- Detta ämne har 32 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2013 kl. 13:34 #99911PrixDeltagare
Satt och räknade på hur mycket jag var tvungen att jobba extra för att allt skall gå ihop om jag är ledig i två dagar och blev ganska förvånad över hur mycket jag jobbar.
Min arbetsdag är normalt 16 timmar per dag / 7 dagar i veckan med det egna företaget, då mellan 5-21 alternativt 8-24.
Jag jobbar ju även inom vården och de dagarna får företaget ett mindre antal timmar då mina pass alltid är 10,25 timmar (natt).
De dagar jag även är inom vården jobbar jag cirka 20 timmar om dygnet (de dagar jag går av och på mina pass) och runt 16-18 timmar de dagarna emellan.
Min inställning mellan vad som är jobb och fritid har blivit väldigt suddig. Fritid kan vara när man äter sin mat på natten eller att göra det som är rolig (packa upp nya produkter eller beställa in nytt), alternativt att plugga juridik som jag gör på högskolan medan jobb kan vara när någon blir akutsjuk, att lägga in nya produkter på sidan eller att betala fakturorna.
Är då väldigt nyfiken på hur mycket alla andra på forumet jobbar och lägger upp sitt arbete? Många i min omgivning har mycket åsikter kring detta och jag behöver helt enkelt frigöra tid för att kunna träffa folk som jag normalt inte träffar när jag arbetar.
5 april, 2013 kl. 14:13 #162516ParvelitoDeltagareJag tror det är väldigt få människor som jobbar +100 timmar i veckan över någon längre period. 60-70-80 timmar finns det många exempel på, men skillnaden mellan 70 timmar och 110 timmar är en hel normal arbetsvecka.
Så snälla Tim, dra ned lite på arbetstiden innan det plötsligt hoppar upp en stor elak jädra tegelvägg framför näsan på dig. Det är helt enkelt inte värt det.
5 april, 2013 kl. 14:20 #162518PalMikDeltagareSer lite olika ut, men trevligare dagen er ut enligt:
Barndag
06:30-08:00 – Dagens första och ofta mest produktiva tid, greppar datorn och jobbar från sängen oftast genomgång av IT-Projekt i form av att rensa/feedbacka ticket systemet och chatta med de andra via skype
08:00-09:00 – Fixa barn till dagis
09:00-10:00 – Mail-Frukost
10:00-14:00 – På kontoret fixar 50% med ehandels kör och 50% med IT-Projekt som iof också de är i regel e-handels relaterade. Dagens ”hardcore” grunt job tid.
14:00-15:30 – Mig tid / paus
15:30 – 17:30 – Mixad passa barn jobba tid
17:30 – 21:30 Alla hemma, inget jobb
21:30 – 23:30 Lättare arbete i form av att e.g. surfa runt och kolla nya coola lösning/tjänster osv. Oftast nu man kan snacka ifred med US kunder också som har förkärlek för telconf.
23:30 – 06:30 SchlafenGenerellt tycker jag det är viktigt att man har tid för jobb som inte ”måste” göras utan man kan göra det för det är skoj, för när en olycka händer måste man ha tid att kunna fixa detta utan att nåt annat blir lidande.
5 april, 2013 kl. 15:16 #162519PrixDeltagare@Parvelito 63064 wrote:
Jag tror det är väldigt få människor som jobbar +100 timmar i veckan över någon längre period. 60-70-80 timmar finns det många exempel på, men skillnaden mellan 70 timmar och 110 timmar är en hel normal arbetsvecka.
Så snälla Tim, dra ned lite på arbetstiden innan det plötsligt hoppar upp en stor elak jädra tegelvägg framför näsan på dig. Det är helt enkelt inte värt det.
Är lite av varför min fråga. Det har börjat bli väldig mycket. Har nu ett försök med att min bror ska hjälpa mig med att lägga in produkter under några timmar i veckan. Men det är egentligen inte tillräckligt.
Har kört på med denna ”livsstilen” sedan början på december med en paus för en veckas semester. I början var det otrolig jobbigt men nu är det som sagt mer vardag.
Tips på hur man avgränsar fritid från jobb mottages gärna? Jag får abstinens om jag inte har uppdatering på mejlen var 15:e minut via telefonen, om jag har två sekunder över så börjar jag gärna jobba och om jag väl unnar mig att kolla en film så behöver jag få något produktivt ur det hela, så som en recension att publicera eller liknande.
5 april, 2013 kl. 15:59 #162520ParvelitoDeltagareDå får du börja med att skaffa dig ett liv.
Lägg upp arbetsdagen utifrån vad man kan tänkas behöva som människa. Åtta timmars sömn är inte helt fel att ha tid för varje dygn, och gärna åtminstone en halvtimme före och efter sömnen att anpassa kroppen mellan vaken och sovande.
Tvinga dig själv att handla mat och laga den, gå ut på stan och köp en tröja, njut av en glass i solen nere i Limhamn, eller ta tåget över till andra sidan sundet och gå och titta på alla gatuartisterna på Ströget.
Begränsa ditt mailläsande till kontorstid på vardagar. Sluta läsa kundtjänstmail i telefonen helt enkelt, det kan man göra på kontoret när man är där. Du behöver kunna göra saker utan att blanda in ditt företag, och du kommer att upptäcka att det går inte under.
Läs gärna den här boken: Good enough : bli fri från din perfektionism – Elizabeth Gummesson – Bok (9789172321793) | Adlibris Bokhandel – Alltid billigt, fraktfritt från 99 kr
I mitten på 90-talet jobbade jag skift på SSAB, och drev en datorbutik. Jag jobbade ungefär som du gör nu. En dag på jobbet gjorde det förbannat ont i bröstet. Mina arbetskamrater ringde ambulansen, och jag var övertygad om att jag fått en hjärtattack och skulle dö.
Så var det inte, det var bara kroppen som berättade att antingen så slutar du plåga mig mer med 3-4 timmars sömn per natt, eller så kommer jag börja jävlas med dig. Veckan efter sade jag upp mig och nöjde mig med ett jobb, det gick förvånansvärt bra att lägga till ett och annat krogbesök, eller att ligga hemma i sängen och läsa en bok istället för att ständigt jobba. Några år senare träffade jag min fru, det hade jag ALDRIG haft tid med när jag jobbade som mest.
5 april, 2013 kl. 17:08 #162528PrixDeltagare@Parvelito 63069 wrote:
Då får du börja med att skaffa dig ett liv.
Tack för boktipset, ska verkligen titta på det!
Självklart är jag ute, men det får planeras cirka en månad framåt. Vänners fester planeras numera efter mitt schema (känns schyst att de gör det). Men oavsett vad man gör så finns ju ett behov av att ha kontrollen om försäljningen går bra eller det som idag tickar mer pengar ut än in osv osv..
Det som jag har svårt att släppa. Ett steg var att företaget flyttade hemifrån.
Men hur gör du? Ställer man upp en vägg mellan privatliv och företagande/jobb där man lämnar telefonen på kontoret och hemma är det så att jobbmejl inte får öppnas utan sitter man vid datorn så surfar man runt lite och kollar på något häftigt/roligt.
5 april, 2013 kl. 17:46 #162530FredrikGustDeltagareEtt annat boktips som hjälpt mig mycket är Dave Allans bok Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity.
Med många saker att stå i är det lätt att fastna i att man har så mycket att göra att man inte kan räkna ut vad man ska ta sig till. Boken fungerar inte bara för att lära sig bli mer effektiv i arbetet utan också hur man får plats med ett privatliv.
Nu kan du kanske inte använda det för att påverka ditt nattjobb, men det finns en hel del bra att lära sig.
Har själv på 90-talet haft dubbla jobb och arbetat över 16 timmar varje dag vilket resulterade i att kroppen sa ifrån och jag hade ont i magen i 6 månader efter att jag lugnat mig. Klarade mig med en lärdom och möjligheten att vara fortsatt nyfiken som entreprenör.
Min lösning då var att begränsa kunderna och höja priset på tjänsterna. Då försvann mycket av de jobb som mest bara handlade om att leverera på kort eller omöjligt kort tid med mycket efterarbete. Kvar blev kunder som jag jobbar med än idag 18 år senare.
Det ska vara kul att leva och man måste kunna behålla nyfikenheten för att enteprenörsandan ska kunna hållas levande. Till det behövs möjligheten att utvecklas som människa som Parvelito skriver.
Att ha flyttat företaget hemifrån är ett stort steg och en möjlighet att ta in extern hjälp för att klara enklare uppgifter och själv kunna göra mer kvalificerade uppgifter. Det finns alltid sätt att begränsa omfattningen av sin verksamhet genom att styra med olika parametrar. Att i längden arbeta mer än 12 timmar per dygn är inte bra. Jag är nere på 10-11h numera och då finns plats för barn och familj också.
Lycka till!
5 april, 2013 kl. 17:54 #162531ParvelitoDeltagare@Prix 63077 wrote:
Tack för boktipset, ska verkligen titta på det!
Självklart är jag ute, men det får planeras cirka en månad framåt. Vänners fester planeras numera efter mitt schema (känns schyst att de gör det). Men oavsett vad man gör så finns ju ett behov av att ha kontrollen om försäljningen går bra eller det som idag tickar mer pengar ut än in osv osv..
Det som jag har svårt att släppa. Ett steg var att företaget flyttade hemifrån.
Men hur gör du? Ställer man upp en vägg mellan privatliv och företagande/jobb där man lämnar telefonen på kontoret och hemma är det så att jobbmejl inte får öppnas utan sitter man vid datorn så surfar man runt lite och kollar på något häftigt/roligt.
Jag sätter t.ex. inte på datorn och läser mail förrän jag lämnat barnen på dagis. Jag viker helgkvällarna till TV-tittande med barnen, och lämnar inte dem förrän de sover. När jag kommer hem från postrundan på kvällen så hamnar telefonen inne i arbetsrummet, och den stannar där. Jag har för övrigt inte mail installerat på vare sig telefon eller padda.
Visst blir det många timmar arbetat ändå, men det finns en liten vallgrav mellan privatlivet och arbetslivet som är rätt skönt att ha.
5 april, 2013 kl. 18:04 #162532BjornAnderssonDeltagareDock är ju frågan om man verkligen ska se ”kolla mailen i telefonen” som ett särskilt betungade jobb… Jag personligen tycker de är utmärkt att kunna göra dom sakerna när man har nån minut över på kvällarna så slipper man ägna sin riktiga arbetstid åt att sortera alla inkommande mail…
Så länge man själv tycker att de är roligt tror jag inte man ska lyssna för mycket på vad andra tycker och tänker. Jag körde själv 90-100 timmars dagar ett par år och visst var det kämpigt ibland men jag hade framförallt otroligt roligt under tiden. Sen jag träffade min nuvarande sambo och fick barn har dock arbetstiderna blivit något mer normala
5 april, 2013 kl. 18:35 #162533MickeBDeltagare@Prix 63062 wrote:
Många i min omgivning har mycket åsikter kring detta och jag behöver helt enkelt frigöra tid för att kunna träffa folk som jag normalt inte träffar när jag arbetar.
Ett ord: Delegera.
Att våga lämna från sig saker är en av de saker som är allra viktigast när man växer. Det är skitläskigt i början, men ett måste för tillväxten.
1. Lämna ifrån dig uppgifter till andra människor eller konsulter
2. Utvärdera hur det gick
3. Rätta till det som inte gick bra.Det är ingen katastrof om några kunder får paket utan rätt reklametikett på (även om det känns så).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.