Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Är textalk verkligen seriös.
- Detta ämne har 81 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2013 kl. 14:10 #166976Andreas WahlbergDeltagare
Fick precis detta mejl från Textalk. Dem kanske har lärt sig…
_________________________________
Hej!Vi vill med detta brev informera om att systemet delvis eller helt kommer ligga nere mellan kl. 04.00 – 05.00 torsdag den 22/8.
Anledningen till avbrottet är att våra servertekniker kommer uppgradera/förbättra samtliga servrar.
Vänliga hälsningar,
Textalk Webshop
_________________________________21 augusti, 2013 kl. 08:41 #166993Runns.seDeltagareDet har inte jag fått, kanske bara kommer till vissa
@Andreas Wahlberg 68158 wrote:
Fick precis detta mejl från Textalk. Dem kanske har lärt sig…
_________________________________
Hej!Vi vill med detta brev informera om att systemet delvis eller helt kommer ligga nere mellan kl. 04.00 – 05.00 torsdag den 22/8.
Anledningen till avbrottet är att våra servertekniker kommer uppgradera/förbättra samtliga servrar.
Vänliga hälsningar,
Textalk Webshop
_________________________________22 augusti, 2013 kl. 16:08 #167048fredriktraneDeltagare@Richie72 68145 wrote:
Liknelsen är såhär, McDonalds utvecklar också kundspecifika erbjudanden, för varje land. I Sverige har vi äpplen istället för pommes frites (om man vill), i Spanien ananas och i USA säkert något som består av fett och socker som alternativ.
Skillnaden är att de levererar kompletta lösningar i vilket fall. De skickar inte ut halvätna ruttna äpplen (om man nu kan likna det vid en halvfärdig, men ändå släppt, funktion)
22 augusti, 2013 kl. 16:13 #167049fredriktraneDeltagare@Kodmyran 68096 wrote:
Jag gissar att de jobbade febrilt på problemet, hur mycket tid tror ni hade gått åt i telefon för den stackars teknikern om 3000 kunder kunnat ringa in och velat kontakta dem kring det, och hur mkt längre tid hade det tagit då att lösa? Är det inte bättre att man försöker lösa det snabbt än att man är nåbar?
Jag tycker att du resonerar aningen konstigt. De bör klara båda sakerna samtidigt och det bör inte vara en tekniker man kan ringa till.
Enligt Textalk AB – Företagsinformation omsätter de över 24 miljoner och borde kunna rusta sig med en kommunikatör i akutlägen…22 augusti, 2013 kl. 16:50 #167051Katrin LundgrenDeltagare@fredriktrane 68250 wrote:
Jag tycker att du resonerar aningen konstigt. De bör klara båda sakerna samtidigt och det bör inte vara en tekniker man kan ringa till.
Enligt Textalk AB – Företagsinformation omsätter de över 24 miljoner och borde kunna rusta sig med en kommunikatör i akutlägen…Jag vet inte hur ofta du bemannat 24/7 driftscheman men ifall du inte har gjort det kan jag berätta att för att du ska klara 24/7 drift och personalen fortfarande ska ha en dräglig bemanningssituation och du ska klara alla arbetstidsregler som finns i Sverige i dag, så går det åt ca 3-4 personer, alltså 3-4 tekniker. Det är absolut minimum. Ska du därutöver ha kommunikatörer i beredskap för sådana situationer går det alltså ytterligare 3-4 personer. Dessa personer ska dessutom såklart ha beredskapsersättning och OB m.m. för den tid de har jour och beredskap. Med andra ord beredskap för drift är inte billigt även om du omsätter 24 miljoner, speciellt inte om man dessutom går med ca 769 000 kr i förlust. Jag tror du förstår själv varför man då kanske tycker att det kanske känns lite orimligt att ha flera personer på beredskap än de absoluta minimum som krävs. En kommunikatör på beredskap skulle jag tycka vore resursslöseri och jag personligen skulle nog aldrig sätta en sådan på jourschema även om andra kanske gör det. Däremot så kan jag mycket väl tycka att texttalk kanske kan bygga en driftsida eller liknande som uppdateras automatiskt. Jag ser alltså inget hinder att inte klara bägge om du tror det. Det är bara en fråga om organisation. Det jag vände mig mot här och som jag försökte få alla att få en tankeställare över, även om jag nu var otydlig, var att man kallar texttalk oseriösa för ett driftstopp när man betalar 66 kronor per månad. Den summan oavsett hur många kunder du har täcker inte speciellt mycket extra, och det säger sig lite själv att man kanske som e-handlare då helt enkelt ska fundera både en och två gånger på om man kanske behöver något annat, om man tänkt växa och utvecklas i stället för att kalla dem oseriösa. Jag tycker nästan att man själv är mer oseriös om man inte rannsakar sin egen verksamhet om man får panik för ett driftstopp. Det hade jag gjort och antingen insett att jag måste byta leverantör till en som bättre matchade mina krav och min verksamhet, eller också insett att de trots allt är väldigt prisvärda och att man kanske då får leva med vissa problem. Ungefär som MC donaldsliknelsen.
22 augusti, 2013 kl. 19:46 #167054FredrikGustDeltagareKan bara hålla med Katrin i frågan. Vi har på dagtidsjobbet ett erbjudande med 24/7-support och det är inget man klarar med de priser Textalk tar. Vi har en par olika ringlistor med vilka som ska bli uppringda beroende på vilken typ av fel som inträffat om teknikerteamet som är i tjänst inte kan lösa det med den driftdokumentation vi har för varje kund. För att klara detta på våra kunder är närmare 30 personer inblandade.
Driftstopp och problem inträffar. Man förlorar pengar när butiken inte är igång, men alternativet med att rusta sig för att alltid vara igång har en helt annan prislapp än försäljningsbortfallet hos plattformsleverantörerna. Sedan finns det givetvis skillnader som gör en plattform mer stabil än annan, men oplanerade stopp kan hända vem som helst.
Har själv regelbundna stopp på min butik och skulle gissa att Textalk har högre tillgänglighet än vad jag har hos Oderland, men jag kan inte klandra en driftleverantör som ser till att någon börjar laga det som blivit trasigt inom någon halvtimme.
Att ha en uppdaterad driftsida skulle spara mycket på frustrationen och göra ovissheten mindre bara av att veta att någon arbetar på att lösa problemet.
23 augusti, 2013 kl. 11:45 #167071fredriktraneDeltagareJag vet hur man driver företag och har haft personalansvar. Jag håller med i det du säger i senaste inlägget (personaltäthet, -kostnader och driftstopp) – det jag inte håller med om var det du tidigare sa att det är bättre och vara onåbar och lösa problemen. Kommunikation (om så i en blogg/driftstatus) är prioriterat så kunderna vet vad som händer. Jag vill hellre, som kund, veta att arbetet är pågående och att det löses 30 minuter senare än att inte ha en aning om vad som händer.
Även om man profilerar sig som lågbudgetalternativ är det viktigt att hålla vad man lovar och kommunicera väl. Själv har jag ingen erfarenhet av Textalk och kan inte säga om de gör det eller inte.23 augusti, 2013 kl. 12:42 #167074Katrin LundgrenDeltagareJag håller med dig att kunderna självklart ska kommuniceras oavsett. Mitt inlägg var mer en medveten provokation för att få många att tänka till lite innan man kallar ett företag oseriöst.
Som kund förstår jag också att man helst vill ha information, det är inget konstigt och jag tycker också att man ska få det precis som du gör, men jag ville också belysa problemet som uppstår om nu läget är så illa att ekonomi inte tillåter att man får båda och besvara frågan vad vill man då som kund ha helst? Det kan faktiskt vara så illa att man inte kan få båda av olika skäl även om det självklart inte borde vara så. Många företag i dag prioriterar alltmer bort information, nåbarhet mm pga ekonomi och hålla låga priser. Med andra ord ville jag belysa problemet med att tro att man kan få allt för en peng som inte riktigt klarar det, en lågprisproblematik som jag ser det. Det är lätt att säga att även om man är lågbudgetalternativ så ska man göra det här, det här och det här, det är självklart….. men det är svårare att klara av det på låg budget, och det kan ibland säkert vara så illa att det inte går
Inte heller jag har erfarenhet av Texatalk av förklarliga skäl, men frågan är dock vad Textalk lovat kunden egentligen? Jag har inte en aning, men finns det något som helst löfte om 24/7 drift i deras avtal. Finns någon garanti alls? Finns några upptidslöften? Har man lovat att vara nåbar, har man lovat att kommunicera? eller antar vi bara att man lovat för att det borde vara så?
Det vore mer intressant att kika på, vet man egentligen vad man är lovad som kund?Det finns många sidor av samma mynt och jag tror frågan är komplex, och att det är svårt att säga att någon är oseriös för att de är onåbara och kommunicerar dåligt. Ta exempelvis google eller amazon. De är otroligt onåbara och kommunicerar aldrig vid driftstopp, kallar vi dem oseriösa?
26 augusti, 2013 kl. 09:05 #167129RashidDeltagareNu ligger Textalk nere. Men det verkar så att man har lärt sig. Det finns lite info på facebook om det. ”Vi har just nu en tillfälligt störning och vi jobbar för fullt på att lösa problemet.” Mer än det behöver man kanske inte. Nu slipper jag ringa dem och hoppas att de löser det snabbt.
31 augusti, 2013 kl. 11:54 #167272RashidDeltagareTextalk ligger nere igen sedan ca 6 timmar. Är det någon som tycker att detta är acceptabelt? 3:e ggr nere på 2 veckor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.