Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Är rabattkoder en grundläggande funktion?
- Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2012 kl. 15:22 #137299Anton ADeltagare
@bloggus 35751 wrote:
Ja, det är lite ”money talks”. Skule gissa att utvecklarna sätts oftast på specielfunktioner åt större kunder som betalar för det och det lämnar lite tid till vidare utveckling.
Inget företag kan väl vara så inkompetent att man tar 1,5 år på sig eller mer för att införa en rabattfunktion i en butik – i dagens marknad. Men klart att man vet att 99% av kunderna inte flyttar för det, då det innebär massor av arbete.
Har även flyttat en f.d. kund från deras ”ramplattform” (f.d. system som många fortfarande kör) och resultatet är slående. Kunden var mest glad för efter bytet:
– 70% ökning i konvertering bara över natten då bytet skedde. Trodde inte det var sant, men ….
– redigering av ordrar och manuellt kunna lägga in ordrar
– statistik som hjälper mer till att förstå kunderna beteende och intresse
– rabatter/presentkort som kan sättas per kategori eller per individuell kundNej precis… Och de säger sig vara störst på ehandel i Sverige…
Får man fråga vilken ehandelslösning?
23 februari, 2012 kl. 15:25 #137300bloggusDeltagare@skinza.se 35753 wrote:
Nej precis… Och de säger sig vara störst på ehandel i Sverige…
Får man fråga vilken ehandelslösning?
För en kunds räkning handlade det om Prestashop med några moduler. Notera dock att deras gamla ramlösning var hemsk i SEO och kassa – otroligt nog finns det de som kör butikerna på det systemet fortfarande.
23 februari, 2012 kl. 15:27 #137301DavidWiggDeltagareJag tycker att rabattkoder är grundläggande. Har jobbat med en ny butik och när jag skulle välja ebutiksleverantör så hade jag just detta i åtanke vid val.
23 februari, 2012 kl. 15:28 #137302bloggusDeltagare@skinza.se 35753 wrote:
Nej precis… Och de säger sig vara störst på ehandel i Sverige…
Säger inget egentligen på hur br aman är. Tror generallt att kunder flyttar sällan, då en flytt är mycket jobbig, speciellt för de som inte kan det tekniska.
De var ju ett av de första företagen tror jag som erbjöd just ehandelssystem, så de har haft tid att samla på sig kunder helt enkelt.
23 februari, 2012 kl. 15:28 #137303Jimmy OstromDeltagareAlltså alla leverantörer av shoppar har funktioner man anser är självklara att dom ska ha, fast dom inte har det.
Ett exempel är. Kunna ändra en order:eek:. Hur BASIC är inte detta att kunna göra……..Tror ni man kan detta på nordisk e-handel:p;):rolleyes:
23 februari, 2012 kl. 15:31 #137304Jimmy OstromDeltagareJa så är det tror jag med.
Det är sjukt jobbigt att byta hemsida tycker jag själv, tar mycket på mitt psyket varje gång men framför allt tar det otroligt viktig tid från ens verksamhet oavsett hur mycket bättre en sida kommer bli så kostar det mycket att tappa fokus.
@bloggus 35756 wrote:
Tror generallt att kunder flyttar sällan, då en flytt är mycket jobbig, speciellt för de som inte kan det tekniska.
23 februari, 2012 kl. 16:10 #137306TimDeltagareHej,
Jag önskar att jag kunde säga att vi hade en riktigt bra rabattkodsfunktion i nya plattformen nu, men tyvärr inte. Man kan dock lösa det på ett ”fulsätt” idag så att man ändå kan dra av rabatter mm i efterhand, men det är inte en snygg lösning som jag rekommenderar.
Orsaken till att det har tagit tid för oss att få fram denna funktion är att vi behövt bygga om andra delar i butiken först (inte specialanpassningar åt kund utan grundläggande saker som kommer alla till del). Detta är inte en ursäkt utan en förklaring till varför tidplanen för en riktigt bra rabattkodsfunktion spruckit.
Som Jimmy på Blekinge bilradio var inne på tidigare i tråden, så är det viktigt att funktionerna blir bra när man bygger dem. Vi har på gamla plattformen upplevt att vi tidigare ”hastat ihop” funktioner snabbt för att kunna få ut dem snabbast möjligt och sedan kunna ”bocka av dem” i listan över funktioner som är självklara. Här har vi behövt tänka om och istället bygga funktionerna så bra som möjligt så de verkligen blir användbara på bästa sätt. Igen – detta är inte en ursäkt då det inte finns ursäkter för att vi är sena med en sådan sak.
Skinza, jag har tittat igenom din butik nu och ser potential i kampanjer mm som kan vara ett bra komplement till rabattkoder och även andra förbättringar för att öka din försäljning och bibehålla så mycket som möjligt av din marginal. Jag ringer dig imorgon så får vi prata mer och se om du är intresserad av det. Hinner du före mig så når du mig på 0734-25 45 52.
Mvh Tim
23 februari, 2012 kl. 16:15 #137307Katrin LundgrenDeltagare@Jimmy Öström 35758 wrote:
Ja så är det tror jag med.
Det är sjukt jobbigt att byta hemsida tycker jag själv, tar mycket på mitt psyket varje gång men framför allt tar det otroligt viktig tid från ens verksamhet oavsett hur mycket bättre en sida kommer bli så kostar det mycket att tappa fokus.
Ja, plattformsbyten är inte alltid så enkla, de tar tid kraft och ork, och som du säger så tappar man fokus på försäljningen ett tag, så att man byter är inte jättevanligt, men det brukar hända förr eller senare när man växer och känner att man växt ur sin lösning om man inte hittar en lösning att växa i såklart. Jag tror att många skulle må bra av att inte stirra sig blinda på att välja det enklaste, billigaste när man startar utan att faktiskt ta lite höjd för att man ska kunna växa i lösningen. Det sparar man tid och pengar på senare när man blir större.
23 februari, 2012 kl. 16:26 #137308Jimmy OstromDeltagareAbsolut jag håller med dig.
Jag menar inte att man inte ska byta utan bara att det är skitjobbigt, men det finns en anledning till att jag bytt ”några” gånger och det är såklart att det ger resultat som är värda allt ”blod,svett och tårar”
Tittar man riktigt noga innan man byter sida så kommer detta löna sig.
Men bara titta på mig själv, anser mig själv veta vad jag och mitt företag behöver för hemsida och gjorde en sjuk undersökning för snart 2 år sen.
Men efter ca 1,5 år så sparkade något mig i huvudet och jag var i stort behov av en BRA multishops lösning Trots min sjuka undersökning så hade jag ”missat detta”.
Men att hitta multishop visade sig var enkelt, visade sig bara vara två som hade äkta multishop för en ”rimlig slant”:eek:
@Kodmyran 35762 wrote:
men det brukar hända förr eller senare när man växer och känner att man växt ur sin lösning om man inte hittar en lösning att växa i såklart. Jag tror att många skulle må bra av att inte stirra sig blinda på att välja det enklaste, billigaste när man startar utan att faktiskt ta lite höjd för att man ska kunna växa i lösningen. Det sparar man tid och pengar på senare när man blir större.
23 februari, 2012 kl. 16:56 #137309Vedhemma_seDeltagareVilka två var det som hade multishopsstöd för en rimlig slant, och vilka föll bort för att de var för dyra?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.