Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Apropå nischad eller inte..
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av Bjorn.
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2009 kl. 21:13 #106045ParvelitoDeltagare
@Dan 687 wrote:
Så jag är för nischning alla dagar.
Får jag argumentera emot lite?
Roligaprylar.se är ett jättebra namn för att bygga en affär som kan bli riktigt stor. Men en sajt som usbgadgets.com kommer dö samma dag som vi överger USB, precis som ipodprylar.se kommer dö när det inte längre är ipod som gäller.
Ser man på de stora aktörerna idag, som t.ex. Dustin, Komplett, Misco (före detta Dabus), Webhallen, Clas Ohlson, Elfa, Kjell & Co, Teknikmagasinet etc så bygger deras framgång på ett eget vårdande av ett unikt varumärke. Deras namn blir inte inaktuella, och de kan sälja vad som helst under sitt varumärke (och gör det). De har bit för bit kunnat utöka sortimentet med vad de tycker är intressant, utan att namnet hämmat dem.
Det är måhända ur SEO-synpunkt en längre startsträcka, men när man är väl är i luften är det inget segelflygplan man rattar och hela tiden söker efter luftströmmar, utan förhoppningsvis en Airbus 380.
Ibland känns det som att man glömmer bort att det går att sälja saker på annat sätt än endast via att toppa Googles sökningar.
25 maj, 2009 kl. 08:40 #106046DanDeltagareHelt klart får du det och jag ser dina poänger OM man är en stor aktör med massor av trafik och kunder som man kan sälja nya sortiment till. Som liten aktör är det svårare eftersom man inte har de musklerna inom marknadsföring eller kunddatabas.
Dustin har också skalfördelar som innebär att de kan koppla på nya segment utan att det kostar dem nämnvärt mer pengar medan det för mig som liten aktör kan vara en massa jobb att deala med nya sorters leverantörer och rutiner osv.
Men jag håller helt klart med om att det är dumt att bara tänka nischning i alla fall. Men just i mitt fall tror jag det är rätt väg att gå. SEO är dessutom den bästa marknadsföringskanalen för nya och små e-handlare (förutom word of mouth då kanske). Man har mycket ”gratis” att hämta där när man är ny och inte vill investera pengar, men däremot gärna sin egen tid.
25 maj, 2009 kl. 14:16 #106051MagnusDeltagareNi glömde nämna Biltema
Tror att de säljer mer övriga artiklar nu.
Kan man koda själv så är helt klart nisching bra!!
Då är det ju bara att smälla upp en ny e-butik utan större kostnad.Hur förbreder man bäst en ny e-butik för att få fördelar i Seo?
Ska man köpa aktuell sida som butiken ska heta typ ett halvår innan och lägga upp artiklar om aktuellt ämne på sidan eller hur gör man.25 maj, 2009 kl. 14:21 #106052DanDeltagareJu tidigare du har innehåll och bygger länkar till sidan desto bättre är det. Det finns inga seo-fördelar att inte ha sidan aktiv från dag 0.
29 maj, 2009 kl. 20:30 #106092The BlackjackerDeltagare@Dan 708 wrote:
Helt klart får du det och jag ser dina poänger OM man är en stor aktör med massor av trafik och kunder som man kan sälja nya sortiment till. Som liten aktör är det svårare eftersom man inte har de musklerna inom marknadsföring eller kunddatabas.
Dustin har också skalfördelar som innebär att de kan koppla på nya segment utan att det kostar dem nämnvärt mer pengar medan det för mig som liten aktör kan vara en massa jobb att deala med nya sorters leverantörer och rutiner osv.
Men jag håller helt klart med om att det är dumt att bara tänka nischning i alla fall. Men just i mitt fall tror jag det är rätt väg att gå. SEO är dessutom den bästa marknadsföringskanalen för nya och små e-handlare (förutom word of mouth då kanske). Man har mycket ”gratis” att hämta där när man är ny och inte vill investera pengar, men däremot gärna sin egen tid.
Förresten Dan du sa att du utvidgar. Säg att roligaprylar hade hetat typ Ginza eller något i den stilen. Alltså helt irrelevant till vad du sysslar med. Hade du då lagt till de nya nischerna i samma butik, då du redan har inlänkar, pagerank osv. eller vill du ändå hålla isär verksamheterna.
Skulle det vara ett alternativ att använda sig av subdomäner. Jag tänkte om de ärver någon kraft från den etablerade sidan.
30 maj, 2009 kl. 08:48 #106093DanDeltagareHmm, nej jag går inte bara på namnet. Primärt beror det på att jag märkt vilka produkter som inte är inom min nuvarande kundgrupps intresse eller prisnivå. Då kan jag likagärna fasa ut dem till en fristående butik som jag kan marknadsföra som mer exklusiv och ”dyr”.
Subdomäner är inget jag tror på, mest för att det blir väldigt osmidigt. Rent praktiskt för besökaren är det ingen skillnad mot undermappar. Det blir liksom inte naturligt att marknadsföra en underbutik i en huvudbutik.
Men jag säger inte att jag gör rätt, jag går oftast på känsla och gör det som verkar rätt.
30 maj, 2009 kl. 10:38 #106094AndreasDeltagareMin gamla samarbetspartner i England som fick mig in på detta med e-handel, så kör stort på Nishade specialsajter över sin huvudbutik (som även den finns i 3-4 olika versioner). De har sammanlagt ca: 40 olika webbutiker som säljer produkter från huvudbutiken.
Även här i Sverige så startade vi upp en nischad sajt som togs emot med öppna händer. Tyvärr så verkade de i England bry sig skit i allt vad som heter kundbetjäning/ service så kunderna fick vänta på svar och sina försändelser allt för länge (flera månader).
Vilket var under all kritik och som gjorde att jag valde att gå helt själv istället.
1 juni, 2009 kl. 11:25 #106098BjornDeltagareNär det gäller inlänkarna så se till att köra en 301 redirect från gamla domänen till den nya, så ska det fixa sig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.