är kanske lite lättare att kommendera ut personalen med en lag i ryggen…
26 december, 2012 kl. 17:49 #157639Per Ljungberg presschefDeltagareJa, det verkar som vår produktionschef haft fel information eller uttryckt sig oklart för det han citeras för i gd stämmer inte. Det är heller inte något budskap som kommunicerats centralt internt eller externt. Det framgår inte heller vad jag sett i någon av de övriga ca 300-400 artiklar som varit publicerade om detta nu i jul så det är nog en av våra ca 400 produktionschefer som varit otydlig eller missuppfattat.
Med vänlig hälsning,
Pet2 januari, 2013 kl. 12:17 #157830PrixDeltagareHur slutade er julhandel? Bättre eller sämre än ni hoppats på?
För mig blev det den bästa månaden 2012 med en omsättning på strax under 425. Butiken stod för en stor del medan Tradera förvånade över att inte alls vara i närheten av samma siffror. Fyndiq sålde produkter som jag aldrig trodde skulle kunna bli sålda.
En enormt stor del av beställningarna, speciellt i jämförelse med tidigare, kom via telefon. Något som gjorde att min värdefulla tid försvann väldigt snabbt.
Den stora ökningen var som en enorm chock för mig och det innebar massor med problem. Produkter som tog slut snabbt både hos mig och leverantör. Posten och DHL som inte kunde leverera till mig i tid. Kartonger och annat packmaterial bara försvann och det fanns inte längre någon plats för att förvara varken inleveranser eller utleveranser.
Det slutade med att när jag väl fick det mesta till att fungera så hade jag inleveranser och utleveranser överallt. Och då menar jag överallt, även inne på toaletten fanns någon kartong med tejp.
Det som jag beslutat nu är att det fungerar inte längre att hålla i min källare så kommer så snart jag hittar en lämplig lokal flytta ut verksamheten.
Med tanke på de små omkostnaderna jag har haft, utan personal el. lagerkostnad så är jag enormt nöjd.
Omvandlingsfrekvensen för Dec slutade på 9,36 %.
Nu vill jag höra andra historier… Vilka blev era utmaningar, framgångar och framför allt är ni nöjda?
2 januari, 2013 kl. 12:58 #157831EdmanDeltagareStort grattis till din fina försäljning! Vi själva är relativt nöjda med tanke på att det också var vår första julhandel då vi öppnade butiken den 1/4. Vi slutade på strax under 90′ i omsättning med en konvertering på 1,6%.
Jag kan tänka mig att ett smart drag är att ha en välbemannad telefon-kundtjänst under julhandeln, framförallt ju närmre jul man hamnar. Många mail har trillat in med frågor ifall deras paket kommer hinna fram i tid om de beställer nu etc etc..
Jaja, en mycket lärorik månad och nästa år siktar vi på minst det fyrdubbla!
2 januari, 2013 kl. 14:21 #157835lenpDeltagare600 kr till och december hade blivit ATH
Sålde för runt 100′ vilket är typ 3 ggr + jämfört med förra året.
Konvertering 1,5% vilket är normalt för oss, denna siffra haltar dock eftersom vi woops bytte till KCO på luciadagen… vi har inte fått analytics att funka så bra efter det tyvärr. Att byta så mitt i julhandeln var väl inte det smartaste draget – och butiksstoppet var 5 timmar mitt på dagen då det blev lite strul. Tyvärr måste jag säga att vår julhandel faktiskt dog iom den dagen… men sen kom mellandagsrean och räddade upp det
Under december återupptäckte vi va bra Prisjakt är, inte jättemycket besök men konverteringen närmar sig 6%.
25% av besöken är mobil, konverteringen där dock lägre – 0,98% mot 1,76%
Konverterar 1% av trafiken från Facebook faktiskt!
Logistik har väl funkat helt ok, inga kunder som hört av sig i alla fall. Nu behövde vi iofs inte testa gränsen så mycket då det var väldigt få beställningar i sista minuten.
Nu efter 3-4 år känns det som man har börjat få lite koll på hur kunder fungerar inför julhandeln så visst borde man kunna tanka ur december månad ännu lite mer. Vilka produkter som är lättsålda och som man bör lägga på sig större lager av. Första 2 åren trodde jag inte vår branch (ridsport) hade någon direkt julhandel att tala om, men det var ju fel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.