Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Är min butik redo för Trygg E-handel?
- Detta ämne har 59 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av C.Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2009 kl. 20:09 #107484gregerDeltagare
Jo vi pratar faktiskt med ett försäkringsbolag om en konsument-försäkring. Den skulle gå in med ersättning av ”varans värde” vid utebliven leverans vid konkurs eller bedrägeri i de fall det datummärkta certifikatet ligger synlig ute i butiken då beställningen görs.
Men det gäller att komma upp i tillräcklig certifieringsvolym för att få ner kostnaden och ända få en intressant intäkt för försäkraren.
15 oktober, 2009 kl. 20:19 #107485GregerADeltagareJo, jag förstår att det behövs en försvarlig volym för att det skall vara genomförbart. Risken blir ju större om det är färre anslutna. Men det är nog intressant just för att inte en ev ”olycka” där man inte upptäckt faran i tid skall kunna användas som ett tungt argument MOT en certifiering. Det är ju annars enkelt att peka på ett misslyckande och säga att certifieringen är meningslös.
15 oktober, 2009 kl. 20:50 #107486gregerDeltagareVi arbetar på båda fronterna:
Det viktigaste är att vi ser till att krav, indata/källor, arbetssätt och tekniska lösningar är så vattentäta som möjligt så att kunder i butiker med certifikat inte råkar ut för att bli av med pengar och att de får det man beställt med rätt leveranstid.
Om vi lyckas med det så blir en försäkring i princip rena intäkter för försäkringsbolaget men volymen måste likafullt vara stor nog för att täcka en grundkostnad (De arbetar ju inte ideellt som vi gör) – som sedan måste slås ut på alla certifierade.
En kommentar också till ”trusted shops” är att de verkar mest gå på formalia och inte försöker skydda konsumenter från att förlora pengar i konkurser eller bedrägerier http://www.trustedshops.com/merchants/criteria.html.
15 oktober, 2009 kl. 20:56 #107487GregerADeltagareDom är ju tyskar :rolleyes: … så formalia är viktigt.
Sedan är ju inte bolagsinformation lika lätt tillgängligt i Tyskland heller. Ett privatägt bolag har man såvitt jag förstår ingen insyn alls i eftersom årsredovisningarna inte är offentliga.
15 oktober, 2009 kl. 22:47 #107488ParvelitoDeltagareJag förstår inte nyttan av diverse fristående kontrollorgan (och vem kontrollerar dem) som skall springa runt och ställa upp regler för diverse olika saker som det är tveksamt om de har kompetens nog att bedöma. Det finns i Sverige åtminstone ett femsiffrigt antal webshopar. Textalk, som hyr ut sin lösning till mig, har över 1600 shopar rullar på sin plattform och det finns många fler där ute.
Inte ens en procent är certifierade är min bedömning… Trygg E-handel har ett par hundra listade på sin sida.
Ser vi till hur handeln i Sverige fungerat, så är det betydande mängder människor som blev blåsta på pengar när t.ex. Duka försvann och massor av presentkort blev värdelösa, eller när Werner & Werner konkade.
Det är betydande mängder människor som fått sina kort skimmade på ansedda butikskedjor där brottslingar kunnat montera utrustning direkt på kortterminalerna. Jag tror att det är fler som blivit av med sina kortuppgifter på svenska varuhus än i svenska webbutiker. Jag tror det är många fler som haft garantidispyter med vanliga butiker, än med webbutiker.
Men inte sjutton skulle någon få för sig att varenda butik i Sverige skall ha en logga på dörren som berättar att ”Rådet för butikshandelscertifiering” eller ”Trygg butikshandel” minsann kontrollerar att den här butiken sköter sig. Varje sådan idé skulle skrattas ihjäl långt innan en logga ens var ritad.
Så, vad håller vi på med?
16 oktober, 2009 kl. 10:04 #107489GregerADeltagareSå vad håller vi på med?
Vi skapar arbetstillfällen. Certifierare är ett framtidsyrke. :rolleyes:
Du har helt rätt Parvelito. Men när det kommer någonting nytt så finns det stor osäkerhet hos många, och då litar man naturligtvis blint på en ”fristående tredjepart” som säger att det här är OK.
Man kan ju se hur diskussionerna går i vissa forum:
– Är det nån som handlat av XXX
– Jag beställde därifrån och fick mina grejor på 2 dagar. Dom är seriösa!
– Bra, så skall jag också beställaeller
– Jag beställde i går, men har inte fått mina grejor ännu. Undrar vad de håller på med.
– Du blir nog blåst!
– …I en vanlig butik så vet man i alla fall att butiken finns (just nu) och man kan se ägaren/personalen i ögonen, och det ger väl en viss trygghet för stunden.
16 oktober, 2009 kl. 10:20 #107490gregerDeltagareEtt bra steg för att säkra att e-handel med kort inte görs med ”skimmade” kortuppgifter, stulna kort eller kortuppgifter på drift från e-handlare är 3DSecure som kräver personliga lösenord vid korttransaktioner.
Från och med den 1 oktober har de internationella kortvarumärkena också infört sanktioner mot leverantörer av e-butiksplattformar och betalväxlar som inte efterlever säkerhetsstandarden PCI DSS (för att säkerställa att kortuppgifter inte läcker ut). För e-butiker innebär det att de måste använda sig av ett certifierat betalfönster hos en certifierad betalväxel.
Vi kommer troligen att lägga till det som ett krav för certifiering eftersom det är mycket viktigt för konsumenten att veta att kortuppgifter man lämnar vid e-handel inte kommer på drift.
16 oktober, 2009 kl. 12:45 #107491Trygg E-handelDeltagare@Thomas THL 2376 wrote:
Tjena.
Går i valet och kvalet om jag skall bli certad av Trygg E-handel…
Har försökt att förbereda den men det här juridiska mumbojumbon är inte lätt att förklara på ett bra sätt.
Varför kan man inte bara få skriva:
Villkor
1. Konsumenten har all rätt i hela världen och säljaren skall vid alla tillfällen stå för alla kostnader även om konsumenten medvetet betett sig dumt åt.Det kostar ju en slant till om man blir underkänd, 6500 kr svider ändå
Så ni som redan är certade, vad tror ni?Tack på förhand!
/Thomas
Hej Thomas!
Huruvida du tycker att Trygg e-handels certifiering skapar värde för din nätbutik och dina kunder lämnar jag det öppet för dig att avgöra.
När det gäller juridisk ”mumbojombo” som du uttrycker så är det mycket som täcks av lag. Om du te.x missar att informera om konsumentens ångerrätt så har konsumenten ångerrätt i ett år istället för 14 dagar (§11 DHL)
I korthet innebär det att du (din butik) är skyldig att lämna viss information till dina kunder när du ingår köpavtal på distans. Detta regleras till stor del av Kap.2 i Distans- och hemförsäljningslagen [DHL] som är en tvingande lagstiftning.
http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/20050059.htm
Exempel på information som du enligt lag skall lämna:
6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om
1. sitt namn och sin adress,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,
4. leveranskostnader,
5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,
7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och
9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs fortlöpande.
Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.Detta är alltså inte något som ”Trygg e-handel” har kommit på. En del av våra krav återfinner du i annan lagstiftning såsom Konsumentköplagen [KKL]. Andra delar har ingen grund i lag men verkar för att konsumenten skall känna sig TRYGG, te.x. krav på svarstider, krav på säkerhet för betalning, finansiell stabilitet.
Från Trygg e-handel sida kan vi inte godkänna att ett företag som har en konkursrisk på 10%. I de fallen jag har sett med så höga värden finns ofta betalningsanmärkningar och en skör ekonomi i bakgrunden.
Mitt tips för förberedelser inför ansökan kontakta Konsumentverket och att tala med andra e-handlare som säljer liknande varor. Du kan även kontakta mig om du har en specifik frågeställning inför din ansökan.
Här hittar du även lite information om hur Trygg e-handel fungerar:
http://www.tryggehandel.se/doc/lathund_for_12_punkts_listan.pdfLycka till i Julhandeln.
16 oktober, 2009 kl. 13:23 #107492polsenDeltagareJag kunde inte säga det bättre själv Parvelito! Har pratat med väldigt många och frågat om de tittar efter någon logga/cert… Jag tror detta är något som vi e-handlare fastnat i och jag tror säkert att det kan finnas en liten framtid för alla certifierings-instanser. Men så länge det finns flera olika känns det som allt bara blir blajblaj…. Om det ska funka så måste nog en av dem läggar rejält med krut på en reklamkampanj så det verkligen blir en känd certifiering hos kunderrna, inte hos e-handlarna…
16 oktober, 2009 kl. 13:42 #107493NicklasDeltagareMed tanke på avgifterna de tar så tror jag att dessa kommer att köras som katalogföretagen gör inom en snar framtid, lura på kunderna certifieringar via telefonsäljare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.