Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Är Facebook lönsamt för e-handlare? Önskemål om deltagande i enkät.
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 4 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2015 kl. 06:24 #102667klaramittereggerDeltagare
Jag har läst forumets regler och hoppas att denna typ av inlägg är ok.
Sedan Facebooks begynnelse har det diskuterats ivrigt om vilka effekter marknadskommunikation på Facebook har för e-handlarens prestation. Trots många diskussioner har ingen åtagit sig att göra en kvantitativ studie som undersöker detta samband mellan användning och lönsamhet.
Jag studerar vi Handelshögskolan i Stockholm och mitt examensarbete grundar sig på doktorsavhandlingen ”Profitability Performance of Supermarkets” av Mikael Hernant. Som Hernant gjorde med supermarkets kommer jag att genomföra en egen tvärsnittsstudie av utvalda e-handlare, med målet att undersöka sambandet mellan olika aspekter av Facebook-användning och e-handlarens ekonomiska resultat.
Nu letar jag efter e-handlare som också vill få bättre inblick i hur Facebook påverkar företagets ekonomiska resultat genom att delta i en enkät.
För att kunna analysera sambandet mellan ekonomiskt resultat och Facebook är det viktigt att e-handlare som deltar i enkäten har ett bokslut från 201312 eller senare. Detta för att det ekonomiska resultatet måste kunna härledas till någorlunda samma tidsperiod som då företagets marknadskommunikation på Facebook skedde.
Enkäten är 36 frågor och tar 10 minuter att göra (desktop).
I enkäten har du möjlighet att fylla i din e-mailadress om du vill få det färdiga examensarbetet skickat till dig.Nedan hittar ni länken till enkäten:
https://klaramitteregger.typeform.com/to/rk3NX9Förhoppningsvis leder detta arbete till ny kunskap om hur e-handlare använder Facebook idag och vad best practices är, vilket skulle utmynna i praktiska rekommendationer som varje e-handlare kan förstå och uppskatta.
Tack för er hjälp,
Klara Mitteregger
HHS Center for Retailing
9 maj, 2015 kl. 04:58 #178382Runns.seDeltagareFacebook funkade bra för några år sedan man nu måste man betala om en gillare ska se något alls och då är det svårt att få någon lönsamhet i facebook.
7 juli, 2015 kl. 13:39 #178886EffellDeltagare@Runns.se 82658 wrote:
Facebook funkade bra för några år sedan man nu måste man betala om en gillare ska se något alls och då är det svårt att få någon lönsamhet i facebook.
Hej Runns
Hur menar du, får inte de som gillat vår FB-sida se de inlägg vi gör som vi inte ”marknadsför”? Nu är jag FB-novis, men jag trodde att de fick se våra inlägg i sitt flöde?Mvh
Frans
7 juli, 2015 kl. 17:21 #178889Runns.seDeltagare@Effell 83323 wrote:
Hej Runns
Hur menar du, får inte de som gillat vår FB-sida se de inlägg vi gör som vi inte ”marknadsför”? Nu är jag FB-novis, men jag trodde att de fick se våra inlägg i sitt flöde?Mvh
Frans
Du märker det när sidan blir större
Facebook visar inte för alla gillare om man inte har aktivt valt att visa sidan i sitt flöde. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.