Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Är rabattkoder en grundläggande funktion?
- Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2012 kl. 21:47 #137377Jimmy OstromDeltagare
He he he he ligger på golvet och gråter av skratt:)
@nmn 35833 wrote:
det är pisstråkigt att skriva produktbeskrivningar vem vill göra det mer än en gång för samma vara:)
23 februari, 2012 kl. 23:02 #137383bloggusDeltagare@Tim 35761 wrote:
Hej,
Jag önskar att jag kunde säga att vi hade en riktigt bra rabattkodsfunktion i nya plattformen nu, men tyvärr inte. Man kan dock lösa det på ett ”fulsätt” idag så att man ändå kan dra av rabatter mm i efterhand, men det är inte en snygg lösning som jag rekommenderar.
Orsaken till att det har tagit tid för oss att få fram denna funktion är att vi behövt bygga om andra delar i butiken först (inte specialanpassningar åt kund utan grundläggande saker som kommer alla till del). Detta är inte en ursäkt utan en förklaring till varför tidplanen för en riktigt bra rabattkodsfunktion spruckit.
Som Jimmy på Blekinge bilradio var inne på tidigare i tråden, så är det viktigt att funktionerna blir bra när man bygger dem. Vi har på gamla plattformen upplevt att vi tidigare ”hastat ihop” funktioner snabbt för att kunna få ut dem snabbast möjligt och sedan kunna ”bocka av dem” i listan över funktioner som är självklara. Här har vi behövt tänka om och istället bygga funktionerna så bra som möjligt så de verkligen blir användbara på bästa sätt. Igen – detta är inte en ursäkt då det inte finns ursäkter för att vi är sena med en sådan sak.
Skinza, jag har tittat igenom din butik nu och ser potential i kampanjer mm som kan vara ett bra komplement till rabattkoder och även andra förbättringar för att öka din försäljning och bibehålla så mycket som möjligt av din marginal. Jag ringer dig imorgon så får vi prata mer och se om du är intresserad av det. Hinner du före mig så når du mig på 0734-25 45 52.
Mvh Tim
Hej Tim,
Jag gillar er på ebutik, då nämligen ni har bra kundtjänst och är bra på att skriva bra svar, som tyvärr oftast saknar någon substans och väsentlig information, t.ex. när kommer rabattkoder och varför kan open source projekt med 1-2 utvecklare ta fram funktioner snabbare än ”Sveriges ledande ehandelsleverantör” ? Dock förstår jag att personalen kunde inte vsra på frågor, då man had eingen aning när nya funktioner skulle komma, men du borde väl ha bättre koll …
Ganska intressant dock att ni har en ”ny” plattform, som redan man behöver bygga om – det låter lovande.
Vet att ni tjatat en del om era kampanjer, som även dessa fanns inte i början i plattformen när den släpptes, men den funktionen är faktiskt inte så himla fantastisk och underbar som ni beskriver den. Vartenda gång jag frågade om rabattkoder i ett år, fick jag alltid ett svar som innehöll referenser till ”kampanjer” som inte kan ge det man ville ha. Har ni gjort en undersökning om kunderna föredrar era ”kampanjer” eller rabattkoder/presentkort? Lyssnar ni överhuvudtaget till era kunder och prioriterar det som de anser är viktigt?
… jag har tittat igenom din butik nu och ser potential i kampanjer mm som kan vara ett bra komplement till rabattkoder …
Vad menar du med komplement? En funktion/något kan knappast vara komplement till något som inte finns (rabattkoder)? Ännu ett bra exempel på ett svar som är hjälpsamt, men saknar helt relevans, men som kanske vissa kunder går på, då de inte tänker efter vad man skrivit.
Annars kanske du menade substitut och då vill jag bara inflika att kampanjer inte är något substitut för rabattkoder/presentkort.
Visserligen är denna omröstning ganska liten i storlek och kan ifrågesättas statistiskt, men ändå måste man säga att det är pinsamt att ni inte har denna funktion, när man på ett forum för ehandel röstar med 88% att detta är något grundläggande.
23 februari, 2012 kl. 23:45 #137385Richie72Deltagare@Kodmyran 35821 wrote:
Ähum, hörru fotofyndet, jag visste inte att vi sänkt priset Multishop kostar 495 hos oss, vid premiumbutik ingår dock 5 st det är rätt.
Det Jimmy pratat om (gissar jag) är att alla produkter ligger i samma databas, och att allt i backend hanteras på samma ställe, medan fronten kan se totalt olika ut. Du kan ha olika betalsätt, fraktsätt, momssatser, ink eller exkl moms, olika texter på samma produkt, olika seooptimeringsmöjlighet, olika språk, länder osv. Kort sagt det är totalt separata butiker i allt kunden samt google ser, men alla ordrar och produkter hanteras från samma admingränssnitt
Kan man ha olika produktbildskombinationer på olika marknader?
24 februari, 2012 kl. 07:33 #137393Katrin LundgrenDeltagare@Richie72 35842 wrote:
Kan man ha olika produktbildskombinationer på olika marknader?
Ja, du kan ha olika produktbilder, priser, texter m.m. på samma vara. Allt kan särskilja sig mellan multishopparna
24 februari, 2012 kl. 07:36 #137394Katrin LundgrenDeltagare@nmn 35833 wrote:
Kan ju också bero på att det inte är så stor efterfrågan, det är pisstråkigt att skriva produktbeskrivningar vem vill göra det mer än en gång för samma vara:)
Alla vi som vill att våra produkter ska synas för google i de olika butikerna måste skriva helt nya texter hur pisstråkigt det än är, annars finns det risk för duplicate content och en av dina sidor kommer då inte att synas hos google, vilket är väldigt, väldigt dumt. Så du kan ju göra så……men en butik som inte syns hos google finns inte. Du kan även välja att visa samma text i alla butikerna i vår lösning men det kräver manuell handpåläggning från oss, eftersom det inte är något vi rekommenderar alls, utan snarare försöker motverka så mycket det bara går.
10 april, 2012 kl. 18:42 #141863Anton ADeltagareJag kan uppdatera läget lite.
Jag var i kontakt med ebutik för att försöka få ett svar när rabattkodsfunktionen skulle komma. De hade tydligen inte ens börjat utveckla den (även fast de lovat det i kanske 1,5 – 2 år). Det verkade som att det skulle dröja länge innan de ens skulle börja utveckla den.
Jag sade att jag inte tyckte att det var okej + att deras mobilbutik var alldeles för dyr.
De erbjöd sig då att avsluta avtalet i förtid (förmodligen eftersom de inte orkade med att jag då och då frågade hur det gick med arbetet med rabattkodsfunktion).
Jag har alltså sagt upp mitt avtal med dem och jag kommer att satsa på Wikinggruppen.
Får hoppas att det blir bättre10 april, 2012 kl. 19:27 #141866ElinaDeltagareLäste detta nu, och ja det är tokviktigt..
Retar mig just nu på Textalk som har att man endast kan lägga in rabatt på artikel-nivå och inte slutpriset.. Men vad är det då för mening med rabattfunktionen?? Blä säger jag10 april, 2012 kl. 19:31 #141869Anton ADeltagare@Elina 40746 wrote:
Läste detta nu, och ja det är tokviktigt..
Retar mig just nu på Textalk som har att man endast kan lägga in rabatt på artikel-nivå och inte slutpriset.. Men vad är det då för mening med rabattfunktionen?? Blä säger jagVerkligen! Varför börja utveckla något, men inte färdigställa det?
Ebutis förslag var att man skulle lägga in ett textfält där kunden kunde skriva in en kod. Sedan i efterhand skulle man dra bort rabattsumman. Eller vänta, man kan inte ändra i orders hos dem, så man skulle bli tvungen att göra det i t.ex. Aurigas admindel, samtidigt som man betalade transaktionsavgift för hela beloppet…
Det är ganska komiskt att de kallade sig ledande inom svensk ehandel…De skriver följande på sin sida:
”Vårt mål är inte bara att tillhandahålla Sveriges vassaste system för e-handel med alla moderna funktioner”
Mitt svar: :p -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.