Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Är textalk verkligen seriös.
- Detta ämne har 81 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2013 kl. 18:11 #166952Jimmy OstromDeltagare
MÅNGA som tycker detta!
@Peppe75 68119 wrote:
Kan hålla med att Textalk är extremt nonchalanta och dryga
19 augusti, 2013 kl. 23:04 #166957FruktsamDeltagare@DanielLiden 68128 wrote:
Anmärkningsvärt att det inte kommit någon kommentar på Facebook eller i denna tråd från någon på Textalk. Inte utan att man blir lite orolig nu när julhandeln snart står inför dörren. Inte direkt läge att byta plattform just nu.
Ja jag har full förståelse för att de har så låg driftsäkerhet med tanke på vilka priser de tar. Men jag håller helt klart med om att det vore vettigt av dem att gå ut med information om vad som inträffat.
Min erfarenhet av Textalk den tid jag jobbade med plattformen var inte direkt positiv. De verkar ha en underlig prioritetsordning när det gäller utvecklingen dessutom, men jag förmodar att det har att göra med att de får prioritera specialfunktioner som kunder betalar för framför att åtgärda problem och förbättra prestandan, just eftersom de har så låga priser.
Förstår dock att priset är lockande när man är i startfasen. Men det är ingen plattform att växa i känner jag.20 augusti, 2013 kl. 08:14 #166960Richie72DeltagareJag tycker inte att de har låg driftsäkerhet, senaste de hade problem med driften var vintern 2011 eller 2010 om jag inte minns fel. Alla drabbas någon gång av driftstörningar, läs exempelvis om Amazon.
Att ha ett avbrott en söndag på två år anser jag inte vara låg driftsäkerhet. Eller har de haft några andra driftstörningar jag inte känner till?
Men jag håller med om att de borde kunna bli bättre på driftinfo.
Sen det här med att de inte utvecklar nya kundspecifika funktioner, det är lite som att gå in på McDonalds och be om en korv.
20 augusti, 2013 kl. 08:26 #166961Runns.seDeltagare@Richie72 68141 wrote:
Jag tycker inte att de har låg driftsäkerhet, senaste de hade problem med driften var vintern 2011 eller 2010 om jag inte minns fel. Alla drabbas någon gång av driftstörningar, läs exempelvis om Amazon.
Att ha ett avbrott en söndag på två år anser jag inte vara låg driftsäkerhet. Eller har de haft några andra driftstörningar jag inte känner till?
Men jag håller med om att de borde kunna bli bättre på driftinfo.
Sen det här med att de inte utvecklar nya kundspecifika funktioner, det är lite som att gå in på McDonalds och be om en korv.
Om jag tolkar dig rätt?
textalk = Mcdonalds-skräpmat
plattform som bryr sig om sina kunder = En fin resturang20 augusti, 2013 kl. 08:44 #166962Andreas WahlbergDeltagareKör också Textalk. Tycker dock att supporten är mycket bra dem gångerna jag har kontaktat dem. Har svarat inom några minuter på mejl, och blev uppringd inom någon timma. Hoppas dock dem ska lägga upp en Chat-funktion snart, då det inte finns idag. Sen kan man inte lägga upp egna saker via FTP, så man blir lite begränsad. Men i det stora hela är jag nöjd.
20 augusti, 2013 kl. 09:18 #166963pyhobbyDeltagare@Richie72 68141 wrote:
Sen det här med att de inte utvecklar nya kundspecifika funktioner, det är lite som att gå in på McDonalds och be om en korv.
Håller inte riktigt med om liknelsen. Mest för att Textalk själva beskriver sig så här på sin hemsida:
”Vi jobbar hårt och medvetet för att utveckla vårt erbjudande för att det ska matcha de allt högre kraven som ställs på funktionalitet, flexibilitet, design och användarvänlighet. Medan våra konkurrenter satsar på aggressiv försäljning har vi valt att satsa på en aggressiv och kundanpassad produktutveckling.”Helt ärligt, nu brinner det till i skallen på mig;) Är det något som gör mig galen så är det ren BS (inte från dig Richie utan från Textalk), därför kommer jag nu delge lite information som jag egentligen tänkt hålla för mig själv. Jag blev väldigt förvånad vid tidigare kontakt med Textalk och blev faktiskt riktigt upprörd över deras sätt att ragga kunder.
”Medan våra konkurrenter satsar på aggressiv försäljning har vi valt att satsa på en aggressiv och kundanpassad produktutveckling.”
Då ska vi syna detta påståendet lite mer tänkte jag.Här har ni en forumtråd som ursprungligen handlade om Textalks Adwords strategi: http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/5008-parasitering-via-adwords.html
Jag vet att vissa tycker parasitering via Adwords är okej, men jag tycker det är en marknadsföringsstrategi som seriösa aktörer inte bör syssla med. Det tyckte uppenbarligen även Textalk som en tid efter forumtråden jag länkade till ovan skrevs avslutade sin parasitering.
I samband med parasiteringen kontaktade jag Textalk med en intresseanmälning.
Mitt mejl till Textalk:
”Jag är på väg och ska eventuellt starta upp en webbutik inom kort. Har egentligen fastnat för X, men när jag googlade deras namn såg jag er annons där ni skriver ”Mer prisvärd webbutik – Fler funktioner och lägre pris”. Blev nyfiken och nu vill jag såklart veta om ni tycker er lösning är ett bättre alternativ för mig än X? Det tycker ni ju såklart, men motivera gärna varför jag ska välja er istället.”Delar av svaret från Textalk (väljer att utelämna information som handlar om en specifik butik):
”Vi vet att vi har bäst priser om man jämför funktion-för funktion och tar volymbegränsningar till hänsyn. Visst. Vi har ingen ”F-handel” (Facebook-butik), men generellt sätt kan jag rakryggat säga att vårt system är bättre. Jag har inte testat deras system själv, men när flera kunder ringer och säger samma sak, så måste det ligga något i det!”
Fint att som säljare kunna vara ”rakryggad” och säga ”Vårt system är bättre” utan att själv ha testat konkurrentens system.Mina erfarenheter passar alltså mycket dåligt in på Textalks egna beskrivning av sin verksamhet.
Nu blev detta lite väl mycket OT och om moderatorerna också anser det kan mitt inlägg kanske flyttas till parasiteringstråden:)
20 augusti, 2013 kl. 10:32 #166964Richie72Deltagare@Runns.se 68142 wrote:
Om jag tolkar dig rätt?
textalk = Mcdonalds-skräpmat
plattform som bryr sig om sina kunder = En fin resturangMcDonalds är ett av världens mest framgångsrika företag, deras koncept är att ha samma mat och service oavsett var man är. De bryr sig om sina kunder och håller en jämn och hög kvalitet. Alla framgångsrika företag (med undantag av vissa företag som har monopolställning) har stort kundfokus.
@pyhobby 68144 wrote:
Håller inte riktigt med om liknelsen. ”
Liknelsen är såhär, McDonalds utvecklar också kundspecifika erbjudanden, för varje land. I Sverige har vi äpplen istället för pommes frites (om man vill), i Spanien ananas och i USA säkert något som består av fett och socker som alternativ.
Men du kan inte gå in på en McDonalds och beställa en korv.
Textalk utvecklar nya saker hela tiden, byggt på aggregerad efterfrågan från sina kunder och vad de tror om framtiden. Men de utvecklar inte något speciellt för dig. Begreppet ”kundanpassad produktutveckling” innebär inte unik anpassning efter just dina önskemål. Utan utveckling baserad på vad en majoritet av de 3.000 kunderna efterfrågar.
Textalk är på samma sätt som McDonalds extremt standardiserat och prisvärt. Vill du inte ha hamburgare gå någon annanstans, vill du ha koppling till Fyndiq och Facebook, gå någon annanstans. Det är inte svårare än så. Inget att bli arg över.
Jag har svårt att hitta något billigare än ett happymeal även om jag gör det själv (och då är jag kanske inte 100 % nöjd), Och jag har svårt att hitta något billigare och bättre än Textalk även om jag kanske saknar vissa funktioner.
20 augusti, 2013 kl. 10:45 #166966Runns.seDeltagareOT, såg om Super Size me igår… väl värd att se om man inte har sett den
20 augusti, 2013 kl. 10:49 #166967FruktsamDeltagare@Richie72 68141 wrote:
Jag tycker inte att de har låg driftsäkerhet, senaste de hade problem med driften var vintern 2011 eller 2010 om jag inte minns fel. Alla drabbas någon gång av driftstörningar, läs exempelvis om Amazon.
En hög driftsäkerhet utesluter inte driftstörningar men det förhindrar många av dem och framförallt handlar det om att ha konstant övervakning och personal som kan göra något åt saken så fort det händer.
Som artikeln skriver så hade Amazon ett avbrott på 46 minuter, vilket är ovanligt länge för en site i den klassen, förra avbrottet varade i 10 minuter. Det handlar inte om flera timmar eller rent av något dygn.Där är skillnaden mellan hög och låg driftsäkerhet. Men Textalk kan ju orimligt hålla en hög nivå med de priserna de har och det är något man får tänka på innan man väljer leverantör.
Under det 1,5 år jag jobbade med Textalk så hade de ett antal längre driftstörningar. Det var inte alltid så att hela systemet gick ner, men väl så pass att inte kunder kunde handla eller att det gick så segt att de lämnade shoppen.
20 augusti, 2013 kl. 13:54 #166974EkraftDeltagare@Richie72 68145 wrote:
McDonalds är ett av världens mest framgångsrika företag, deras koncept är att ha samma mat och service oavsett var man är. De bryr sig om sina kunder och håller en jämn och hög kvalitet. Alla framgångsrika företag (med undantag av vissa företag som har monopolställning) har stort kundfokus.
Liknelsen är såhär, McDonalds utvecklar också kundspecifika erbjudanden, för varje land. I Sverige har vi äpplen istället för pommes frites (om man vill), i Spanien ananas och i USA säkert något som består av fett och socker som alternativ.
Men du kan inte gå in på en McDonalds och beställa en korv.
Textalk utvecklar nya saker hela tiden, byggt på aggregerad efterfrågan från sina kunder och vad de tror om framtiden. Men de utvecklar inte något speciellt för dig. Begreppet ”kundanpassad produktutveckling” innebär inte unik anpassning efter just dina önskemål. Utan utveckling baserad på vad en majoritet av de 3.000 kunderna efterfrågar.
Textalk är på samma sätt som McDonalds extremt standardiserat och prisvärt. Vill du inte ha hamburgare gå någon annanstans, vill du ha koppling till Fyndiq och Facebook, gå någon annanstans. Det är inte svårare än så. Inget att bli arg över.
Jag har svårt att hitta något billigare än ett happymeal även om jag gör det själv (och då är jag kanske inte 100 % nöjd), Och jag har svårt att hitta något billigare och bättre än Textalk även om jag kanske saknar vissa funktioner.
Jag tycker din liknelse mellan McDonalds och Textalk håller rätt så bra. Man betalar en liten slant, får något som fyller sin funktion, men som man knappast minns som någon av de mer innovativa måltiderna/shoplösningarna man sett i sina dar. Och för de pengar som en Big Mac eller en shop hos Textalk kostar kan man inte begära mer heller, utan vill man ha mer går man någon annanstans.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.